Gå til innhold

Er det for mye lekse på skolen?

MagE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det får da være grenser - skal vi betale for at en lærer skal passe på at du leser notatene dine?

Jeg er så enig så enig!

Prøver fortvilet å styrke arbeidsmoralen min, men det går ikke så bra :( Prøver å sitt å jøre lekser i et time etter jeg kommer fra skolen, men blir oftest å sitte forran TVen.

Det er sikkert sunt med lekser med tanke på femtiden, men i moderate mengder!

samme her, har enlendig moral, men prøver å skjerpe meg...

Hmm... hva gjør jeg egentlig foran pcen, jeg skulle jo sette meg ned med ringenes herre, jeg klarer jo ikke å sette meg ned med noe jeg har lyst til engang... *skerpins NÅ!*

Lenke til kommentar

På skolen der jeg går (berg vgs) har vi et skolereglement som sier at lekser må være avtalt på forhånd mellom lærer og elever for at det skal kunne bli anmerkning for ikke å ha gjort leksa. Dette tolker jeg dithen at får jeg for mye lekser, og jeg ikke har sagt meg enig i å få så mye lekser, så skal jeg heller ikke få anmerkning. Men gjør jeg ikke lekser så er det bare meg selv det går utover da, anmerkning eller ikke. Dere som føler at leksemengden blir for stor, ta kontakt med lærerne/skolens ledelse og si ifra.

Lenke til kommentar
På skolen der jeg går (berg vgs) har vi et skolereglement som sier at lekser må være avtalt på forhånd mellom lærer og elever for at det skal kunne bli anmerkning for ikke å ha gjort leksa. Dette tolker jeg dithen at får jeg for mye lekser, og jeg ikke har sagt meg enig i å få så mye lekser, så skal jeg heller ikke få anmerkning. Men gjør jeg ikke lekser så er det bare meg selv det går utover da, anmerkning eller ikke. Dere som føler at leksemengden blir for stor, ta kontakt med lærerne/skolens ledelse og si ifra.

på vår skole sier di "vi skal se på det" og pøser på med litt mer.

denne og neste uke skal vi ha prøve i ALLE fag untat norsk. der skal vi skrive en 3 A4 siders stil

Lenke til kommentar
Med prøver type avkrysning og lignende databaserte løsninger kan datasystemer ordne både retting av prøver, karakterberegninger (da forsvinner trynefaktoren) og eventuelt beregne lekser hvis man skal ha en leksemengde som er regressiv økende med gode karakterer. På den måten blir læreren jobb redusert til undervisning og prøvelaging.

Prøver type avkrysning høres ut som en dårlig løsning:

Matte: kryss av for riktig svar? gjett vilt?

Norsk: kryss av for hvilken novelle du ville valgt å skrive?

Engelsk: kryss av for hvordan du ville bøyd dette verbet?

Naturfag: kryss av for riktig formel til dette grunnstoffet?

Heimkunnskap: kryss av for om du er flink til å lage mat eller ikke?

Skal jeg fortsette?

Lenke til kommentar

Skal jeg fortsette?

Om jeg ikke tar helt feil viser forskning at prøver av typen "multiple choice" reflekterer studentenes kunnskapsnivå mer nøyaktiv enn prøver der man skal skrive mye. Dette fordi det i mindre grad blir mulig for studenter som formulerer seg godt å "skrive seg unna" ting de egentlig ikke vet. Og motsatt selvfølgelig. Faren (han er professor i medisin ved UiO) til en venn av meg fortalte at man i utlandet (mer spesifikt england) i stadig større grad bruker slike prøver ved avsluttende eksamener på universitetet.

Lenke til kommentar

Skal jeg fortsette?

Om jeg ikke tar helt feil viser forskning at prøver av typen "multiple choice" reflekterer studentenes kunnskapsnivå mer nøyaktiv enn prøver der man skal skrive mye. Dette fordi det i mindre grad blir mulig for studenter som formulerer seg godt å "skrive seg unna" ting de egentlig ikke vet. Og motsatt selvfølgelig. Faren (han er professor i medisin ved UiO) til en venn av meg fortalte at man i utlandet (mer spesifikt england) i stadig større grad bruker slike prøver ved avsluttende eksamener på universitetet.

jeg ser hva du mener med å "skrive seg bort", men jeg har ingen tro på at det skaper bedre resultater i sin helhet. hvor mange alternativer skal det være, og hvordan vet du at man ikke bare har gjettet seg frem til noe? en lærer ville vanligvis vurdert om det virker som om eleven vet eller bare gjetter, men en datamaskin som skal rette svarene? prosent sjanse for at du svarer rett øker jo drastisk..

Lenke til kommentar

På høyere nivåer, som høgskole kan slike tester fungere på delprøver, forsåvidt på grunnskolen også, om man bruker de riktig. Til i dag har disse prøvene stort sett blitt brukt i sammenheng med standardiserte prøver, noe som har ført til at eleveneutdannes til å klare prøven, ikke til å bli selvstendig tenkende mennesker med allsidig kunnskap. Dette viser er faringer fra bl.a. USA og England.

Lenke til kommentar
hvor mange alternativer skal det være,

Fire er vanlig

og hvordan vet du at man ikke bare har gjettet seg frem til noe? en lærer ville vanligvis vurdert om det virker som om eleven vet eller bare gjetter,  men en datamaskin som skal rette svarene? prosent sjanse for at du svarer rett øker jo drastisk.

Karaktergrensene settes tilsvarende, så ved fire svaralternativer blir 25% riktig besvart _ikke_ en god karakter ;)

Personlig erfaring tilsier at såkalt "educated guessing" øker sjangsene noe (over 25%), mens "uneducated guessing" (du aner ikke, men velger noe som høres sannsylig ut) gir færre riktige enn om du hadde kastet terning.

Typisk oppgave:

An ideal gas expands isothermically, absorbing a certain amount of energy, Q, in the process. It then returns to its original volume adiabatically. During the adiabatic process, the interal energy change of the gas will be

A) zero 

B) smaller than Q

C) equal to Q

D) greater than Q

Nå, ikke si meg at det er lett å gjette svaret om du ikke har peiling. (40 oppgaver, 1 time)

Lenke til kommentar

Men det ville likevel aldri fungert i alle fag? Muntlige karakterer kan ikke bli gitt på grunnlag av slike prøver. Stiler, matteprøver og diverse ville heller ikke passet inn.

Dersom du har alternativer å velge mellom, vil kanskje hukommelsen din bli frisket opp ved en titt på dem. "aha! dette hadde jeg aldri husket hadde det ikke vært for alternativene"

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Men det ville likevel aldri fungert i alle fag? Muntlige karakterer kan ikke bli gitt på grunnlag av slike prøver. Stiler, matteprøver og diverse ville heller ikke passet inn.

Jeg mener ikke at alle prøver skal være slik, bare at de på ingen måte står tilbake for "skriveprøver". I mange fag, som matte og litteratur passer de nok ikke i det hele tatt.

Dersom du har alternativer å velge mellom, vil kanskje hukommelsen din bli frisket opp ved en titt på dem. "aha! dette hadde jeg aldri husket hadde det ikke vært for alternativene"

Det er jeg uenig i. Min erfaring er at spørsmålene aldri har vært utformet slik at dette har vært tilfelle.

Lenke til kommentar
Stiler, matteprøver og diverse ville heller ikke passet inn.

Det er jo ganske logisk at stiler ikke kan besvares med multiple choice oppgaver. Slike eksamensoppgaver er mest relevant for høyere studier. Og ja - matte fungerer utmerket i forbindelse med multiple choice.

Ytterst tvilsomt. Som jeg skrev over - multiple choice oppgaer er ikke ment i forbindelse med "3 epler og 4 bananer - matematikk".

Lenke til kommentar

Oftere prøver (en gang i uken?) for å sjekke om du henger med.

Hvis ikke blir det lekser eller nedsatt karakter.

Sånn skulle det vært.

For mye lekser fører til stress, det har jeg selv fått erfare.

Og det er noe dritt å måtte oppsøke lege pga en overstressende hverdag.

Jeg flyr rundt over alt hele uken, så det er jo ikke bare skolen sin feil, da, men uansett så lærer ingen så sykt mye av lekser, det blir sett på som påtvunget arbeid, og blir slurvete gjordt. (forbanna norsk prosjekt >:-[ )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...