hemo Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Kva skal til for å oppnå automatisk tildeling av WEP-nøklar i eit trådlaust nettverk? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Uhm.. forsvinner ikke litt av pointet hvis du automatisk tildele nøklene? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 det skurrer litt i ørene mine ja. er det windows som er ute og er brukervenlig igjen? Lenke til kommentar
FreeMan Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Du kan sette opp en RADIUS-server. Microsoft kaller det for IAS – Internet Authentication Service. Øker også sikkerheten ved at man logger seg på det trådløse nettverket med brukernavn/passord. Veldig kjekt hvis det er mange brukere, slipper man å legge inn/oppdatere nøkler på hver eneste maskin. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Uhm.. forsvinner ikke litt av pointet hvis du automatisk tildele nøklene? På ingen måte! Ikkje alle nett er private og hemmelege, ser du... Så når ein har eit trådlaust nett (f.eks. på eit datatreff), så er WEP ein grei måte å gjere "avlytting" vanskelig. Folk som tar i bruk usikra (ukrypterte) trådlause nett, deler uvørent ut brukarnamn og passord. F.eks. ved å trykka send- og motta i Outllook. Så når utdeling av WEP-nøklar er vanskelig eller upraktisk, eller når brukaren har liten erfaring med data (ikkje alle klarar å taste rett pin-kode i butikken og ufatteleg mange har problem med å knota inn rett passord, utan å tasta feil). OT: Er det T-Ron (eg sniktitta på ei web-side) på det bilde? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Aha WEP er ikke så veldig sikkert hvis noen først vil snoke litt da.. Offtopic: Nope, Trond er nok eksen min. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Om du sendar data i klartekst, der andre fritt kan henta, samla og lesa informasjonen, så er dette nesten som å legga ting i nevane på folk... Krypterer du kommunikasjonen, må hackeren aktivt bryta krypteringsnøkkelen. Etter det eg forstår, må hackeren lagra ein viss mengde kryptert trafikk, for så å analysera dette med spesiell programvare. Så med WEP gjer ein ikkje ein uaktsom handling, når ein tilbyr folk trådlaust nett. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 jeg har da ikke sett AP'er med mer enn fire mulige keys. Jeg ville heller foreslått at man logger seg inn på en server, og så går trafikken kryptert mellom den og maskinen. Personlig bruker jeg SSH tunneling eller SSL for alt slik kommunikasjon, så jeg slipper å tenke på slikt. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Kva server, og kva oppsett? Dette krever vel litt arbeid, det? Som FreeMan skriv, er vel RADIUS eit mål, men når desse tinga ikkje fungerer "ut av esken" med installasjonsvegvisar, så må ein ha ledig tid til å læra, installera, testa ut og setta i drift... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå