Gå til innhold

Intel m/vannkjøling eller AMD64 3500+ ?

Anbefalte innlegg

Har nå sendt de tre oppsettene (478, 775, 939) til "høring" hos Netshop, og deres anbefaling er at jeg bør gå for oppsettet med LGA 775. Begrunnelsen er rett og slett at Intel produserer ikke så mye varme og er mer stabilt. Det påpekes også at dette er selgerens personlige oppfatning (noe jeg ba om).

Hvordan kan dette stemme når Prescott bruker mer Watt enn Athlon 64?

Se på:

http://www.silentpcreview.com/article169-page3.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm - ikke værst GRendal!

Forsetter å lese reviews på LGA 775 vs AMD 939, og det virker på meg som AMD er et lite hestehode foran på de fleste tester.

En annen ting er at hvis jeg bestemmer meg for 775 må jeg påberegne betraktelig mere ventettid en hvis jeg velger AMD. Skjermkortet er værst - 20.10.2004 (ubekreftet). Vet ikke om jeg klarer vente så lenge...

Lenke til kommentar
Men husk om du skal overklokke så må hovedkorte takle det (overklokking sperre på 9xx brikkesett) Både asus og abit skal nok ha løst denne gåten tror jeg.

Iallefall ASUS , de har også annonsert at de snart kommer med muligheter til å

justere multiplier på P4 CPu'er(men med ei viss begrensning)

Lenke til kommentar

Forsetter å lese reviews på LGA 775 vs AMD 939, og det virker på meg som AMD er et lite hestehode foran på de fleste tester.

En annen ting er at hvis jeg bestemmer meg for 775 må jeg påberegne betraktelig mere ventettid en hvis jeg velger AMD. Skjermkortet er værst - 20.10.2004 (ubekreftet). Vet ikke om jeg klarer vente så lenge...

pci-ex er på lager x800xt.

Lenke til kommentar

Søren heller - jeg klarer ikke å bestemme meg. Dette var MYE værre enn jeg trodde.

Er usikker på hvor fremtidsrettet LGA775 EGENTLIG er (veldig motstridende meldinger her) og når PCI-Express og DDR2 heller ikke ser ut til å gi noe særlig ytelsesforbedring gjør det ikke valget noe enklere.

Lenke til kommentar

får du ikke tak i x800 så kan du jo gå for et 6800GT/Ultra, det er gode kort det også :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det:

LGA 775

Pros:

- PCI-e - mer fremtidsrettet

- DDR2 - mer fremtidsrettet?

- Matrix RAID

- NCQ

- High Definition Audio

- Bra skjemkort (x800xt PCI-E)

Cons:

- Fortsatt for lave timimngs på DDR2

- Ikke 64bit

- Høyere effektforbruk (Mindre stabilt?)

- Intel 550 (3,4Ghz) har lavere ytelse enn AMD 3500+ (som er de to jeg vurderer mot)

- Lett å ødelegge hovedkort - bøye pins

- Begrensede overklokkingsmuligheter

Moms:

- Vente på 925XE ?

- Vente på 3,73 GHz med stepping E-0, NX-bit og Qool'n'Quiet ??

- Hvor langt vil LGA 775 plattformen gå?

AMD 939

Pros:

- 64bit - fremtidsrettet

- Generelt bedre ytelse

- Bedre ytelse i spill

- Litt billigere

- Stabil DDR ram med lave timings (men begrenset overklokking med 3200)

Cons:

- Ikke PCI-e

- Ikke DDR2

- Ikke Matrix RAID

- Mulighet for ustabilt system?

Moms:

- Vente på nForce4 ?

- Oppgraderingsmuligheter - hvor langt vil socket 939 gå?

- Er det i det hele tatt noe igjen som kan brukes i dette systemet om 2 år f.eks?

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det:

LGA 775

Pros:

- PCI-e - mer fremtidsrettet

- DDR2 - mer fremtidsrettet?

- Matrix RAID

- NCQ

- High Definition Audio

- Bra skjemkort (x800xt PCI-E)

Cons:

- Fortsatt for lave timimngs på DDR2

- Ikke 64bit

- Høyere effektforbruk (Mindre stabilt?)

- Intel 550 (3,4Ghz) har lavere ytelse enn AMD 3500+ (som er de to jeg vurderer mot)

- Lett å ødelegge hovedkort - bøye pins

- Begrensede overklokkingsmuligheter

Moms:

- Vente på 925XE ?

- Vente på 3,73 GHz med stepping E-0, NX-bit og Qool'n'Quiet ??

- Hvor langt vil LGA 775 plattformen gå?

AMD 939

Pros:

- 64bit - fremtidsrettet

- Generelt bedre ytelse

- Bedre ytelse i spill

- Litt billigere

- Stabil DDR ram med lave timings (men begrenset overklokking med 3200)

Cons:

- Ikke PCI-e

- Ikke DDR2

- Ikke Matrix RAID

- Mulighet for ustabilt system?

Moms:

- Vente på nForce4 ?

- Oppgraderingsmuligheter - hvor langt vil socket 939 gå?

- Er det i det hele tatt noe igjen som kan brukes i dette systemet om 2 år f.eks?

ganske grei sammenligning det der, men PCI-E er ikke noen case lenger for AMD system, bare veldig kort tid til det er i butikken. DDR2, tja. Kommer nok etterhvert det og, NCQ er egentlig lite vits i,med mindre du har mer enn en CPU. Jeg føler iallefall at AMD 64/FX er mer fremtidsrettet pga. 64. :w00t:

Holder fast på å kutte ut LCD skjerm, og satse på CRT.

CRT er jo så utrolig mye bedre, LCD er bare en hype. Hater LCD skjermer, er elendige på spill og film. Plagsomt å se på. :thumbdown:

Lenke til kommentar

CRT er jo så utrolig mye bedre, LCD er bare en hype. Hater LCD skjermer, er elendige på spill og film. Plagsomt å se på. :thumbdown:

Hehe - har fått klar beskjed fra dama at hvis det skal bli ny pc - så får det bli flatskjerm..

Og skal jeg først kjøpe en grei maskin så vil jeg ha 1600x1200 --> 20"LCD

Tror det blir greit akkurat på det området :w00t:

Lenke til kommentar
Men husk om du skal overklokke så må hovedkorte takle det (overklokking sperre på 9xx brikkesett) Både asus og abit skal nok ha løst denne gåten tror jeg.

Iallefall ASUS , de har også annonsert at de snart kommer med muligheter til å

justere multiplier på P4 CPu'er(men med ei viss begrensning)

ASUS har hittil bare klart å justere multiplikatoren nedover såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
ganske grei sammenligning det der, men PCI-E er ikke noen case lenger for AMD system, bare veldig kort tid til det er i butikken. DDR2, tja. Kommer nok etterhvert det og, NCQ er egentlig lite vits i,med mindre du har mer enn en CPU. Jeg føler iallefall at AMD 64/FX er mer fremtidsrettet pga. 64. :w00t:

Skal ikke påstå at jeg kan alt for mye om lcd skjermer, men å si at lcd skjermer er elendige på film og spill er vel å ta litt i.

20"+ er vel kanskje ikke best på spill, men på film visning tror jeg en skjerm i 10k klassen og oppover er superb til film visning.

Men venter på den endelige dommen fra hr. dahle :)

Lenke til kommentar
vileh a godt får Amd for den er mest framtids rettet!, samt at du hadde kjøpt et POV 6800GT i steden for X800pro..som daer dårligere!

Jeg ville ventet på nforce 4 chipsettet til a64(får SLI støtte)... men hvis du må ha pc'en nå ville jeg kjøpt p4 systemet og byttet ut zalman vannkjølingen med en corsair Hydrocool ekstern vannkjøling+chipset og vga blokker (har den selv og er meget fornøyd) :yes: .

Jeg ville også valgt PoV eller MSI sin gf6800gt siden de er marginalt bedre enn x800Pro VIVO

EDIT: Du kan softmodde x800pro vivo til x800XT PE, men du kan overklokke 6800gt også...

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...