hanigjen Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Jeg har en 1 1/2 år gammal Dell Inspiron hvor disken nylig daua for andre gang. Hvor lang garanti har man vanligvis på noe slikt når det er kjøpt på jobben og ikke privat? Ellers må jeg nevne det at Dell visst synes det er ok at disker bare varer 1-2 uker i bruk PS! Dell SUGER! Lenke til kommentar
que Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Som bedrift får man som regel ikke mer enn et års garanati, om ikke annet er betalt for/avtalt om i forkant av handelen. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Les Lov om Næringskjøp. www.lovdata.no Det stemmer at du har 1 års garanti som standard, men vær klar over at rettighetene dine er mye dårligere enn ved forbrukerkjøp. Lenke til kommentar
MAC_USER Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Din garanti tid avhenger i mange tilfeller av bedriftens avtale med leverandør. Mange bedrifter kjøper lengere avtaler i mange tilfeller. Fra leverandør er det i mange tilfeller også bare produsent garanti som gjelder. Det er ikke værre enn og ta en tlf til support for ditt produkt så finner de ut av dette kjapt. Ansvarlig for avtalen i din bedrift bør også vite dette. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Husk på at det er en forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Garanti er noe produsenten kommer med som ett tillegg. Reklamasjonsrett er noe loven gir deg. Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Jeg synes din uttalelse om at Dell suger er noe skikkelig tull. Jeg har bare positive erfaringer med Dell. Jeg ringte de på fredag fordi ryggsekken jeg kjøpte med min bærbare ble ødelagt, og nå er en ny på vei i posten, no questions asked! Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Hei Om du har fått ny HD på garanti før, så må de stille med ny løpende garanti på den nye disken din fra den dato. Altså et år fra den ble byttet. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Min erfaring med HP er at de fleste bedriftsmodeller faktisk har 3 års garanti fra produsent som standard, men om de ikke har det så kan man kjøpe en pakke som utvider garantien til enten 3 eller 5 år. Det samme har Dell, så det spørs om denne PC-en det er snakk om ble kjøpt med ekstra garanti eller ikke. Det bør Dell vite ut fra ordrenummer og/eller serienummer. Lenke til kommentar
Powerade Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Med de fleste Bedrifts avtaler hos dell ligger en 3 års garanti som standard. Så lenge den ikke ble trekk fra ved kjøp så har du nok det. MEn det lureste vil nok være og ta kontakt med dell. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Husk på at det er en forskjell på garanti og reklamasjonsrett.Garanti er noe produsenten kommer med som ett tillegg. Reklamasjonsrett er noe loven gir deg. Det er snakk om bedriftskjøp, ikke privat. Reklamasjon er kun noe man har i loven for privatkjøp. Bedrifter er kun prisgitt garantien fra leverandør/ produsent Lenke til kommentar
hanigjen Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Takker for svar Jeg forventet at man har dårligere reklamasjonrett ved bedriftskjøp, så den er grei nok. Da disken dog er så godt som ubrukt og jeg først oppdaget feilen når jeg nylig tok lappen i bruk igjen, så burde vel §21.1 og §32.1-2 i kjøpsloven tilsi at Dell ikke uten videre kan avvise klagen.m Sub-Lock, mine dårlige erfaringer med Dell overgår din gode opplevelse. Blant annet brukte de 3 måneder på å fikse lappen i fjor, hvor jeg så fikk den tilbake ustabil og med feile deler. Så etter å ha fått byttet gale og defekte deler, som kostet meg masse tid med testing og reinstalleringer, så får jeg 2 disker som smeller etter kort tids bruk, uten at Dell vil bytte. Jeg har ikke noen tro på at Dell er den store uslåelige bedriften som gjør alt riktig. Det jeg opplevde var mye inkompetanse og surring. ISO-sertifiseringen dems er tydligvis ikke mye verdt. Kommer selv aldri til å bruk Dell igjen, og jeg vet om fler som har samme holdning. Dell SUGER! Selge tjenester i Skippergata burde de! Endret 13. september 2004 av hanigjen Lenke til kommentar
hanigjen Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Husk på at det er en forskjell på garanti og reklamasjonsrett.Garanti er noe produsenten kommer med som ett tillegg. Reklamasjonsrett er noe loven gir deg. Det er snakk om bedriftskjøp, ikke privat. Reklamasjon er kun noe man har i loven for privatkjøp. Bedrifter er kun prisgitt garantien fra leverandør/ produsent Du ha da reklamasjonsrett som bedrift også. Kjøpsloven vil vanligvis gjelde for b2b mens handler du privat gjelder forbrukerkjøpsloven. Fra kjøpsloven: § 1. Alminnelig virkeområde. (1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. (2) Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer. Kjøpsloven tar for seg blant annet reklamasjon... du kan jo ikke selge ting som ikke funker til bedrifter og slippe unna med det Endret 13. september 2004 av hanigjen Lenke til kommentar
Gega Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Noen som vet hvordan det er å få opphevet leasingskjøp (bedrift)?? Avtalen er bare 1 uke gammel... Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Spørs på leasingavtalen. Det er evt. definert en egenandel ved oppsigelse der. Lenke til kommentar
Gega Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) ja det har du rett i. det er oppgitt 2% av kjøpesummen eller minimum 1000.- men kan det finnes smutthull her siden avtalen er så ny og de ikke klarer å holde det de lover? De svarer ikke på mail eller telefon og vist jeg kommer igjennom blir jeg satt på vent. Har snakket med GE kapital og dem sier de skal prøve å gjøre sitt. Betaler mer enn gjerne de ekstra kostnadene bare jeg blir kvitt den butikken... Endret 13. september 2004 av Gega Lenke til kommentar
hanigjen Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Med de fleste Bedrifts avtaler hos dell ligger en 3 års garanti som standard. Så lenge den ikke ble trekk fra ved kjøp så har du nok det. MEn det lureste vil nok være og ta kontakt med dell. Jeg hadde et år Complete-Care, men jeg var ikke sikker på om det går noe utover det. Jeg har vært i kontakt med Dell og de sier garantien har gått ut, så de vil ikke bytte. Uansett, det står ikke så mye på pengene - en ny disk er bare noen hundrelapper. Jeg vil bare sjekke om Dell kan avvise reklamasjon på en disk som ryker etter 1-2 ukers bruk, selv om det er over garantiperioden. Jeg mener at de ikke kan det etter hva kjøpsloven sier, men jeg gidder ikke diskutere det med dem. Jeg sendte et par mails og viste til det jeg kunne se som et argument for at jeg burde få den byttet. De ba meg sende en mail til [email protected], men det har nå gått over 2 uker uten svar. Jeg gidder ikke sende noe flere mails til Dell, men jeg kommer til å snakke dritt om dem Lenke til kommentar
hanigjen Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Les Lov om Næringskjøp. www.lovdata.noDet stemmer at du har 1 års garanti som standard, men vær klar over at rettighetene dine er mye dårligere enn ved forbrukerkjøp. Jeg finner ikke noe "Lov om næringskjøp", men du har jo kjøpsloven - er det den du tenker på? Om ikke, har du en direktelink for en lov-noob? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå