hifiman Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Jeg har lyst til å få tak i meg linux server... På den har jeg lyst til å kjøre "bot" på irc, og Psybnc Men jeg vil også ha eget domene.. Som for eks [email protected] Hva Trenger jeg får å få det til?? Håper noen kan hjelpe meg..! Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Du trenger en server. En gammel maskin med noe ala P3 500Mhz holder lenge. Installer linux på denne og konfigurer/installer det du måtte ønske. Når det gjelder domenet må du kjøpe selv.net dersom du ønsker å ha underdomenet jeg.liker.meg.selv.net. Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Du må også huske at du må ha en ISP som tillater å sette opp reverse DNS til jeg.liker.meg.selv.net Hvis du vil ha flere vhoster må du ha en IP per vhost, noe som kan bli dyrt i og med at de fleste norske ISPer er så hyggelige at de tar 99 kr pr faste IP adresse. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 For å ha reverse DNS må du vel ha et class C nett? Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Tror ikke det er noen "grenser" på hvordan nett du (ISP'n din) må ha. ISP'n din har "dns-rett" over ip'ne som ligger under firmaet. Det er noe som går igjennom ripe. (www.ripe.net) For å kjøre det du trenger, er det ikke store spesifikasjonene til server-hardware. Alt over (til og med) pentium II holder lenge nok. Et greit oppsett kan være; debian som distro (www.debian.org). - Dette fordi det meste om debian er forklart lett og enkelt under www.debianguiden.dk Der forklares det meste av oppsett av web-server og slik (hvis dette blir aktuelt i tillegg), samt det meste annet. Debian er distroen, og en slik "bot" du snakker om er todelt; 1. En "bouncer" som du logger deg inn og ut av med din irc-klient. Denne blir på nett 24/7 (dvs så lenge serveren er oppe), men din pc må ikke være oppe 24/7. Da anbefaler jeg psyBNC. Veldig greit program 2. En eggdrop. Det er en 100% bot som du snakker til over dcc-chat i irc, og gir den kommandoer på den måten. For avansert programmering av eggdrops se http://www.eggheads.org/ Du sier også du vil ha "[email protected]" For overstående eksempel må du eie domenet "domene.no". Hvis du skal få til "vhost", må du snakke med din ISP, og du må ha en fast ip. Tror dette ble veldig mye rot, men spør hvis du lurer på noe Endret 16. september 2004 av BremnesX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå