Gå til innhold

Best av CPU>Minne eller CPU=Minne

Debauchery

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner noen fasitsvar på dette. Du må også tenke på minne timings. AMD systemer er glade i stramme timings.

Du må ofte slakke på timingen for å få høyere minnehastighet, og da går ofte "vinninga opp i spinninga" :-)

Tror det beste du kan gjøre er å kjøre noen tester med forskjellige oppsett, og deretter se hva som yter best. Men tenk også på hva slags tester du kjører, for noen tester liker GHZ mens andre liker raskt minne, så finn tester som tilsvarer det du skal bruke maskinen til.

Lenke til kommentar

AMD liker stramme timings, mens chipsettet (nForce 2) liker høy Tras. Kjører denne på 11. Har 2 Twinmos 512 MB i dual-channel. Både hk og minne skal klare 200 MHz FSB, men jeg uansett hvor mye spenning jeg pøser på med kommer jeg ikke over 185 stabilt... Får bootet opp med 200, men da blir systemet ustabilt som fy. Er et problem med tanke på at min XP-M 2400+ ikke liker å overklokkes med multipliere over 12.5. Høyere enn det og den går ned til 5-6, og der blir den uansett hva jeg gjør. Standart (14x133) klarer den imidlertid fint, og da funker PowerNow! slik som det skal. Kan likegjerne spørre her om det er noen som vet hvordan man kan deaktivere denne. Har spurt overalt på forumet og sendt mail til AMD, men ikke fått noe svar overhodet.

Lenke til kommentar

Det at du ikke kommer over MP 12,5 skyldes nok hovedkortet ditt, har en XP-M 2400+ (35W) som f.eks kjører på 166 X 15 = 2490 Mhz med kun 1,8v Vcore (Abit NF7-S V2.0).

Jeg forsøkte å aktivere PowerNow men fikk det ikke til, fikk bare beskjed om at hardware (HK) ikke var støttet, så jeg trodde dette kun var støttet av bærbare maskiner, men da har du jo bevist det motsatte :-)

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Min XP-M 2400+ 35W kjører jeg nå på 2.31 GHz (12.5x185) med 1.65 volt. Av en eller annen grunn får jeg ikke stille vCore over 1.75, selv om hovedkortet støtter 1.85. Den innstillingen gikk fint med min gamle XP 2800+, men av en eller annen grunn funker det ikke med XP-M'en. Alt hadde vært fint om minnet taklet 200 MHz... Mulig det er hovedkoret, men det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...