Gå til innhold

Harddisk!

Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt ny harddisk (wd80 gig)og vil gjerne bytte slik at jeg kjører os på den nye disken, som er raskere en den gamle :smile:

problemet oppstår med at når jeg kun prøver å ha den ene disken i maskina så finner ikke bios den. men med en gang jeg bruker den gamle å så dukker begge opp i bios. de gangene jeg har formatert og innstalert xp på nytt så låser den seg ved oppstart etter innstalering.

hva er galt?

jeg har et asus a7v333 raid hovedkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, ved siden av der du setter ide kabelen inn er det noen pinner som det står en "plast-hette" over to av dem. Dette er jumperen. På undersiden av hd'en, rett ved siden av disse pinnene, står noen forkortelser cs, master, slave. Hvis du setter "plast-hetta" over den som det står master på f.eks så bør bios klare å finne den. Regner med at din bios finner dem v.h.a autodetect?

Lenke til kommentar

Sett den nye disken på Master så finner bios den! Det gjøes på bakseden av disken der du ser en liten hvist plastbit! Sett den på m..

/steinih :smile:

[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-05-09 00:00 ]

Lenke til kommentar

fikk det til nå! men det går ikke ann å legge inn os på disken! har formatert den flere ganger, og hver gang jeg skal legge inn os på den så låser den seg med et forvrengt bilde på restart etter innstalasjon. disken funker fint ellers. noen som vet

Lenke til kommentar

Ja det var merkelig! Har den samme disken selv og har ikke opplevd noen problemer med den!

Det var XP du skulle ha ikke sant? Da det kræsjer har du bare den nye disken inne da? Eller har du flere disker og os?

/steinih

Lenke til kommentar

WD sine harddisker fungerer ikke særlig bra hvis den står alene på ide kanalen og du setter jumperen til master. Enten så bør den stå på cable select eller så bør den stå på pin to og tre nede fra høyre (som vil si at den er master, single drive)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...