Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kan man fikse skadet CD?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette passer inn her, prøver meg likevel

Jeg har en CD som jeg er veldig glad i, men mistet var uheldig med å skadet den. Det var ikke dype ripper, men overflaten er ikke blank lenger. Kan spilles men med masse snurrelyd/støy, av og til hopper over spor.

Jeg hadde hørt om noe væske men kan vaske/få bort veldig tynt lag av CDen.

Vet noen her om dette? Fins dette? Fungerer det?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Puss av det meste av smuss og last ned Blindwrite suite. Der finner du et kjekt prog. som heter Blind Read. Dette klarer å fylle "gaps" på cd'er med masse striper etc. Har kjørt det selv en del ganger på "vriene" cd'er, funker ganske fint.

Er det for mye skraper, kan du oppleve at den ikke klarer det, men progget er veldi kjekt å ha.

mosher'n :smile:

Lenke til kommentar

Har vært på et kurs om optisk fiber, der brukte jeg slipepapir til å slipe optisk fiber med etter terminering av fiberkabel.

Disse slipepapir var ganske fine, følte som om det var glatt som plast.

Har noen av dere vært borti dette, vet noen om hvor man få kjøpt lignende slipepapir?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-09 20:49, Hidden skrev:

Det finnes et apparat utviklet av etter hva jeg har hørt en NASA forsker. Det er enkelt og genialt, en slags vanntrommel som sentrifugerer vann i et "vannvittig" (haha så morsomt) tempo, som fører til at CD´en blir slipt ned litt, ved bruk av medfølgende væske som jeg tror blandes ut i vann.

Apparatet er nytt på markedet ennå, men ikke spesielt dyrt. Mener å ha sett det for rundt 200 kroner. Ikke dyrt når det kan redde en masse CD-er..

Spør Hi-fi klubben og slike steder. Mer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Er en sak som heter "SkipDoctor". Ble laget av en tidligere NASA-forsker.

SkipDoctor

Du finner den bl.a. her

Men den koster litt mer enn 200 kroner...450 kroner tar de for den der i alle fall.

Her er siden til de som lager den også; Digital Innovations

comp.gif

History admires the wise, but it elevates the brave.

[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-05-10 14:24 ]

Lenke til kommentar

Jeg har fikset utallige cd-er med bonevoks for bil. (flytende type) Rens først cd-en med spylervæske, zalo, sprit, e.l. (IKKE Bensin-baserte væsker) og smør deretter bonevoks over cd-en eller ripene. La det tørke og bon deretter med bomull-t-trøye eller bomull. Garanterer at cd-en blir bedre eller helt god.

Har også eksperimentert med noen cd-er på jobben, der vi har en polerings-maskin. Ligner litt på den gamle typen kniv-slipere, bare det er tøy på rullen. Polerte rett og slett vekk ripene, og cd-en ble perfekt. Veldig lett å få varmgang, så god tid er et must.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tannkrem er faktisk et veldig godt tips, så sprøtt det enn kan høres ut. Men poenget er jo at i mange tannkrem-merker så er det et slags "slipemiddel" - og dette blankpolerer overflaten på CD-plata.

Når det har med hvilket merke å gjøre :wink: så kan jeg på det sterkeste anbefale det som heter Clinomyn (nei, det er ikke medisin for andre mer "skumle" sykdommer) - det er faktisk en helt vanlig tannkrem som er å få kjøpt i nesten alle slags dagligvarebutikker. Denne er laget spesielt for røykere, og inneholder nok noe mer "slipemiddel" enn vanlig. Høres sprøtt ut - men gakk hen å sjekk da vel. Det er uansett ikke dyrt. Og det funker.

Men - gjør nå for all del plata ren for smuss, fett og lignende, med en myk klut. Legg tannkrem på, ikke så allverdens mye, prøv deg frem.

Og når du begynner å polere - så er det viktig å huske å polere fra senter og utover, eller omvendt, IKKE gjør som når du polerer bilen :wink: Dra kluten i EN retning. Rett og slett fordi du tar i bruk slipemiddel på et ørtynt lag med plast, og drar du kluten i alle retninger, vil du lage utrolig rare mønster i dette plastbelegget. Og den stakkars laseren som skal lese den plata etterpå - kan fort nok få problemer. Dette blir omtrent det samme som å gjøre rent et visir til motorsykkelhjelm, samme prinsippet gjelder der også, rett og slett fordi at om man polerer i alle retninger, og deretter prøver å se gjennom det visiret i motlys, så får øya stooore problemer :wink:

Gakk hen å kjøp tannkrem folkens ... i stedet for å kaste platene ....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 14:21, RogueFreak skrev:

Er en sak som heter "SkipDoctor". Ble laget av en tidligere NASA-forsker.

Du finner den bl.a.

Men den koster litt mer enn 200 kroner...450 kroner tar de for den der i alle fall.

Her er siden til de som lager den også;

SkipDoctor fås i alle fall kjøpt på Obs! Kvadrat... Den er svindyr, nærmere 400 kr, så den CDen man vil fikse BØR være skikkelig verdifull...

Lenke til kommentar

heisan!

det finnes noe greier du fåt kjøpt på en liten tube som er beregnet på display til mobiltelefoner, som du bare gnikker inn i plastikken, or store stygge riper forsufter! har testet dette og det funker kjempeflott på cd'er også!

hør på elkjøp eller no, der kjøpte jeg min tube! =DD

dec.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om folk som kokte cd'er med riper i (altså slapp den ned i kokende vann), jeg aner ikke hvor seriøst dette var ment. Tanken var visstnok at den beskyttende plastfilmen over datasporene har et veldig lavt smeltepunkt og vil bli mykt smelte sammen i ripene allerede ved 100 grader...

Aner ikke om det er et snev av sannhet i dette, men det kan jo være en siste utvei (så får vi andre avkreftet om det er sant) :smile:

Lenke til kommentar

Heheehe ,, jeg prøver i skrivende stund og fikse min "soldier off fortune" CD med tannkrem,

Har smurt på ett lag nå og venter på tørken :grin:

Har bare fått denne platen til og virke ett par tre ganger etter att jeg fikk den...

De siste 20 gangene jeg har prøvd har den ikke funket :smile:

Enda jeg har vasket med zalo,, men nå prøver jeg tannkrem, kommer med tilbake melding om en liten stund :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...