Gå til innhold

Glovarm Athlon med vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hei,

har fulgt forumet lenge for å se om noen har samme problem som meg, men det ser ikke sånn ut... Kjøpte et AMD Pro vannkjølingskit med Giant Radiator. Lagde meg en grei 2-liters vanntank og kjøpte en 120mm vifte på Clahs Olsson (ikke gjør samme feilen, de støyer). Monterte blokk m/Arctic Silver 3 (tynt lag med skalpell etc) og kobla på vannledninger etc.

Idle-temp: 53 Load-temp: 63+ (Athlon XP 1800)

Noe er galt, skjønner ikke hva :sad: Har radiator og tank utenfor kabinettet, så tempen i kassa kan vel ikke ha så mye å si? MB temp er stabil på 32-33 grader. Hadde en rå vifte på den før som holdt den på 45/55 grader men støya som en F16. Har ikke overklokka den i det hele tatt, alt er standard instillinger.

Noen som har forslag til hvorfor kjølinga virker så dårlig? Er litt varmt (27-28 grader?) på loftet her, men vannet holder en behagelig temperatur (langt under kroppstemperatur, kjennes kaldt ut).

Renshai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt før...

Hvordan måler du tempen ? Du burde ha egen måler på cpu, spesielt når du driver med vannkjøling. Det er et kjent faktum at socket a hk har ustabile temp målinger, men ved vannkjøling kan disse målefeilene bli verre.

Dette fordi at når du fjerner cpu vifta vil du fjerne den luftstrømmen som også har kjølt ned hk ditt. Slik at varme fra andre komponenter (på hk) sprer seg gjennom hk og påvirker temp målingen.

Med litt søking finner du denne tråden:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=19737&forum=12

Som går på det samme.

Competent people solve problems, smart people prevent them!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-09 07:42 ]

Lenke til kommentar

Sitter blokka riktig på, med et tynt lag as? (lest goop guiden?)

Hva måler du tempen med? Som nevnt tidligere er det ikke umulig at det er synderen, skal jeg gjette på en ting, så tror jeg nok det er her det ligger. Monter en ekstern måler (er det ikke en guide for det også her et sted?) og sjekk temp da. Sannsynligvis har du temperaturer som du liker ganske så mye bedre :smile:

Lenke til kommentar

Dere har vel ikke brukt shim når dere monterer vannblokken vel? Vær oppmerksom på at shim beregnet for tbird prosessoren er tykkere enn de som trengs på XP prosessoren. Feil bruk vil derfor medføre høyere temperature.

Dersom dere ikke har brukt shim kan det godt være at vannblokken ikke står 100% rett på prosessoren. Tyngden fra slangene kan "tippe" denne slik at den ikke får skikkelig kontakt. OBS! Festeanordningen til AMD pro kittet, er så kraftig at det er enkelt å knekke av alle tappene på socketen. Vær forsiktig.

Lenke til kommentar

Takker for linken, fant ikke den når jeg bladde igjennom. Bruker den interne temperaturmåleren, har ikke penger å investere i en proff måler akkurat nå. Har kjørt på den temperaturen en stund, men igår ble det så varmt at et eller annet inni maskinen begynte å pipe. Da ble jeg skremt.

Har fulgt "goop-guiden", tror alt sitter rimelig flatt på prosessoren. Men skal åpne burken i helgen og gjøre alt på nytt for sikkerhets skyld. Skal også prøve å snu vifta så den blåser gjennom radiatoren, selv om det ikke ga store effekten sist jeg prøvde.

Skal lese igjennom alt jeg finner av guides og prøve igjen, muligens prøve å korte inn på vannledningene for å redusere "friksjon". Har vel 2.5 meter kabler nå.

Igjen takk for tipsene, skal lage en "buglist" hvis jeg får fikset det.

Lenke til kommentar

jeg svei av en atlon1000 fordi jeg hadde montert blokka uten shims. den sto pittelitt skjeivt på slik at det ene hjørnet av cpu ikke fikk kontakt med kjølinga. så demonter og ikke vær redd for pittelitt mere goop. en halv dæsj mere dreper sikkert ikke maskinen, bedre med 10% for mye enn 10% for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...