Gå til innhold

Dagbladet - De som hater Amerika (om muslimer)

Anbefalte innlegg

"Jeg har lest dummere ting av folk som har vært lenger ute på jordet enn Herman Willis, men han overdriver nok muslimenes historiske kunnskaper og historiske bevissthet når han begrunner deres hat mot USA på denne måten. Dessuten er det påfallende at han overhodet ikke kommer inn på muslimenes krav på at de oppdaget Amerika før Columbus, og deres syn at spanjolene sin kolonisering av Amerika var en fortsettelse av "La Reconquista" (gjenerobringen) av Den iberiske halvøy. Dette er selvsagt det rene tøv, men såpass hardt som muslimene står på det er det mildest talt påfallende at det ikke verdiges en kommentar i en slik artikkel.

Grunnen til at muslimene hater Amerika er nok atskillig mer både nær og jordnær. Amerika er vellykket. Det er det mest vellykkede prosjekt i menneskehetens historie. På et tidspunkt da kultur og sivilisasjon hadde utviklet seg i flere tusen år i Europa og Asia (vel og merke de deler som islam ikke kontrollerte) var USA fortsatt bare villmark. På ca 150 år tok ikke bare USA igjen det forspranget, det la resten av verden så langt bak seg at det knapt var noen konkurranse lenger. Det amerikanske systemet, de prinsipper og verdier det er grunnlagt på et det beste menneskeheten noen gang har skapt, og derfor er det så vellykket. Det er selvsagt utålelig for muslimer å se at et system, en kultur og en sivilisasjon skapt av vantro er dem så til de grader knusende overlegne på absolutt alle områder. Derfor hater de Amerika, ikke på grunn av mer eller mindre obskure historiske finurligheter som muslimer flest aldri har hørt om en gang."

http://antipsykopat.org/miniBB/index.php?a...um=3&topic=5840

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Amerika er vellykket på bekostinigng av resten av verden. Dei hadde aldri vert der dei var i dag vist dei ikkje hadde hatt slavene. Både dei på 1800 tallet og dei som jobber rundt om i verden i dag.

Slavene har skapt mer problemer og trøbbel enn de har gavnet amerika. At USA tjente stort på slavene er feilaktig.

Lenke til kommentar
Slavene har skapt mer problemer og trøbbel enn de har gavnet amerika. At USA tjente stort på slavene er feilaktig.

Hvordan hadde statene klart seg uten trekanthandelen, gratis arbeidskraft også videre? Og hvor hadde egentlig vestlig kultur vært i dag, uten de svarte?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Ja dei hadde sikert klart seg bede av at ingen henta inn avlingen osv. På kva måtte skapte det problemer for amrikanske økonomi at dei hadde slaver?

Slavene som var billig arbeidskraft og bidro derfor til at man ikke effektiviserte bomullsproduksjonen i sør. Resultatet av dette var fundamental ubalanse i økonomien (proteksjonistisk industrielt nord, frihandelsfans i sør) -> borgerkrig.

Nå er jo dette ikke slavenes feil, men i etterpåklokskapes ånd kan vi si at å importere "gratis" arbeidskraft var et feilgrep, da denne bidro til ubalanse i innenriksøkonomien med den følge at US fisjonerte.

Lenke til kommentar

Morsom du ja. En klok mann sa en gang et eller et annet om vurdering av kilder når man leser for å skaffe seg kunnskap. Ved å lese det du linker til blir man jo dummere istedenfor klokere...

Ja, fy på slavene... dessuten er gratis arbeidskraft et rykte på seg for å være dyrt.

etter 11.september omfavner verden islam....

Heller motsatt, hvordan hadde eksempelvis FrP klart seg uten 11. september?

Lenke til kommentar
Amerika er vellykket på bekostinigng av resten av verden. Dei hadde aldri vert der dei var i dag vist dei ikkje hadde hatt slavene. Både dei på 1800 tallet og dei som jobber rundt om i verden i dag.

Hvem var det de ofte kjøpte slavene av?

Jo, det var arabere.

Hvem holder på med slavehandel den dag i dag?

Jo, det er arabere. (google tips; Saudi-arabia, Oman).

Hvorfor hater ikke verdens befolkning arabere også?

Det er greit å kritisere, men man bør som regel feie for egen dør først.

Lenke til kommentar
Hvorfor hater ikke verdens befolkning arabere også?

Det er greit å kritisere, men man bør som regel feie for egen dør først.

Hvem har sagt de hater amerikanere?

Jeg hater ingen amerikanere, de jeg kjenner er kjempefine mennesker! Jeg hater ingen arabere, jøder, samer, brasilianere heller, bare så det er sagt.

Jeg hater politikken enkelte land fører mot sitt egen folk og mot andre nasjoner, folk og folkeslag. Kritikken som utspinner fra forumet retter seg mer mot politikken enn visse personer som fører den, men det kan ofte virke som om angrepene er rettet direkte mot personene (Bush, Castro eller hvem det måtte være).

Når jeg sier at jeg etter all sannsynlighet ville stemt Kerry for å få vekk Bush så betyr ikke det at jeg vil ha ham død, såret, ydmyket etc. Jeg vil ha han bort pga. politikken hans, og ikke minst fordi han i mine og utallige andres øyne symboliserer det verste med USA.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...