Gå til innhold

Forskjellige prescott-utgaver? Best?

staalej

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
To forskjellige prosessorer til to forskjellige Socket. Øverste er Socket 478 og nederste er Socket 775.

Sikker? Jeg trodde det bare var nye navn på akkurat de samme produktene.

Altså at Socket 478-versjonen av P4 3,2E har fått nytt navn; P4 530. Begge er i hvertfall prescott.

Lenke til kommentar

Prescott C har 512 kb cache, mens Prescott E har 1mb.

E-utgaven har ikke noe å gjøre med chipset. Det er moderator som har rett. Det er kun et nytt navn.

Se denne linken:

cpu

OG:

the letter describes the chip's core. these are the letters for the Pentium 4 line (excluding the new number-system and LGA775)

G=400MHz FSB, 256kb L2 Cache, SSE2, Willamette (1.3-2GHz)

A=400MHz FSB, 512kb L2 Cache, SSE2, Northwood (1.6-2.6GHz)

B=533MHz FSB, 512kb L2 Cache, SSE2, Northwood (2.26-3.06GHz)

A=533MHz FSB, 1MB L2 Cache, SSE2 & SSE3, Prescott (2.4/2.8GHz)

C=800MHz FSB, 512kb L2 Cache, SSE2, Hyper-Threading, Northwood (2.4-3.4GHz)

E=800Mhz FSB, 1MB L2 Cache, SSE2 & SSE3, Hyper-Threading, Prescott (2.8-3.4GHz)

EE=800MHz FSB, 512kb L2 Cache, 2MB L3 Cache, Hyper-Threading, Gallatin (3.2/3.4GHz)

note: the 3.06B has Hyper-Threading, it's the only B-chip with it

for example, a 3.0C is a 3GHz, 512kb L2 Cache, SSE2, HT Northwood

Det du bør tenke over ved kjøp av Prescott, er om du vil gå for modellene med ny nummerering 540,560 osv, og da må du ha et LGA hovedkort, eller en hybridutgave (i865 med LGA 775).

Du kan også avvente om F-utgaven vil selges til privatmarkedet. (AMD64 / EM64T)

Foreløpig gjøres ikke dette, men de er å finne under prisguiden.

hardware

Lenke til kommentar

På Komplett, Netshop, og MPX er det to forskjellige prosessorer til to forskjellige socketer, begge produsert på 90nm, begge med 1MB L2 Cache.

Socket 775 har fått P4-CPUer med modellnr av typen 530. Socket 478 har beholdt de gamle betegnelsene med GHz, bortsett fra den nye Celeron D, som også har fått modellnr.

Jeg har rett, dere har feil :p

For å gjøre det klart, den øverste kan kun brukes til Socket 478-hovedkort, mens den nederste kan kun brukes til Socket 775-hovedkort.

Alle disse spesifikasjonene står jo i nettbutikkene, er ikke vits i å sjekke samtlige Prescot-steppinger for å finne det ut.

Det kan jo hende komplett, netshop, mpx og mange andre har skrevet feil, men..

Edit: Prøv å søke på "Intel Pentium 4 530" i produktguiden. da får man kun LGA775/Socket 775.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
På Komplett, Netshop, og MPX er det to forskjellige prosessorer til to forskjellige socketer, begge produsert på 90nm, begge med 1MB L2 Cache.

Socket 775 har fått P4-CPUer med modellnr av typen 530. Socket 478 har beholdt de gamle betegnelsene med GHz, bortsett fra den nye Celeron D, som også har fått modellnr.

Jeg har rett, dere har feil :p

For å gjøre det klart, den øverste kan kun brukes til Socket 478-hovedkort, mens den nederste kan kun brukes til Socket 775-hovedkort.

Alle disse spesifikasjonene står jo i nettbutikkene, er ikke vits i å sjekke samtlige Prescot-steppinger for å finne det ut.

Det kan jo hende komplett, netshop, mpx og mange andre har skrevet feil, men..

Edit: Prøv å søke på "Intel Pentium 4 530" i produktguiden. da får man kun LGA775/Socket 775.

Det stemmer, det er fint noen sier fra. hadde egentlig tenkt til å svare med det samme :p

men å skrive at: jeg har rett, dere har feil er litt drøyt :p

hehe..

Lenke til kommentar

Jeg tror vi snakker forbi hverandre.

De nye Prescott cpu-ene er kun til LGA775, dette stemmer.

Disse er merket slik: Intel Pentium 4 540 3.2E GHz Prescott (LGA 775)

Jeg misforstod litt. Jeg trodde førstemann spurte om cpu som var merket "E" bare var LGA 775. Og det er de jo ikke.

De finnes på begget sockets. MEN. Jeg så ikke før nå at moderator skrev at han trodde 5xx serien bare var nye navn på E-cpuer på den gamle socketen.

Det er de jo ikke. 5xx serien fåes kun til LGA 775.

Mitt poeng var bare at under den gamle socket, heter cpuen P4 3.2E

og på den nye P4 540 3.2E.

Da skulle det være oppklart. MEN: Noen som vet når/om F-utgaven kommer??

Lenke til kommentar
Noen som vet når/om F-utgaven kommer??
  • F-utgaven (den med EM64T) kommer når Windows XP64bit edition er ferdig og i salg.
  • Windows XP64bit edition skal visst komme når EM64T er ferdig og i salg... :roll:

Edit: Når disse tingene er på plass skal det komme programvare som kan bruke det... :roll:

Mao. Hva kommer først: Høna, egget eller reiret ?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
[*]F-utgaven (den med EM64T) kommer når Windows XP64bit edition er ferdig og i salg.

[*]Windows XP64bit edition skal visst komme når EM64T er ferdig og i salg...  :roll:

Hehe, det er dette som kalles godt koordinerte unnskyldninger for å utsette ting.

Også alle tusenvis av programmer som må oppdateres/utvikles til å støtte 64-bit. Kommer til å ta lang tid dette her..

Lenke til kommentar
Også alle tusenvis av programmer som må oppdateres/utvikles til å støtte 64-bit.

Akkurat det frykter jeg ikke så mye. Den progravmaren som har mest nytte av det blir nok kompilert til 64bit ganske kjapt. (forvent et lite ras av slike etter Windows XP 64bit kommer). Når det gjelder resten av programmene så er det kanskje ikke så nøye om det tar litt tid.. F.eks har ser jeg ikke helt poenget med å porte det utrolig populære spillet kabal til 64bit. Det og myyyye annet kjører akkurat like tilfredstillende i 32bit modus på et 64bit OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...