Xanitra Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hei. Lurer bare på hva som må til for å få til å ha flere hard disker enn 2 stykk på PC, evt også flere CD rom.. er det snakk om RAID da? hvordan får jeg da det til? Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Kor mange IDE-kanalar er det på kortet ditt? Alternativt kor mange SATA-kontakter? Om eg antar at du har to stk IDE-kanaler, har du altså plass til 4 stk harddisker og/eller optiske drev. For eksempel to stk harddisker, en dvd-rom og en cd-brenner. Eller meir av noko og mindre av anna. Snakkar du om å få plass til fleire enheter enn du har kontakter? Då må du ha: Enten - et PCI-raid-kort med fleire IDE-kanaler Eller - Nytt hovedkort, med fleire IDE- eller SATA-kanaler Eventuelle harddisker i RAID bør vere identiske. Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 (endret) eeh, oki. takk for hjelp så det du sier er at jeg kan ta ut ene CD-ROM og putte en hard disk på dens plass isteden? Endret 14. september 2004 av Xanitra Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Det virker som du spør etter en vanlig IDE-kontroller. Med en slik kontroller kan du koble til flere harddisker/CD-/DVD-spillere/brennere. Med en RAID-kontroller har du mulighet til å kobler flere harddisker sammen til en stor eller speile diskene (++). Mener du ikke kan koble CD-/DVD-spillere/brennere til en RAID kontroller (ikke på alle ihvertfall). Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 eeh, oki. takk for hjelp så det du sier er at jeg kan ta ut ene CD-ROM og putte en hard disk på dens plass isteden? Ja, for eksempel. Du bør likevel ha i bakovudet at en harddisk og en optisk enhet (som for eksempel en CD-rom) på den samme kabelen kan føre til redusert ytelse for harddisken. Det virker uansett. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 RAID er lagringsmediumrelatert, og passer derfor under "Lagringsmedier". Let og se om du finner svar på det du lurer på der, eller opprett en ny post i riktig kategori. Denne posten stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg