pgdx Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hei. Hva er dette, og hva brukes det til? Jeg skal ta 2 og 3MX som privatist i år, og har ikke noen som kan lære meg matte. Så er det noen her som kan si hva jeg bør kunne i disse fagene? Jeg har selvsagt bøkene, og driver på å lese i de, med der er det så elendige forklaring at jeg ikke skjønner bæret. Noen som kan forklare lett om derivering og integrering? Så jeg har noe å begynne med, liksom. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Å sammenligne derivering og integrering med kurver er ganske greit. Den deriverte i et punkt på kurven er tangenten i det punktet. Den integrerte er arealet under grafen, eller den antideriverte om du vil. Hmm, det var kanskje ikke så opplysende... Det lønner seg å lese boka godt, og tenke over det du leser. Endret 12. september 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Er integrering altså å finne ut dette Og derivering er å finne stigning/synking i en kurve på ett bestemt sted? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Det er helt riktig drange_net. Det som er tricky, er alle reglene vi har for å få derivert eller integret forskjellige formler. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Integrasjon går ikke nødvendigvis ut på å finne et areal. Den integralet til en funksjon trenger ikke å være lik arealet; se f.eks. her: Finn det bestemte integralet til x dx mellom -2 og 2. f(x)=x F(x)=(x^2)/2+C F=0 Likevel er arealet 4. Derivasjon går ut på å finne tangenten i et punkt. Integrasjon og derivasjon av ulike grader brukes til å analysere grafer, forøvrig, og det er generally neat Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Ja, nå skjønte ikke jeg bæret, men den er god likevel! Noen som vil ta et online 2MX-kurs her? Jeg trenger et! Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) *bare jeg som surrer litt idag ja* Endret 13. september 2004 av Atpn Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Ikke rot det til, nå. Det ubestemte integralet av x dx er (x^2)/2+C. Ved ubestemte integral regner du ikke ut en tallverdi, sant? Det bestemte integralet av x dx mellom -2 og 2 er 0. Dette er fordi integralet mellom -2 og 0 er -2, og integralet mellom 0 og 2 er 2. Dette må man være obs på når man bruker bestemte integraler for å regne ut arealer. Likevel er det bestemte integralet mellom a og -a for x dx = 0. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Det som er tricky, er alle reglene vi har for å få derivert eller integret forskjellige formler. Lyst å forklare? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Det står nok greit forklart i 2MX-boken din. Det står i hvert fall bra forklart i boken min (Gyldendal). Skal selv ta 3MX og 2FY som privatist i år Endret 14. september 2004 av Nostradamus Lenke til kommentar
Svin Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Det som er tricky, er alle reglene vi har for å få derivert eller integret forskjellige formler. Lyst å forklare? Ikke spesielt tricky egentlig, hvis en arbeider systematisk. Den deriverte av en funksjon f(x) er gitt som: f'(x) = lim (h->0) ([f(h+x)-f(x))]/h) Forstår du denne er du istand til å regne ut de fleste derivasjoner. Forøvrig vil du etterhvert lære reglene for de som brukes mest f.eks. (x^n)' = ( 1/n x^(n-1)) Lenke til kommentar
rlz Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Jeg syntes derivasjon var veldig vanskelig til å begynne med, men når læreren viste oss et praktisk eksempel ble alt mye klarere, og nå synes jeg derivasjon er skikkelig digg Problemet gikk ut på at vi hadde et A4-ark. Vi skulle brette inn hver kant med x millimeter slik at det bassenget vi fikk når alle kantene var oppbrettet skulle få størst mulig volum. Målene på arket var 296*210mm. Kaller vi det stykket vi skal brette inn x, og bruker formelen for volum av prisme (l*b*h) får vi dette: (296-2x)(210-2x)x --> Fra dette får vi en tredjegradsligning som vi deriverer, og ender opp med en andregradsligning. Dette er ikke noe vanskelig. Noen gi med svaret; hvor stor er x? Endret 14. september 2004 av rlz Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Brett inn 4 cm, du. Da vil du få et volum på 1.12 liter. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Brett inn 4 cm, du. Da vil du få et volum på 1.12 liter. Utregning? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Brett inn 4 cm, du. Da vil du få et volum på 1.12 liter. Samme som jeg fikk, men mellom x=105 og x=148 er grafen negativ, mens fra x=148 går grafen rett til værs. Hva skyldes dette? (Grafen til uttrykket, ikke til den deriverte). Ugh, det har jo noe med at man ikke kan brette mer enn 105mm opp, tenkte 210mm opp jeg, men det var nok feil ja Endret 17. september 2004 av Nostradamus Lenke til kommentar
Svin Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (296-2x)(210-2x)x --> Fra dette får vi en tredjegradsligning som vi deriverer, og ender opp med en andregradsligning. Dette er ikke noe vanskelig. Noen gi med svaret; hvor stor er x? (296-2x)(210-2x)x = 4x^3-1012x^2+62160x = f(x) f'(x) = 12x^2 - 2024x + 62160 = 0 => x=128,3 v x=40,4 Ettersom løsningen sier når stigningstallet er null er dette god nok løsning. 2.gradsligninger vil alltid ha to løsninger, og som oftest vil en være feil når det gjelder å beskrive fysiske fenomen. Hvilken som er rett kan en også finne av den 2. deriverte. Modellen du har satt opp for volum vil ikke være gyldig utenfor størrelsen til arket. Du vil aldri kunne brette inn mer enn 210/2 mm. Matematisk kan modellen likevel beskrives, men trenger nødvendigvis ikke gi noe fysisk mulig løsning (negativt volum, negativ vekt og tid er vanskelig å hanskes med:)). Helt korrekt burde du skrevet modellen slik: f(x) = (296-2x)(210-2x)x, x e [0,105] Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 I den utregningen bør man forøvrig også andrederivere for å stadfeste av vi har med et toppunkt å gjøre, og ikke et bunnpunkt. Nå ser man jo det i dette tilfellet, fordi oppgavens natur gjør det slik. Slapp av, bra utregning, jeg bare påpeker det generelle. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Calculus, som er fellesbetegnelsen på funksjonsanalyse(derivasjon og integrasjon), har vel størsteparten av sine anvendelser innenfor vitenskap(særlig fysikk) og ingeniørfag(særlig elektro). Om en partikkel beveger seg langs en rett bane(for å gjøre det enkelt), kan vi skrive posisjonen som en funksjon av tida x=x(t). Endringshastigheten(den deriverte) av posisjonen med hensyn på tid blir hastigheten v=v(t)=x'(t). Endringshastigheten til hastigheten er akselerasjon a(t)=v'(t)=x''(t). Integrasjon brukes når man vil gå i motsatt retning av derivasjon(antiderivere). Om en kraft F virker på et objekt med masse m, er dette en enkel(ordinær, første orden,lineær) differensiallikning som kan løses ved integrasjon: F=ma(t) a(t)=F/m dv(t)/dt=F/m dv(t)=F*dt/m Sdv(t)=SF*dt/m v(t)=t*F/m+C (S'n skal forestille integrasjonstegnet) I elektriske krets med kondensator er strømmen gjennom en kondensatoren lik den deriverte av spenningen med hensyn på tid multiplisert med en konstant©. I en AC-krets får man gjerne en diff.likning for kretsens spenninger og strømmer. Endret 16. september 2004 av JeffK Lenke til kommentar
rlz Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Helt korrekt burde du skrevet modellen slik:f(x) = (296-2x)(210-2x)x, x e [0,105] Har ikke lært integrasjonsregning enda eller hva det nå enn er det der med brakettene Lenke til kommentar
Svin Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Helt korrekt burde du skrevet modellen slik:f(x) = (296-2x)(210-2x)x, x e [0,105] Har ikke lært integrasjonsregning enda eller hva det nå enn er det der med brakettene Det betyr at x skal være et tall mellom 0 og 105 (fra og med, til og med). Da får du stadfestet at ligningen ikke er gyldig utenfor dette området. Andre varianter er x e <0,105>, hvilket betyr tallene mellom 0 og 105. Tror jeg lærte dette iløpet av videregående engang (muligens 3MX). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå