tor_erik Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hei! Hvor mye for fort må man egentlig kjøre for å bli tatt. Har hørt at det er 10% margin eller noe, noe som vil si at man ikke blir tatt i 88 km/t i 80-sonen. Det synes jeg høres merkelig ut. Er dette riktig? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Du tenker nok på feilmarginen på speedometeret, som i noen tilfeller kanskje viser 88 km/t, mens du egentlig ligger i 80 km/t. Måler laseren 88 km/t i 80-sone får du selvfølgelig bot. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Såvidt jeg husker er det førerkortbeslag ved 116km/t i 80 sone . (måles du til 115km/t blir det skikkelig bot men man får beholde førerkortet) Forelegg/bot brukes skjønn ved hastigheter under dette avhengig av hvor stor overtredelsen av grensen er og situasjonen. Speedometer er innstilt på ca. 5km/t avvik , slik at ved 80km/t visning er faktisk hastighet egentlig 75km/t . Politiet benytter margin etter skjønn avhengig av situasjonen på "inntil" 10% overtredelse uten at man får bot , uten at man kan si dette for en fastbestemt regel.(om dette inkluderer km/t måleren i kjøretøyets misvisning eller ikke vet jeg ikke) Endret 12. september 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Up opererer med en 10% margin, ja. Hvis ikke ville de måttet stoppe alt for mange. Dvs. at du først blir stoppet ved 55km/t i en 50-sone, 88km/t i en 80-sone, 110km/t i en 100-sone osv. I tillegg viser de aller fleste speedometere 5-10km/t mer enn virkelig fart. Man kan med andre ord trygt legge nåla noen km over tillatt fartsgrense uten å bli tatt. De aller fleste bør faktisk la nåla ligge litt over pga. feilvisningen på speedometeret. Slik unngår de å opptre som lusekjørere og sinke trafikken. Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 UP stopper dem de gidde å stoppe, de har ikke noen "regel" som forteller hvor mye over grensen en synder skal kjøre før de stopper dem. UP er guder, de har kontroller når de vil og hvor de vil (innenfor sitt område) så sant det er penger til OverTid. svaret på spørsmålet ditt burde vel være at; ble du tatt... kjørte du ikke fort nok. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 det er jo feilmaginer på måleapperatene til up og da så noen over kan du trygt ligge , er det ikke 30 over gitt fartsgrene utenfor tettbygde at lappen ryker på da ? mener og huske dette og lever etter denne reglen når jeg kjører og jeg har en meget omstedig trafikkoplering og faktisk halvves på fagbrev yrkessjøfør Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Bøtesatser – fra 1. januar 2004 Strekninger med fartsgrense på 60 km/t eller lavere: Fartsoverskridelse til og med: sats fra 1. januar 2004 5 km/t 500 kroner 10 km/t 1200 kroner 15 km/t 2200 kroner 20 km/t 3200 kroner 25 km/t 5000 kroner Strekninger med fartsgrense på 70 km/t eller høyere: Fartsoverskridelse til og med: 5 km/t 500 kroner 10 km/t 1200 kroner 15 km/t 2000 kroner 20 km/t 2800 kroner 25 km/t 3800 kroner 30 km/t 5000 kroner 35 km/t 6000 kroner Kjøring på rødt lys: 4000 kroner Kjøring i strid med diverse trafikkskilt, blant annet “Innkjøring forbudt”, “Kollektivfelt” og “Envegskjøring”: 3200 kroner Kjøring på eller over sperrelinje, i sperreområde, på fortau, gang- og sykkelveger mv.: 2500 kroner Ulovlig forbikjøring: 4000 kroner Brudd på vikepliktsregler: 4000 kroner Kjøring uten å gi påbudt tegn, uten å ha påbudt tent lys eller uten tilstrekkelig utsyn. Kjøring med feil ved nærlys, fjernlys eller kjørelys: 1500 kroner Kjøring med motorsykkel eller moped med ulovlig endring av maksimal motorytelse (“trimming”): 3200 kroner Kjøring med kjøretøy under 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker: 1500 kroner Kjøring med kjøretøy over 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker: 3000 kroner Kjøring på motorveg med traktor som ikke lovlig kan kjøre minst 40 km/t eller kjøring på motorveg med moped: 1000 kroner Kjøring med sykkel mot “rødt lys”, uten foreskrevne lykter eller i strid med forbudsskilter. Sykling på motorveg: 700 kroner Overtredelse av vegtrafikklovens bestemmelser om forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn som kan forstyrre føreren (for eksempel håndholdt mobiltelefon): 1000 kroner puh... det var mitt lengste innlegg Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Hei!Hvor mye for fort må man egentlig kjøre for å bli tatt. Har hørt at det er 10% margin eller noe, noe som vil si at man ikke blir tatt i 88 km/t i 80-sonen. Det synes jeg høres merkelig ut. Er dette riktig? ca 10 km/h over fartsgrensen og du blir vinket inn hvis du blir tatt i en kontroll Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Jeg ble stoppet av en patrulje for å ha kjørt lusne 2km/ for fort en gang. Det ble ikke noe forelegg etter at jeg fotalte hva jeg mente om saken Lenke til kommentar
Veronica_ Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Såvidt jeg husker er det førerkortbeslag ved 116km/t i 80 sone .(måles du til 115km/t blir det skikkelig bot men man får beholde førerkortet) Forelegg/bot brukes skjønn ved hastigheter under dette avhengig av hvor stor overtredelsen av grensen er og situasjonen. Speedometer er innstilt på ca. 5km/t avvik , slik at ved 80km/t visning er faktisk hastighet egentlig 75km/t . Politiet benytter margin etter skjønn avhengig av situasjonen på "inntil" 10% overtredelse uten at man får bot , uten at man kan si dette for en fastbestemt regel.(om dette inkluderer km/t måleren i kjøretøyets misvisning eller ikke vet jeg ikke) Det stemmer ja! Er ikke sikker på det siste jeg heller...? MVH Veronica Lenke til kommentar
Opus Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Speedometer har ikke feilmargin på x ant. km/t, med på %(5-10%). Stor betydning dette, da feilvisningen ikke blir konstant like stor. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Hum ja, er vel kanskje mye skjønn ute å går - utenom de helt klare overtredelsene. Kjørte i 60 km/t i 50 sona mellom Porsgrunn og Skien med en politibil bak og ble ikke stoppet, og det samme over Kjørbek i 70 km/t (er 60 sone). Men der er ingen garanti alikevel.... Edit: De målerne som står ute på veien, f.eks E18 som sier "Din Hastighet er xxx km/t", hvor stabile er de? Endret 13. september 2004 av skinner Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Er fullt klar over misvisning og alt dette her, spørsmålet mitt gikk vel mer ut på hvor mange km/t over fartsgrensen UP kan måle deg til på laser uten at du blir stoppet. Tenker da selvsagt gjennomsnittelig. Og til luringen Atpn, jeg er nok klar over at jeg blir vinket inn om jeg blir tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå