gjermundnes Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Bergen er en fin by , men den er begrenset når det gjelder utbygging. Trondheim har den fordelen at byen kan utvides i det flate terrenget på minst like god linje som oslo. Men ikke missforstå bergen er en by jeg liker bedre enn oslo. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hvorfor ikke maktsentrumet der hvor folk er? All makt i denne sal! Stemmer fremdeles. Oslo er og bør forbli en sentral maktenhet i Norge. Norsk styresett legger mye ansvar på kommunene, dermed vil distriktene få sin innflytelse i sitt lokalmiljø. Å plutselig krone Bergen som hovedstad i dag ville vært feil, men fra børjan av... Lenke til kommentar
OeO Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 til gjermundnes, befolkningstetthet over større område, og særlig folk hadde gidde og bodd i alta. De hadde heller samlet seg over byene som allerede fantes lenger sør. Alt for langt å dra, alt for kaldt. Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Som sagt i hundrevis av andre tråder. Hovedstaden burde være der inntektene kommer fra! Og siden stavanger og bergen, er 2 oljebyer med stor tilgang til europa (sjøveien), burde jo en av disse vært hovedstad. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Jeg bor i det området som ville hatt hovedstaden om den hadde blitt lagt til disse trakter, men det er helt okei at det er Oslo. Størst befolkning --> hovedstad. Det er fair imo. Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Oslo var jo ikke størst da den ble hovedstad. Det var bergen som var klart størst på den tiden. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Så lenge Bergen er metal hovedstaden så gir eg fan i kor kongen bur Lenke til kommentar
OeO Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Så før 70-tallet skulle ikke bergen vært hovedstad? Teknisk sett kommer det ikke så store inntekter fra bergen, hvorfor ikke kalle oljeplattformene hovedsteder? Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Så før 70-tallet skulle ikke bergen vært hovedstad? Teknisk sett kommer det ikke så store inntekter fra bergen, hvorfor ikke kalle oljeplattformene hovedsteder? Ja, hvorfor ikke... ... Er vel oljerafferiene som lager brukbar olje. Og de ligger jo blant annet på mongstad utenfor bergen. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Teknisk sett kommer det ikke så store inntekter fra bergen, hvorfor ikke kalle oljeplattformene hovedsteder? Eller fastlandet nærmest oljeplattformene? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Ålesund for hovedstad! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Distriktspolitikk gone bad? Endret 14. september 2004 av HalTan Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Blir vel ikke bergen det, men en øy som feks fedje. (med 100 inbyggere eller noe) kan jo ikke bli hovedstad... Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Ålesund for hovedstad! Og kva har liksom Ålesund som er så flott? Ta heller Rosendal. Der har ein slott fra før av. Kongen & co kan flytte rett inn Lenke til kommentar
gjermundnes Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 (endret) " Vores by , akk vores by ej er der mer og æres over" "De dannede herre burde gremmes over at ignorere folketsrøsten , nu er timen kommet Christiania faller" Det er en selvfølge at befolkningstettheten er størst der hovedstaden er. Snakket litt om det at hovedstaden bør være geografisk sentral slik at den får styrt hele norge uten og overse en annen part. Da vil det være naturlig og tenke midt norge. Jeg vil påstå at alta hadde vert en like elendig plass og plassere hovedstaden som oslo er idag. Med tanke på geografisk sentralhet. Hovedstaden ville hatt et værhardt klima men sansynligvis hatt like mange innbyggere som oslo har i dag. Når det gjelder sentralhet til Europa , mener jeg ting stiller seg anderledes. Norge ligger dessuten i Europa! Import og Eksport ved båt kan gjerne foregå i Oslo uten at det er hovedstaden. Hvis vi ser på persontransport ut av hovedstaden ,ville det kansje ta 3-4 min lenger og fly fra norge til et annet land hvis hovedstaden lå i midtnorge. Det er derfor intet argument og ha hovedstaden i oslo. Dessuten ved og ha hovedstaden i midt norge ville vi lettere få bukt med ulovelig innvandring. (Praktical-joke ) Endret 15. september 2004 av gjermundnes Lenke til kommentar
OeO Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Hva har geografi å si når nesten ingen bor der oppe. Å putte hovedstaden midt i Norge, ville ikke lønt seg på noen måte. Å styre hele landet? Går fint i dag med dagens kommunikasjonsteknologi Uansett, så teller min stemme til valget mindre, enn de som bor i finnmark. Så det veies vel opp? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Trenger vi hovedstader i fremtiden når vi har hardcore inettlinjer og godt utbygd system for telefonkonferanse etc? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Et sted skal offentlige instanser holde til. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Et sted skal offentlige instanser holde til. Hvilke offentlige instanser er vi avhengige av at ligger i en eventuell hovedstad? Lenke til kommentar
bleak Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Egentlig er jeg for at de offentlig administrasjons arbeidsplassene spres utover landet etterhvert som det blir hensiktsmessig å legge dem andre steder. Er en god del departementer som kunne ligget i andre byer uten å miste noe særlig funksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå