Gå til innhold

Er det for mye lekse på skolen?


MagE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det får da være grenser - skal vi betale for at en lærer skal passe på at du leser notatene dine?

Jeg er så enig så enig!

 

Prøver fortvilet å styrke arbeidsmoralen min, men det går ikke så bra :( Prøver å sitt å jøre lekser i et time etter jeg kommer fra skolen, men blir oftest å sitte forran TVen.

 

Det er sikkert sunt med lekser med tanke på femtiden, men i moderate mengder!

Lenke til kommentar
Prøver fortvilet å styrke arbeidsmoralen min, men det går ikke så bra :( Prøver å sitt å jøre lekser i et time etter jeg kommer fra skolen, men blir oftest å sitte forran TVen.

Det samme skjer med meg også. Prøver å gjøre lekser eller lese til en prøve når jeg kommer hjem, men det går bare ikke ender bestandig med at jeg ser tv, film eller spill 10 min etter jeg setter meg ned med skolearbeid. Men på skolen klarer jeg og konsentrere meg bedre. Men så har jeg jo bare 9 måneder igjen av skoleåret og rett som lærling i 2 år :D

Lenke til kommentar
*drømme om elektro* sitter nå og skriver engelsk stil :(

 

men tror dere ikke det hadde vert MYE bedre med 2/1 timer ekstra skole og leksefri?

Nei, totalt uenig. Lekser er f.eks. å lese gjennom notater (fast naturfagslekse bla. hos oss), hvilket du slettes ikke trenger en lærer for å gjøre. Mattelekser skal vel stort sett også dreie seg om kjente spørsmål, er det noe du ikke forstår, hopper du over og spør læreren dagen etter. Det får da være grenser - skal vi betale for at en lærer skal passe på at du leser notatene dine?

vi skal ikke få en lærer til og sitte og passe på oss, men en lærer som forklarte hva vi gjør og ikke bare stod der og skrev på tavlen

 

nå skriver vi ikke så mye notater i naturfag, mer diskusjon og høg tenking. men i norsk er det bare hjernedødt arbeid, pugging, oppgaver o.l. det er ikke uten grunn at jeg har 5 i naturfag og 3- i norsk, man lærer ingenting av og skrive av tavlen og inn i boka, men det og tenke høgt og finne ut av ting o.l. lærer man sikligt av

Lenke til kommentar
Prøver fortvilet å styrke arbeidsmoralen min, men det går ikke så bra :( Prøver å sitt å jøre lekser i et time etter jeg kommer fra skolen, men blir oftest å sitte forran TVen.

Det samme skjer med meg også. Prøver å gjøre lekser eller lese til en prøve når jeg kommer hjem, men det går bare ikke ender bestandig med at jeg ser tv, film eller spill 10 min etter jeg setter meg ned med skolearbeid. Men på skolen klarer jeg og konsentrere meg bedre. Men så har jeg jo bare 9 måneder igjen av skoleåret og rett som lærling i 2 år :D

Altså, jeg sier ikke at jeg har så mye bedre moral enn "dere" når det kommer til dette. Men man får jo forsøke å forstå da :)

 

Læreren kan forklare i timene vel? Så kan du la det synke inn hjemme?

Lenke til kommentar

Hmm, for sent å bytte skole? Skolen jeg gikk på var nerdeskole - ergo lærerne stolte på elevene. Ergo ble det mindre sjekking av lekser. (Les: Ingen sjekking.) Dessuten har vel man noe som heter AFEL? Kjenner enkelte som har tjallet seg til over 60 poeng på vgs. Undertegnede snuset seg til beskjedne 54,9. Skippertak er det som reddet meg! :---PppPppPpP

Lenke til kommentar
Nå har jeg ombestemt meg. Til i morgen har jeg:
  • Fire sider stil på nynorsk
  • Franskprøve i passè composè, imparfait og futurum proche + setningsanalyser
  • Dramatisering av et kvide
  • Skrive et referat fra filmen i dag på minst to sider på engelsk

:omg:

 

 

Har ikke hatt noen innleveringer ennå jeg, går allmenn vk1 med masse fag...

Lenke til kommentar
JA!!

 

Nå har jeg ombestemt meg. Til i morgen har jeg:

  • Fire sider stil på nynorsk
  • Franskprøve i passè composè, imparfait og futurum proche + setningsanalyser
  • Dramatisering av et kvide
  • Skrive et referat fra filmen i dag på minst to sider på engelsk

Hat!

Hmm, sånn franskprøve om akkurat det der hadde vi i 9.... :)

Lenke til kommentar

Lekser er viktig, men mengden bør selvsagt justeres slik at det ikke dreper motivasjonen til elevene. Lekser i alle trinn t.o.m. VGS benyttes da elevene må "trekkes" gjennom skolen -de færreste jobber masse med stoffet frivillig for å tilegne seg kunnskap. Elever som sluntrer med leksene opplever gjerne problemer ved høyskole og universitet når det ikke lenger er en lærer som "passer på deg" slik som i VGS og tidligere. På en høyskole er det heller tvilsomt at foreleseren f.eks. kan navnet ditt og følger deg opp -du er nødt til å klare deg selv. At elever jobber med leksene er viktig, spesielt innenfor fag som matematikk, hvor du er nødt til å forstå matta i førsteklasse for å kunne skjønne andreklassematta osv.. Er nettopp ferdig med en Master-grad, alstå fem år etter VGS, og her er du nødt til å ha gjort matta di fra VGS for å klare å henge med i svingene.

 

Mattekurs som inngår i mange tekniske høyskole-utdanninger:

* Diskret matematikk og lineær algebra

* Matematiske metoder 1

* Matematiske metoder 2

* Matematiske metoder 3

 

Dette er da kurs som bygger videre på:

1MA, 2MX og 3MX fra VGS.

 

Sluntrer du tidlig får du svi senere. Gjelder mye i livet egentlig...

Endret av C!
Lenke til kommentar

når jeg har tenkt meg om litt synest jeg at eleven burde få lekse etter hva eleven kan.

 

F.eks. jeg er ikke god til og skrive rett og formulere meg. dette burde jeg få ekstra undervisnig i, mens i naturfag og matte er jeg over gjennomsnittet. dette burde jeg ikke få like mye lekse i.

 

men er synest fremdeles "ingen lekse og mer skole" er den beste måten

Lenke til kommentar
når jeg har tenkt meg om litt synest jeg at eleven burde få lekse etter hva eleven kan.

 

F.eks. jeg er ikke god til og skrive rett og formulere meg. dette burde jeg få ekstra undervisnig i, mens i naturfag og matte er jeg over gjennomsnittet. dette burde jeg ikke få like mye lekse i.

 

men er synest fremdeles "ingen lekse og mer skole" er den beste måten

det høres ikke så gjennomtenkt ut.. hvordan skal hver lærer sitte og beregne hvor mye lekse hver elev skal få? har du noe anelse om hvor lang tid det ville ta?

Lenke til kommentar
når jeg har tenkt meg om litt synest jeg at eleven burde få lekse etter hva eleven kan.

 

F.eks. jeg er ikke god til og skrive rett og formulere meg. dette burde jeg få ekstra undervisnig i, mens i naturfag og matte er jeg over gjennomsnittet. dette burde jeg ikke få like mye lekse i.

 

men er synest fremdeles "ingen lekse og mer skole" er den beste måten

det høres ikke så gjennomtenkt ut.. hvordan skal hver lærer sitte og beregne hvor mye lekse hver elev skal få? har du noe anelse om hvor lang tid det ville ta?

Med prøver type avkrysning og lignende databaserte løsninger kan datasystemer ordne både retting av prøver, karakterberegninger (da forsvinner trynefaktoren) og eventuelt beregne lekser hvis man skal ha en leksemengde som er regressiv økende med gode karakterer. På den måten blir læreren jobb redusert til undervisning og prøvelaging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...