Gå til innhold

Må ha ny vannpumpe

Anbefalte innlegg

Hmm hvilken "Maxi-Jet" tror du jeg trenger?

Er dette hele pumpeopplegget "Maxi-jet Pumpehode PH 1200" Har ikke peiling på hva pumpehode er men det høres jo bare ut som en del hehe :hmm: Og prisen er bare 325.00,-

Ja 1000 eller 1200 er det du trenger. "Pumpehode" er pumpa uten alt dill-dall som man gjerne bruker i akvariesammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steike, det var trøkk i den pumpa ja, må lage meg en større tank for det blir pisket luft i systemet.

Hehe. Joda, det er fart i dem!

Normalt skal det ikke være noe problem å bli kvitt lufta, men det tar nok litt tid. Har sjøl en tank som knapt nok tar en deciliter i begge maskinene, så det bør ikke være noe problem.

Bare pass på at du har minst et par cm vann over inntaket på pumpa, så drar den ikke luft ned igjennom vannet.

Lenke til kommentar

Jeg kan si litt om det. En MJ1000 koster kr.210,- pluss frakt, hos webzoo.net.

Pumpa er tilnærmet lydløs, forutsatt at du sørger for riktig montering / demping.

Tilnærmet i den forstand som at du vil kunne høre en svak brumming, om du legger øret tett innpå.

I klartekst betyr riktig montering: Pass på at pumpa monteres på et passende underlag av skumgummi eller tilsvarende mykt materiale, slik at vibrasjoner fra pumpa ikke forplanter seg over i kabinettet.

Av samme grunn er det viktig at slangeforbindelsene mellom pumpe og radiator etc ikke er for stive / korte. En stiv / kort PVC-slange vil lett kunne transportere vibrasjoner / støy over til andre komponenter i systemet.

Dette gjelder alle pumper, uansett merke!

Lenke til kommentar
hvorfor må jeg ha pumpe som er innebygget i en tank ?

Neida, du behøver ikke det.

Strengt tatt trenger man ikke noen tank i det hele tatt, men da må man imidlertid oftere passe på å sjekke / etterfylle systemet.

Målene på pumpa: Lengde inklusive inntaksnipplel: 83mm. Høyde: 68mm. Bredde: 49mm.

Disse målene er felles for MJ1000 og 1200.

MJ750 er noe kortere pga mindre impellerhus: 78mm.

Lenke til kommentar
Kompakt ;)

man kan få separat tank og pumpe mye mer kompakt enn pumpe inne i tanken!

Shuttlen har lite plass, men den har lite plass fordelt på flere steder. derfor tror jeg det er lurere å ta de hver for seg :)

Neida, du behøver ikke det.

Strengt tatt trenger man ikke noen tank i det hele tatt, men da må man imidlertid oftere passe på å sjekke / etterfylle systemet.

Målene på pumpa: Lengde inklusive inntaksnipplel: 83mm. Høyde: 68mm. Bredde: 49mm.

Disse målene er felles for MJ1000 og 1200.

MJ750 er noe kortere pga mindre impellerhus: 78mm

jeg tror jeg går for en sånn en, enten mj1000 eller mj750, trenger jo ikke allverdens pumpe for lille systemet som blir i en shuttle, takker for svar på målene, nå er det bare og måle opp

:thumbup:

Endret av kverna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...