ProXymus Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Har nettopp kompilert inn Linux kernel 2.6.8.1 på min Debian som hadde 2.2.20 men når jeg rebooter får jeg denne meldingen: VFS: Cannot open root device "302" or unknown-block(3,2) Please append a correct "root=" boot option Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3,2) Har ikke stilt noe på root= i lilo. Den står som root=/dev/hda2 og stod som det før jeg installerte den nye kernelen. Har en windows installasjon på /dev/hda1, Linux root er /dev/hda2 og swap /dev/hda3. EDIT: /dev/hda2 er forresten ext2 Noen råd? Endret 13. september 2004 av ProXymus Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Bruker du S-ATA e.l.? Tror det må være noe med at den nye kjernen har andre navn på de forskjellige diskene. Som nevnt i anenn tråd så er det på noen systemer slik at S-ATA går under sdX, og ikke hdX. Dette stemmer dog ikke på mitt system, men kan hende det gjør det på ditt? Om du ikke har S-ATA så tror jeg det er et problem der (med ny navngiving på enheter under 2.6-kjernen). Hva som kan være galt er jeg derimot ikke helt sikker på. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Kjørt lilo som root og er sikker på at du har kompilert inn støtte for eventuelle IDE controllere? De har ødelagt for meg et par ganger Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Vel jeg kopierte .config filen fra den gamle kernelen da så alt jeg hadde før er i denne vartfall... Men det høres ganske sannsynlig ut at /dev/hda2 kansje har fått et annen navn så jeg skal sjekke det. Takk for hjelp! Endret 13. september 2004 av ProXymus Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 I linux-2.6.8 så har dei skifta s-ata protokoll, noko som fører til at ein s-ata disk vert oppfatta som ein scsi disk. Derav /dev/sdyx Det fører og till at enkelte ikkje finner igjen s-ata kontrolleren da denne ligger under scsi i configen og ikkje under ata. Du kan fortsatt bruke den "gamle" protokollen, men då må du velge vekk den nye p.g.a. at dei er ukompatible. Og viss det er dette som er problemet i dit tilfelle, så husk å oppdatere /etc/fstab også, etter at du har fått boota. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Vel jeg kopierte .config filen fra den gamle kernelen da så alt jeg hadde før er i denne vartfall... Men det høres ganske sannsynlig ut at /dev/hda2 kansje har fått et annen navn så jeg skal sjekke det.Takk for hjelp! Regner med at du brukte "make oldconfig"? Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Brukte "make menuconfig" testet å bruke "make oldconfig" men jeg må svare på så sykt mye jeg ikke skjønner noe av som bare vil føre til surr. Jeg er veldig sikker på at "make menuconfig" også henter data fra .config filen. Står iallefall noe sånt når jeg starter den Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Joda, stemmer nok det. Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Men hvordan kan jeg sjekke hva /dev/hda2 evt har blitt? blir litt kjedelig å teste masse forskjellig. Endret 13. september 2004 av ProXymus Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Eventuelt bruke en livecd med 2.6 kjerne for å se hva den heter der? Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Fins det ikke noen enklere metode? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=292068 (fdisk -l) Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Men hvordan kan jeg sjekke hva /dev/hda2 evt har blitt? blir litt kjedelig å teste masse forskjellig. Den blir /dev/sda2, ved mindre du har flere sata disker. Det er enkelt å teste (du har vel ikke så mange disker?): bare legg til root=/dev/sda2 etter navnet på kjernen når du er i lilo (behøver ikke å boote inn i linux og forandre på den der). Eventuelt root=/dev/sdb2 osv Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Ser ikke ut til at jeg finner noe uansett... vet ikke om den har noe å si men den sier noe med unknown-block(0,0) hver eneste gang jeg legger til root= etter image navnet. Altså 0,0 hver gang. HDen er en helt vanlig IDE disk tror jeg. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Og du har fremdeles gamle kernelen som et oppstarts-valg, antar jeg? Lenke til kommentar
BaLoO- Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Har det samma problemet, men når jeg booter den gamle kjernen så vil den heller ikke boote? Har instalert sarge og skulle oppdatere fra 2.6.8-1-i386 til 2.6.11. Har også boota opp live cd og prøved å endre i lilo.conf slik at den skal boote fra sda/hda osv osv... men ingen suksess Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå