RolfOve Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Jeg sliter med en litt for liten home partisjon. Har 80 gig upartisjonert. Er det en måte å få lagt disse til home? Sliter så sykt med å forstå noe av fdisk Så lurer jeg på hvorfor det står i /etc/mtab at /dev/sda1 er "mappet" til /boot og ikke hda1 som det egentlig er? Sikkert ingen feil, men lurte bare på hvorfor. Mp3 mounter jeg på sda1 . Hva er grunnen til at mp3 spilleren ligger seg på sda1 og ikke sda2. Mye spørsmål her nå, men det er ikke alltid like lett å google seg fram til svarene. Håper noen svarer likevel Rolf@Korn (~)$ cat /etc/mtab /dev/sda2 / ext3 rw 0 0 none /proc proc rw 0 0 none /sys sysfs rw 0 0 none /dev/pts devpts rw,gid=5,mode=620 0 0 usbdevfs /proc/bus/usb usbdevfs rw 0 0 /dev/sda1 /boot ext3 rw 0 0 none /dev/shm tmpfs rw 0 0 /dev/sda3 /home ext3 rw 0 0 sunrpc /var/lib/nfs/rpc_pipefs rpc_pipefs rw 0 0 Endret 12. september 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hmmm, forstod ikke alt du mente. Angående navnet sda1 istedenfor hda1 (om jeg ikke misforstod) er nok fordi du enten har scsi-harddisker eller så blir de kjørt på scsi-emulering gjennom kjernen. <usikker> Tror dette er mulig å fikse ved å putte opp en boot parameter, men er høyst usikker. Og ved å gjøre det så vil du nok forstyrre /etc/fstab fra å kjøre som den skal. Så om en boot parameter kan fikse saken så må også endre på /etc/fstab før du rebooter, slik at maskinen kan boote ordentlig. </usikker> Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Ja, du forsto med riktig. Jeg kjører Fedora Core 2 og har ingen SCSI disker. Hvorfor Fedora vil emulere SCSI disk vet jeg ikke? Jeg skjønner heller ikke hvorfor boot er koblet mot /dev/sda1. Denne er jo mp3 spilleren min :hmmm: Skjønte ikke så veldig mye av hvordan jeg skulle gjøre Home partisjonen større. Det finnes ikke noe grafisk program tilgjengelig for FC2 som tilsvarer DiskDruid? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hmm, ok. Grunnen til at FC2 mulig emulerer SCSI på harddisken din er fordi SCSI-emulering vanligvis blir brukt til å tilgang til cd-brennere. Før så måtte man emulere brenneren sin under scsi for at den skulle fungere, og ser ikke bort ifra at noen dristroer (om ikke de aller fleste) fortsatt gjør dette. Om du hadde mp3-spilleren din satt opp mot datamaskinen mens linux ble installert så er det mulig at den har misforstått gadgeten for en vanlig harddisk og laget en partisjon på den som den kjører opp mot /boot? Er litt usikker på det. :S Ellers så er jeg usikker på hvordan du skal forstørre partisjonen, men er ganske sikker på at det finnes en del info om det på http://www.google.com/ . Jeg ville derimot vært forsiktig med hva jeg gjør om jeg først hadde satt i gang med prosessen. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 S-ATA tror jeg er SCSI-disker for kjernen..... Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Tenkte på det jeg også, men ville ikke si noe ettersom jeg var usikker. Og dessuten så er ikke mine det. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Ja, jeg bruker S-ATA, så det er sikkert det. Prøver å starte installasjonsprogrammet, lage en ny home partisjon med diskdruid, restarte og så lage nye brukere. Har en teori om at det funker Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 det kan du løse ved å bruke LVM det du da må gjøre, er å ta i bruk den nye disken som /home, etter å ha laget en såkallt "logical volume" på den. til denne kan du så legge til det som blir til overs av ditt gamle /home etter å ha kopiert over det du trenger av filer. google: LVM howto Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Skal få sett på det så snart jeg er hjemme. Takk skal du ha Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 merk at forståelsen av LVN ikke er triviell. men det er nyttig kunnskap hvis du har ork til å svette deg gjennom det. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 eventuellt redde datene, umounte home, lage ny partisjon og formatere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå