j0rn Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Når kommer 3G og bør jeg vente med å kjøpe mobil til 3G kommer? Vurderer en 6260... Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Norge sist i Europa med UMTS Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Netcom har også valgt å droppe 3G og satser heller på EDGE. Ikke akkurat så veldig positivt dette. Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Flyttes til 'Operatører og tjenester'. Lenke til kommentar
tinyworks Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Netcom har også valgt å droppe 3G og satser heller på EDGE. Ikke akkurat så veldig positivt dette. Hvem har sagt noe om å droppe? NetCom venter med å lansere dette kommersielt, til det er kommet gode nok produkter (tlf og div), pluss at når det er nok ettterspørsel (estimert 1. kvartal 2005) Imens pågår utbygging av både 3G og EDGE, sistnevnte som en mellomløsning inntill det kommer mange nok telefoner/kunder som trenger/ønsker 3G. Å lansere 3G før det er kommersielt forsvarlig, vil føre til store driftskostnader uten tilstrekkelig behov, og hvem må betale de kostnadene? Vi kunder... Synes det er best at de venter til det er forsvarlig å lansere, imotsetning til Telenor Mobil tiny Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Vel hvis de må oppgradere baser for å få EDGE så går vel det ut på det samme. Dessuten så er det vel ikke så mange mobiler som har EDG eller? 3 G nettet er jo der uansett, eneste at de ikke har klart å fylle kravene til post og teletilsynet med 75 % dekning. Lenke til kommentar
tinyworks Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 3 G nettet er jo der uansett, eneste at de ikke har klart å fylle kravene til post og teletilsynet med 75 % dekning. Det har ikkenoe med at NetCom ikke har "klart" det. Når utviklingen av 3G-telefoner ikke ble så kjapp som forventet i tiden konsesjon ble søkt/utdelt, bremset NetCom utbyggingen, fordi det er ingen logikk i å bygge ut noe som ikke kan brukes kommersielt. Jeg presiserer kommersielt, fordi det vil alltid være innovatører som skaffer seg de første 3G-modellene rett fra produksjonsbåndet. Poenget er å føre en økonomisk forsvarlig utbygging for et privateid firma som driver for å gå i pluss/tjene penger. Tjener dem ikke penger, må VI betale regningen. Jeg etterlyser ett godt argument som kan bevise at det er kommersielt og økonomisk ansvarlig å bygge ut for 75% befolkningen nå, nå som det fremdeles selges MMS-telefoner til den store gullmedaljen. Tror du Nokia, Sony Ericsson og de andre ønsker å gå rett over til 3G nå? Neppe! Som i PC-bransjen, er det allerede teknologi i mobilbransjen, som er langt bedre enn det vi ser i dag. Lanseringen av 3G skjer kontrollert slik at de kan selge mange nok av dagens GPRS/blåtann/MMS-baserte telefoner, før de starter 3G. Det er den eneste måten de kan sikre framtidige inntekter på. Trenger vi å like det: NEI. Er det logisk ut fra et kommersielt og forretningsmessig hensyn: JA. tiny Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Vi kunder... Synes det er best at de venter til det er forsvarlig å lansere, imotsetning til Telenor Mobil tiny Vi?? Snakk for deg selv, det er allerede forsvarlig og vi burde ha hatt umts allerede. ER veldig glad for at Telenor lanserer UMTS ganske snart!! Retro.... Lenke til kommentar
tinyworks Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Snakk for deg selv, det er allerede forsvarlig og vi burde ha hatt umts allerede. ER veldig glad for at Telenor lanserer UMTS ganske snart!! Retro.... Snakker alltid for meg selv, og ytrer min mening basert på en vurdering av de fakta som er meg belyst. Dette er ikke en mening basert på : åhh, men jeg VIL ha 3G nå... Savner fremdeles et argument på at det er kommersielt og økonomisk forsvarlig for en bedrift (som faktisk skal tjene penger) å bygge ut 3G fullt ut nå. Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne hatt 3G nå selv, selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg hadde fått tilgang til de beste prossessorene produsert til PC nå, men markedet er kontrollert av produsenter og distributører, naivt å tro noe annet. Derfor tror jeg NetCom venter med en slik lansering. Hvorfor bruke penger på noe som er trenert fra et produksjonsnivå fremdeles? Å bygge ut for 75% av befolkningen, når det kanskje er snakk om et par prosent som kommer til å benytte det i starten? Poenget til produsentene er å få folk til å vente, bli utålmodig, snakke om det til venner, få de til å bli nysgjerrige, deretter utålmodige igjen, osv osv, og VIPS, så er det laget et behov som i utgangspunktet ikke var der. Og DA kommer produsentene med sine modeller, og selger over en lav tresko... Elementær markedsføring, Dr Watson. tiny Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Henger meg på Tiny...helt enig, så lenge det ikke er interresant for menig mann ennå så er det liten vits i å bygge det fullt ut når det ikke er nok brukere ennå...det er tross alt den vanlige mann og kvinne i gata produsenter og opperatører tjener på...ikke innovatører... Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Dett eneste vi som kunder oppnår med at UMTS blir forsinket er at opperatørene flår oss med dyre tjenester på MMS, SMS, GPRS og WAP. Mulig noen synes dette er ok, men jg vil heller ha noen som lanserer UMTS så raskt som mulig slik at vi som ønsker en slik tjeneste kan starte å benytte oss av den umiddelbart. Også kan jo den "vanlige mann" bare beholde sin mobiltelefon og de tjenestene de har, mens vi "innovatører" kan få en forsmak på hva resten av europa allerede har innført!! Retro... Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Ta en titt på regnskapstallene for NetCom og Telenor, så ser det ikke akkurat ut som om de har problemer med å tjene nok penger. Eneste grunnen til at teknologien "holdes tilbake" er at de største teleoperatørene styres av økonomer som kun har kortsiktig maksimert profitt som hovedmål. De ønsker, som antydet tidligere av Tiny, å melke MMS/GPRS kua så lenge som mulig for å slippe å ta nye investeringer i nettet. Jeg mener dette er en taktikk som er direkte umoralsk overfor forbruker, og direkte korttenkt med tanke på utviklingen av landets infrastruktur. Vi er i ferd med å bli et teknologisk u-land pga at en håndfull selskaper er blitt griske. Endret 17. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
tinyworks Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 (endret) Ta en titt på regnskapstallene for NetCom og Telenor, så ser det ikke akkurat ut som om de har problemer med å tjene nok penger. Nettopp: ingen veldedighet i privateide selskap... Eneste grunnen til at teknologien "holdes tilbake" er at de største teleoperatørene styres av økonomer som kun har kortsiktig maksimert profitt som hovedmål Du mener NetCom og Telenor tvinger Nokia, Siemens, SonyEricsson til å holde tilbake telefoner? Tviler på det, NetCom har selv sagt i media at de lanserer 3G når apparatene er i markedet (og da et mangfold av apparater, ikke en eller to typer) melke MMS/GPRS kua så lenge som mulig for å slippe å ta nye investeringer i nettet Igjen produsentene som lager apparater, det er DE som vil selge mest mulig MMS-tlf før 3G kommer, MMS vil være inntekt for operatørene uansett etter 3G, kanskje med prising på mengde (som GPRS i dag) Eneste jeg er villig til å kjøpe av argumentene dine er om man sakker akterut ifht andre land. Det burde vi unngått selvfølgelig, men vi er da ikke kjent i Europa for teknologi, det er vel mest for fiske og landbruk, tenker jeg... møøø tiny Endret 20. september 2004 av tinyworks Lenke til kommentar
mckvakk Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Du mener NetCom og Telenor tvinger Nokia, Siemens, SonyEricsson til å holde tilbake telefoner? Tviler på det, NetCom har selv sagt i media at de lanserer 3G når apparatene er i markedet (og da et mangfold av apparater, ikke en eller to typer) det finnes en god del telefoner som støtter UMTS, men produsentene vil ikke selge de i norge før operatørene åpner nettene sine. så det vil jeg ikke si er et godt nok argument lenger Lenke til kommentar
Rockmann Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Kan man bruke Siemens SX1 på 3 G Nettet ? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Det finnes 10 stykker i Sverige. Bare sjekk her. Det er jo ikke så rart at de ikke selges i Norge når det ikke finnes noe nett å bruke dem i. Grunnen til at vi ikke får UMTS i Norge er at både Netcom og Telenor skjønner at UMTS vil føre til at prisene for å bruke GSM nettene blir presset nedover. Lenke til kommentar
mckvakk Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Det finnes 10 stykker i Sverige. Bare sjekk fins fler enn det Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 fins fler enn det Ja det gjør det sikkert, artikkelen jeg linket til er jo snart et halvt år gammel. Poenget er uansett at det finnes mange telefoner allerede. Lenke til kommentar
tinyworks Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 La det ikke noen tvil, NetCom bygger ut UMTS "as we speek", de har bare ikke gått ut med lanseringsdato, og ifølge min kilde i NetCom, lanseres 3G når det er gode og mange nok telefoner på vei til lansering i Norge. Og GSM-nettet tror jeg ikke vil forandres så mye på rent prismessig... Den som tror prisene endres radikalt etter 3G, vil ta kraftig feil, det kommer til å skje endring over tid, ja, men ikke brutalt fort... tiny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå