Skaufjord Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Jepp. Satt her, ante fred og ingen fare og spilte, da pc'en plutselig slo seg av. Maskina mi har det med å reboote seg selv en sjelden gang (liten minnefeil), men som sagt er det sjelden, og da rebooter den alltid. Jeg prøvde å skru på maskina igjen, men den var helt død. Så kjente jeg at det lukta svidd. Jeg krøp ned under pulten for å sjekke, og da kom det masse røyk ut av PSU'en. Jeg unplugga maskina og åpna den. Kjøleribba på prosessorvifta virka veldig varm. Har ikke tatt av vifta ennå. Men kjøleribba/cpu'en lukta ikke svidd. Det gjorde derimot PSU'en til de grader. Jeg håper og tror at det ikke er hovedkortet eller prosessoren som har tatt kvelden. Det meste tyder jo på at det er PSU'en, siden det var den det kom røyk ut av og det var den som lukta svidd. Og om CPU'en hadde tatt kvelden. hadde vel likevel maskina gjort et ørlite forsøk på å starte opp, hadde den ikke? PSU'en hadde vel f.eks. satt i gang. Vel. Jeg tror jeg vet hva som er løsningen, men vil gjerne ha noen innspill og tips likevel. Grrrr... og jeg som hadde tenkt å kjøpe laptop i dag... Lenke til kommentar
lperik Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Virker som PSU har røket her ja. Har du en annen maskin så får du jo fort testet ut om det er det som har skjedd. Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hvsi du fortsatt har garanti på psu'n er det jo bare å levere den inn. Hvis ikke så er det jo bare å skru opp psu'n og se om du ser noe som er svidd. Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Det er vel tilfeldigvis ikke en Q-tec-PSU? Sjekk rundt power-kabelen festet til hovedkortet, se om det er noen svimerker der, enten på plugg eller feste. Lenke til kommentar
Skaufjord Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Nei, det er en Chieftec 360W strømforsyning, som har tjent meg godt i nesten 2 år. Lenke til kommentar
Skaufjord Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Der kabelen fra PSU'en er festet på hovedkortet ser alt helt greit ut. Bare lurer... kan PSU'en ha "tatt med seg noen andre i fallet"? dvs. kan PSU'ens død ha tatt knekken på noen fler komponenter? Endret 14. september 2004 av JenzBenz Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Der kabelen fra PSU'en er festet på hovedkortet ser alt helt greit ut. Bare lurer... kan PSU'en ha "tatt med seg noen andre i fallet"? dvs. kan PSU'ens død ha tatt knekken på noen fler komponenter? Den skal normalt ikke gjøre det. Ta ut PSU, skru den opp å se om du ser noe som er svitt inni der... Er det noe svidd så har du konklusjonen. Har erfart akkurat det samme med 360W Cheiftech PSU'n... Lykke til! Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hvis psu lukter svidd, så er det jo ikke noe å lure på. Kjøp en ny, monter opp og sjekk om maskinen starter og går som normalt! hvis du finner ut at noe ikke er som det skal være, må du ta det opp med chieftech, eller butikken som solgte deg psu'en. Lenke til kommentar
Pollux Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Der kabelen fra PSU'en er festet på hovedkortet ser alt helt greit ut. Bare lurer... kan PSU'en ha "tatt med seg noen andre i fallet"? dvs. kan PSU'ens død ha tatt knekken på noen fler komponenter? Den skal normalt ikke gjøre det. Ta ut PSU, skru den opp å se om du ser noe som er svitt inni der... Er det noe svidd så har du konklusjonen. Har erfart akkurat det samme med 360W Cheiftech PSU'n... Lykke til! Opplevde akkurat tilsvarende med samme PSU for bare en måned siden. Var en kondensator sak som hadde "eksplodert" inni der. Var jo en gammel sak som hadde gjort sin misjon for lengst, men det var litt skummelt. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hva med å prøve å sette PSU'n på maskinen du sitter på nå over på PC'n din der PSU'n tok highway2hell? Greit å gjøre det liksom, hvis den er kraftig nok... Bare for å sjekke om det er flere ting som har gått fyken liksom.. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Når den slukner slik som du beskriver er det som regel en kondensator som har røket. Du kan se at den fysisk har tatt kveld. Er ingenting å reparere, ville kostet deg like mye som en ny psu. Sjansene for at den har tatt med seg noe annet i fallet er lik null. Du kan nok være rimelig trygg. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Er nok bare PSU'en som er dau her ja. Lenke til kommentar
Skaufjord Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Kjøpte ny PSU på digital impuls og alt i orden. Har sendt inn returordre på chieftec-psu'n til komplett. Håper de gidder å sende meg noe annet enn en psu jeg ikke trenger. Spurte jaffal om de kunne sende en 40GB harddisk som var litt billigere i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå