Gå til innhold

Anskaffelse Av "wannabe" superdata!

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå i høst bygge ny spilldata. Jeg har en del idéer selv ovenfor hvordan oppsettet skal være. Men det som er "the big problem" er at jeg som person ikke har særlig peiling på det som skal til for å få stabilitet, kjøling, brukervennlig, spillbarhet og i det hele tatt en pc som ser god ut og fungerer bedre enn den ser ut. Jeg har anslått et budsjett på rundt 15.000 kroner for min nye enhet. + - selvfølgelig.

Jeg har valgt å bruke komplett som hovedhandelsbutikk. Men har ikke komplett varen, så bruker jeg gjerne MPX og Nethandel og de andre oppegående handlebutikkene på nettet.

Oppsettet mitt ser slik ut:

Kabinett:

Lian Li PC-V1100B

(Netshop.no) Har ikke bestemt meg for dette kabinettet ennå, prisen er rimelig stiv.

Strømforsyning:

NorthQ Strømforsyning Silent 400W Sort T NQ 4001SE - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dB

(Komplett.no)

Hovedkort:

MSI 915G NEO2 Platinum Mainboard S775

(komplett.no)

CPU:

Intel Pentium 4 540 3.2 GHz 1MB

(komplett.no)

Skjermkort:

Sapphire Radeon X800XT 256MB 2xDVI PCI-E

(komplett.no)

Harddisk:

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

(komplett.no)

Ram/Minne:

Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB KIT

(komplett.no)

Skjerm:

NEC 1760 NX (LCD)

(mpx.no)

Tastatur:

Logitech Internet Navigator Keyboard SE

(movida.no)

Mus:

Logitech MX510

(spaceworld.no)

CPU kjøler:

Thermalright SLK-948-U CPU-Kjøler Socket 478/754/939 u/vifte

(komplett.no)

Vifter/Kjølepasta/CPU vifte/GPU? osv

(diverse nettbutikker)

Så her kommer problemstillingene i dette innlegget; trenger jeg å forandre mer på dette oppsettet? Går alle delene sammen? Endringer i cpu og andre diverse kvalitetsmerker? Har eventuelt det kabinettet jeg vil kjøpe god nok luftgjennomstørmning? Andre problemestillinger dere som kan dette kommer på?

Kom med innspill her i dette innlegget, vil ha så mye hjelp som mulig. Gjerne bygge tips, for på dette feltet er jeg en nybegynner av egen klasse :dribble: !

Det er mye jeg er usikker på:

-Skjerm.

-CPU.

-Kabinett.

-Skjermkort.

-Vifter.

-CPU kjøler.

Diverse andre objekter som kjølepasta og slike ting, hva er det jeg må prioritere for å kunne få datamaskinen opp å gå?

Håper folk med opplysning i hode vil hjelpe meg her :tease:

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grovt oppsett: http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=7594

Siden du skal ha spillemaskin ville jeg gått for AMD64.

Skjerm: vet jeg dessverre lite om, satte på den du hadde valgt selv.

CPU: Byttet til Athlon64 3200+ (754)

Kabinett: Valgte et annet Lian Li, PC-V1100B er visst ikke helt heldig i "varme" systemer.

Skjermkort: Tok et X800XT PE, kremkort :D

CPU kjøler: Tok en svær Zalman ribbe, obs på at denne veier mye!

PSU: Valgte en Tagan 480W, denne er ifølge tester RÅ og stille.

Hovedkort: Byttet til et ASUS K8N-E Deluxe, da jeg er svak for ASUS :love:

Du trenger ikke kjølepasta, det som følger med kjøleren fungerer greit nok med mindre du har store overklokkingsplaner. Kjøp isåfall Artic Silver 5 eller tilsvarende good goop.

Endret av hce
Lenke til kommentar

Jeg ser du har byttet til AGP på skjermkortet....er d ikke bedre med pci-express? Har 2 tvillingvenner som begge er opphengt i data, de sier pci express, pci express. Men jeg vet ikke helt om det er nødvendig? Greit nok at det er den nye teknoligien, men smak å behag.

Jeg har hatt athlon før og var rimelig fornøyd, men lurer heller på om jeg skal gå for Intel denne gang, har hatt en drøm om 3.2 Ghz.

Men takk for innlegget ditt, det kom kjapt og greit. Takk!

Er fortsatt interessert i andres mening om dette oppsettet!!

Lenke til kommentar

PCI-E gir ikke noen ytelsesøkning pr i dag. For øvrig kom hce med et bra oppsett. Det kortet du har valgt (X800 XT PCI-E) er forresten ikke det samme som et X800 XT AGP, som er XT PE. Alle AGP-versjonene av XT er PE (bortsett fra de nye AIW-kortene), mens du får både XT og XT PE til PCI-E.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...