Valent Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) hei.. har aldri hatt bruk for en server men jeg skal altså ny flytte til et digert hus. Så jeg hadde tenkt på å kjøpe 4x sånncpu og b.la koble en usb videokamera (moddet) ved inngangen osv.. altså lage en full multimedia "hus" bla. har bla en bar som skal nytes det jeg lurer på er hvor jeg kan få tak i et hovedkort som støtter denne typen prosessor og om det finnes en som støtter flere enn kun 2stk, evt andre løsninger. Har brukt utrolig mye penger på min nåverende pc så jeg er temelig blakk 1000 Takk for svar Endret 13. september 2004 av Valent Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Du får ikke hovedkort som støtter mer enn to slike, i tillegg må du modde dem for å kjøre på et 2 cpu kort. Så du risikerer at det blir 'en del' styr for å spre noen kroner. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 (endret) kan du anbefallet et hovekort og evt minne/cpu? som passer til hovekortet Endret 13. september 2004 av Valent Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Spørs litt på budsjett, og på hvile funksjoner det 'smarte' huset ditt skal ha. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 (endret) dårlig med budsjett. men må ha 2 cpus min. Edit eller STRAMT busjett som det også sies Endret 13. september 2004 av Valent Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Si meg, hvorfor _må_ du ha to prosessorer? *_* Endret 13. september 2004 av Xander^ Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Dette hovedkortet støtter dual socketA prosessorer, men du må modifisere dem hvis du skal bruke noe annet enn dyre mp-prosessorer. Og modifisering er en slik ting som plutselig kan koste penger. Når det gjelder minne kan du bruke vanlig PC-2100 ram, men bare i to av soklene. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Hvorfor _MÅ_ du ha minst to CPUer når du aldri før har hatt bruk for en server? Og hvorfor går du for AMD Duron om du desperat trenger et dual/quad system? edit: leif Endret 13. september 2004 av blackbox Lenke til kommentar
Valent Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Hvorfor _MÅ_ du ha minst to CPUer når du aldri før har hatt bruk for en server? Og hvorfor går du for AMD Duron om du desperat trenger et dual/quad system? Fordi at det ikke kun er 1 person som skal bruke serveren men 6 personer. så en ekstra prosessor vil gjøre livet enklere. - Amd duron fordi det er det billigste?!? har du andre forslag! Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hva skal du bruke serveren til? Du kan ikke regne 1 CPU per bruker i f.eks en server som har oppgaver som filserver, dhcp, dns, printserver o.l. Det blir fort veldig over-kill. Om du absolutt _MÅ_ kjøre mer enn to CPUer anbefaler jeg _IKKE_ duron, men derimot et Intel Xeon system. Kjøp heller en P4 enn dual duron. Da får du sikkert bedre ytelse også. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 (endret) da går også lommeboka! 1x psu 1x hovedkort 2x cpu = 100% broke. +ram hDDs etc.. Endret 14. september 2004 av Valent Lenke til kommentar
slettet Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Eg køyrer server på mi gamle maskin. P3 800MHz, masse ram, og Windows 2000 Server. Funker som faen. Skal nok tåle ganske mange brukere før den konker heilt ut. Eineste serveren eg har klart å ta livet av var ein 233MHz pentium som køyrde win98, hadde 64MB Ram, og fungerte som DHCP-server, gateway, og filserver for 15-20 mann. Diskene døde pga. varmgang.. Kjøp deg heller ein brukt pc på bruktmarkedet her. Er sikkert billigere det enn å setje opp ein sjølv. Såg forresten ein pc til salgs: Lurer på det var omtrent: 4x WDC 200GB + 1x 60GB disker, 1,8GHz P4, AOpen hovudkort, skjerm, 512MB Ram og medfølgende OS... 4-5000kroner, ellerno.. Eg kan leite litt og sjå om eg finner annonsa igjen, om du er interessert.. (Til eventuell moderator som lurer: Det er ikkje eg som selger, men det er ei formidling og eit hint om kva det vil koste å kjøpe brukt. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 da går også lommeboka!1x psu 1x hovedkort 2x cpu = 100% broke. +ram hDDs etc.. Du svarte ikke på spørsmålet mitt om hva du skal bruke serveren til... Lenke til kommentar
Valent Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 (endret) filserver, dhcp, dns, printserver, applikasjoner "emulator" av windows 2k på de forskjellige pc'ene der de så kan kjøre programmer under "windows" sånn som word, inet spill? etc.. edit: jeg kommer til å bruke den sannsynligvis samtidig som dem der jeg b.la bruker den til videoredigering og 3dmax. Endret 16. september 2004 av Valent Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 nett og applikasjonsserver med andre ord. Da kreves det litt prossessord kraft og 1-2GB minne for 6 brukere. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 derfor tenkte jeg på 2x prosessorer.. men hva kan jeg kjøpe for å få det til utenom server. hvem av de forskjellige KVM'ene er best og billigst? Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Du skal kjøre tynnklienter? Det er ikke min sterkeste side, men vet at dette krever en del minne og CPU kraft på applikasjonsserveren. Vil anbefale deg 2GB minne til 6 brukere. Når det gjelder CPU ville jeg personlig valgt Intel Xeon. Dette er dog noe dyrt til hjemmebruk. Du må også ha tynnklienter. Har ikke sett noen leverandører som selger dette til privatkunder. Windows 2000/2003 Server kan brukes med Terminal Service på server-siden. På tynnklientene kjører du Windows CE .NET Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg syns du rettogslett skal gi blanke faen i å kjøpe 2 stk. Duron CPU'er... Kjøp heller 1 stk. bedre CPU.. Athlon XP 2800 / Pentium 4 2,8 GHz eller noe bør holde. Dette er vel en fin kompinasjon av pris/ytelse til ditt bruk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå