Gå til innhold

Er det for mye lekse på skolen?

MagE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
lærerne gir prøver fra tavleundervisning, ikke direkte fra boken.

Lærere skal egentlig holde seg langt unna tavlen, i følge reformen da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg kjenner meg igjenn med VG's artikkel om at lekser er usunt. jeg har ikke såvet godt i natt, jeg er svert stresset og jeg hadde en kraftig hodepine etter skolen i dag

tror jeg skal ta meg en rolig sykkeltur og glemme alt om lekser, kommer aldri til og få gjort noe nå

Kasp: gjør hver fjerde matteopgave, eller gjør så mangen slik at du fårstår det du heller på med, og legg med en del store bilder i n&m

Jeg tror du har møtt veggen, blitt utbrent og det hele også jeg...

:nei:

Lenke til kommentar
lærerne gir prøver fra tavleundervisning, ikke direkte fra boken.

Lærere skal egentlig holde seg langt unna tavlen, i følge reformen da.

Nesten alle lærerne våre ligger rundt 45-årsalderen, så tviler på de følger den reformen. Har èn lærer under 40. :dontgetit:

På skolen min er tavleundervisning sterkt dominerede. Særlig i naturfag sitter vi alle timene og bare skriver og skriver og skriver, det samme som læreren skriver på tavelen.. Har kanskje forsøk en gang i blant, men avskrivning står sterkt som læremetode både i KRL og Naturfag hos oss. Og i geografi og tildels norsk. I samfunnskunnskap og historie er det mer åpnet for diskusjoner.

Lenke til kommentar
Lekser er til for å lære å jobbe.

Jeg surfa gjennom barneskolen, ungdomskolen og videregående. Gjorde minimalt, og trengte å gjøre minimalt, for å få fem i snitt. Leksene ble stort sett gjort i timene, mens lærerne gjentok seg selv for n'te gang til de, la oss kalle en spade for en spade, dumme elevene.

Straffen fikk jeg senere når jeg begynte på siv.ing utdannelsen, og hadde null arbeidsmoral.

Ikke undervurder verdien av å lære seg å jobbe. Mange middelmådigheter i grunnskolen når langt, fordi de lærer seg skikkelig arbeidsmoral. Mens smartere elever blir late og ikke bruker sitt potensiale.

Kunne ikke vært mer enig. :yes:

Jeg har akkurat samme erfaring med skolen. Heldigvis møtte jeg "veggen" litt før, rettere sagt da jeg istedenfor 2. klasse på videregående begynte på IB (www.ibo.org). Med fordypning i matte* fikk jeg virkelig kjørt meg, og måtte ta meg kraftig sammen og begynne å gjøre mye lekser. Det holdt på å gå skeis etter førsteåret, men jeg "lærte" etterhvertå gjøre lekser og kom meg tilslutt gjennom eksamen med seks i matte. (7 er best).

*Det er tre mattefag, studies, methods og higher, hvorav det midterste tilsvarer 3MX som er det dypeste man kommer på videregående i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Gjør som jeg gjorde, sett deg bakerst i klasserommet, bak deg en skikkelig god dose snus, len deg tilbake og observèr.

Eventuelt ta deg en runde eller to med edderkoppkabal på laptoppen din og la det faktum at den går opp nesten hver gang være et bevis på ditt egen intellekt. :)

Lenke til kommentar
Gjør som jeg gjorde, sett deg bakerst i klasserommet, bak deg en skikkelig god dose snus, len deg tilbake og observèr.

Eventuelt ta deg en runde eller to med edderkoppkabal på laptoppen din og la det faktum at den går opp nesten hver gang være et bevis på ditt egen intellekt. :)

Enig.;) Går selv på videregående (VK1), og noe av det bedre er å sette seg bakerst i klasserommet å bare sitte å sulle. En pris under lippa er heller ikke feil selv om jeg ikke snuser til vanlig :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

En ting som hjelper, iallfall på VGS, er å utveksle notater. Jeg skriver alle notatene mine digitalt, som eneste person med bærbar, så det er null problem å printe ut til medelever. Så har jeg heldigvis en flittig dame som hjelper meg når jeg har hoppet over leksene.

Lenke til kommentar
det er pedagogisk riktig med tavleundervisning om det blir brukt riktig. Når man skriver lærer man mye mer enn om man bare hører eller leser.

Tja, som oftest skriver man av tavlen uten å tenke selv. Særlig når man "må" skrive av tavlen. På universitet/høyskolenivå slipper man det tullet, selv om mye av undervisningen jeg har hatt har foregått på tavle. I enkelte fag har man ikke annet å forholde seg til, enn det som blir skrevet på tavlen.

Jeg er pro-powerpoint-på-internett. :)

Lenke til kommentar
Gjør som jeg gjorde, sett deg bakerst i klasserommet, bak deg en skikkelig god dose snus, len deg tilbake og observèr. Så er det på tide å utfordre lærerne med ditt overlegne intellekt. :p

Heh, det er meg det. Minus snus. ;)

Tja, som oftest skriver man av tavlen uten å tenke selv. Særlig når man "må" skrive av tavlen.

Trikset (mitt) er: Skriv aldri ordrett av tavla. Mange av lærerne jeg har formulerer seg elendig uansett.

Ungdomsskolen kan være, som noen har nevnt, noe ordentlig dritt.

Husker i tiende; uka før eksamen ble jeg pælma ut på gangen fordi jeg ikke hadde gjort leksene i KRL. Læreren var utrolig misfornøyd med meg, men kunne ikke gi meg noe dårligere enn 4 i standpunkt. Glemmer aldri uttrykket hennes da jeg kom på eksamen og kunne alt. Ble en klar sekser, ikke akkurat det hun ventet seg. :--P

Lenke til kommentar
Har gått 3 år på VGS nå(GK Mekanik,GK Elektro og nå VK1 Elektro). Vi har hatt rimelig lite lekser på skolen. Som regel blir det bare litt oppgaver som gjøres i timen så snakker vi om de etterpå. Utolig digg å ikke måte tenke på å gjøre lesker når man kommer hjem.

gikk GK og vk1 elektro... har aldri gjort så lite lekser før. De sa på starten av Gk at man ikke kunne surfe seg gjennom elektro :!: Så lenge man møter opp og kan det grunnleggende er jo det null problem... kjøpte ikke en gang alle bøkene.

Når jeg var ferdig med VK1 hadde jeg 4 lærlingeplasser og velge mellom :cool:

Og arbeidsmoralen min er helt fin.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
*drømme om elektro* sitter nå og skriver engelsk stil :(

men tror dere ikke det hadde vert MYE bedre med 2/1 timer ekstra skole og leksefri?

Nei, totalt uenig. Lekser er f.eks. å lese gjennom notater (fast naturfagslekse bla. hos oss), hvilket du slettes ikke trenger en lærer for å gjøre. Mattelekser skal vel stort sett også dreie seg om kjente spørsmål, er det noe du ikke forstår, hopper du over og spør læreren dagen etter. Det får da være grenser - skal vi betale for at en lærer skal passe på at du leser notatene dine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...