Dizzie_rascal Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Vel, saken er slik at vi er en vennegjeng på ca 10 stk, som skal importere noen godsaker fra Taiwan for privat bruk. Har en kompis som er fra Taiwan som skal hjemover snart for å besøke familie, derfor tenkte vi at han kunne kjøpe ting som bærbare maskiner, prosjektorer eller plasma\lcd tv, video kameraer etc... og få det tilsendt i container. Har snakket med flere om dette og for hver gang blir det flere som vil være med, så dette blir en del (greit med ekstra rabatter med x antall kjøp) Nå har ikke kompisen min gjort dette før, derfor lurte vi på om dette var lurt å gjøre? Noen som har prøvd noe slikt før? Hva kan være greit å kjøpe? Hvilke datamaskin produsenter holder til i taiwan? Kom gjerne med råd om hvordan dette skal gjøres praktisk. Lenke til kommentar
taulen Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 altså fraktes utenfor skatte folka eller? lovlig? fraktes i en container, hørtes litt *kremt* ut. Men lykke til, får det nok billig da ja Lenke til kommentar
Dizzie_rascal Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 altså fraktes utenfor skatte folka eller? lovlig? fraktes i en container, hørtes litt *kremt* ut. Men lykke til, får det nok billig da ja Neida, tenkte å betale mva på det, men det er vel det eneste man betaler på elektroniske saker eller? Får man det billig fra asia + frakt går det helt greit å betale 24% her i norge, så lenge det blir en del billigere enn her i norge. Må jo tenke på garanti vs pris. Men sjekket med nec sine plasma skjermer, da får man visst worldwide garanti Vet ikke hvordan det er med andre ting. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Asus og Abit er basert i Taiwan. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 [quote name='aschj' date='13/09/2004 : 22:40'] Asus og Abit er basert i Taiwan. [/quote] Asus og Abit er bare toppen av isberget... Nesten alle hovedkortprodusentene er plassert på Taiwan. Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Konge skulle gjerne bestill noe. Men får tinga mine fra Asia til sommern. Mesteparten av pc tinga i Taiwan ligger på samme pris i Norge. Brenne cd'er/dvd'er er billige. Tv og hifi er gankse billig Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Dette skulle være en god link for å lete etter produsenter og produkter Asia er et mekka for elektronikk intreserte Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 garanti er en fin bil. Lenke til kommentar
maqueman Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Tja...husk no på å sjekke at tingene har rett spenning osv... f.eks va det fånyttes å kjøpe noe når jeg var i japan, med unntak av rambrikker og sånt... Lenke til kommentar
Mosess Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 garanti er en fin bil. garanti, schmaranti tihi... Lenke til kommentar
maedox Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Lurt å tenke på hvordan ting fungerer i det norske strømnettet ja. Men som oftest fins det jo adaptere for sånt. Garanti er også en ting å tenke på. Kjøper du mindre anerkjente merker, blir garanti et problem. Større firmaer og kjente merkenavn opererer som regel med internasjonale garantier. RAM brikker er jo noe jeg vet som produseres nesten utelukkende i Taiwan. Må da være billig Lenke til kommentar
brabra Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Jeg har ikke så veldig mye tro på prosjektet deres! Jeg vil anta at fraktkostnadene ikke er ubetydelige ved containerfrakt, og at dere er nødt til å importere såpass store mengder med elektronikk for at det skal lønne seg, at det er mye mer enn hva 10-20 personer trenger, og har råd til. Eventuelt kan dere selge varene videre, men elektronikk er "ferskvarer", og risikoen for at dere vil brenne inne med en del varer er absolutt tilstede. Det er også viktig å tenke på hvis dere skal selge varene videre, at det finnes store grossister i Norge som allerede importerer varer fra Taiwan og Kina, og trolig har betydelig høyere rabatter enn dere. Og som nevnt i tidligere innlegg kan dere få problemer med spenning, garanti, og muligheten for å bli lurt. Men men, hvis dere bestemmer dere for å gjennomføre, hold oss gjerne oppdatert. Det er mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Dizzie_rascal Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Jeg har ikke så veldig mye tro på prosjektet deres! Jeg vil anta at fraktkostnadene ikke er ubetydelige ved containerfrakt, og at dere er nødt til å importere såpass store mengder med elektronikk for at det skal lønne seg, at det er mye mer enn hva 10-20 personer trenger, og har råd til. Eventuelt kan dere selge varene videre, men elektronikk er "ferskvarer", og risikoen for at dere vil brenne inne med en del varer er absolutt tilstede. Det er også viktig å tenke på hvis dere skal selge varene videre, at det finnes store grossister i Norge som allerede importerer varer fra Taiwan og Kina, og trolig har betydelig høyere rabatter enn dere. Og som nevnt i tidligere innlegg kan dere få problemer med spenning, garanti, og muligheten for å bli lurt. Men men, hvis dere bestemmer dere for å gjennomføre, hold oss gjerne oppdatert. Det er mulig jeg tar feil. Grunnen til at jeg skrev her var akkurat for å få litt input på om dette går. Fint å høre noen være kritisk og iblant. Vi skal nok se på total kostnader aller først, så gjennomføre det. Når det gjelder strøm nettet, er det ikke slik i disse dager at det er selve adapteren som styrer dette? Den lille boksen som er midt på strømledningen du bruker når du skal lade laptopen din? Har jo fått mobil fra utlandet før, da var det jo bare å kjøpe original adapter som passer i norge... Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Neida det er ikke noe problem å få riktig adapter fra leverandører i taiwan, husk bare å spesifisere type kontakt, ellers kan du ende opp med å få engelsk kontakt, hrmf. Nåre det gjelder containerfrakt er det flere alternativer, i størrelse men det er en gunstig fraktløsning med fly som ikke er så ille, tar bare 3-4 dager, kostet meg 2500 i flyfrakt for for ca 2-3 m2. Kontainer tar over md , så er kanskje ikke så gunstig på elektronikk som endrer seg i pris fra dag til dag. Når det gjelder priser på datadeler er det ikke det store, heller ikke på kamera , kabinett osv, ligger ca 10-20% under grossistpris i norge i små kvanta. Det er heller få produsenter som aksepter små ordrer. Har dere firma kan dere selvsagt bestille en "prøveordre" det aksepterer de fleste produsenter. Bakdelen er at dere må betale TT, noe som innebærer en risiko for å bli lurt. Ellers lykke til, er morro i allefall import Endret 14. september 2004 av Buddy Lenke til kommentar
brabra Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Jeg regner med du mente 2-3m3, buddy? Ellers er det ikke så gunstig. Forskjellige størrelser er det på containere ja, men små er de ikke, så kvantumsproblematikken er fortsatt aktuell. Lenke til kommentar
maqueman Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Såvidt meg bekjent var det ikke noe poeng å kjøpe f.eks grafikkort i japan...pga kompabilitetsproblemer (annen tvstandard bl.a.)...det mente i alle fall ekspeditørene i butikkene. Det gjelder det samme med videokamera og tilbehør. Enkelte butikker hadde dog utsyr som var beregnet på "europeiske" systemer. Og jeg snakker ikke nå om at det var så enkelt at man kunne kjøpe et adapter for å fikse problemene. Det eneste "trygge" man kunne kjøpe, slik jeg forstod det, var rambrikker, harddisker og lignende... Jeg kjøpte endel rambrikker til meg selv og venner, da det var en god del billigere. Bærbare pc mangler selvsagt norsk tastatur osv... Lykke til skal dere uansett ha Lenke til kommentar
Dizzie_rascal Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Såvidt meg bekjent var det ikke noe poeng å kjøpe f.eks grafikkort i japan...pga kompabilitetsproblemer (annen tvstandard bl.a.)...det mente i alle fall ekspeditørene i butikkene. Det gjelder det samme med videokamera og tilbehør. Enkelte butikker hadde dog utsyr som var beregnet på "europeiske" systemer. Og jeg snakker ikke nå om at det var så enkelt at man kunne kjøpe et adapter for å fikse problemene. Det eneste "trygge" man kunne kjøpe, slik jeg forstod det, var rambrikker, harddisker og lignende... Jeg kjøpte endel rambrikker til meg selv og venner, da det var en god del billigere. Bærbare pc mangler selvsagt norsk tastatur osv... Lykke til skal dere uansett ha hmm...jo mer jeg leser her jo mer tenker jeg på at jeg kanskje heller bare burde kjøpe meg bærbar og plasma/lcd skjerm her i norge. Var fint å drømme om å bestille billig en stund, men spørs om det går. Men når det gjelder grafikk kort så er det jo ikke noe problem med standard. Man kan jo velge om kortet skal kjøre i NTSC eller PAL mode, videokamera blir det sikkert problemer med. Uansett så kommer vel jeg å drite i dette og bestille en aopen 1557 snart. Faen heller... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå