Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spm. ang. brannslukningsapparat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja fant ut på nett at det kan etterfylles for rundt 350 kr. Sikkert litt avhengig av størrelse på apparatet. Må visst uansett til kontroll hvis det har blitt rørt. Hvor dette gjøres vet jeg ikke. Og om det funker å støvsuge opp pulveret er jeg også litt usikker på.

Lenke til kommentar

Har du brukt pulverapperat inne er det stor sjanse for at du må få noen til å rense møbler, tepper ol. som pulveret har lagt seg på. Hvis du bare vasker/støvsuger vil det komme tilbake etterhvert. Det sa de hvertfall på brannvernkurset jeg tok i vinter.

Apperatet må som tidligere nevnt uansett til kontroll, da pulveret legger seg i slangen og tetter alt helt igjen...

Lenke til kommentar

Pulveret i pulverapperat har ein tettheit på ca 1 million korn per kvadrat millimeter, noke som gjer at pulveret kan kome til så og seie overalt og dermed kveler ilden. Av samme grunn vill også pulveret ta knekken på alt slags mekanisk maskineri fordi pulveret trenger seg inn og blokkerer alle tannhjul og vifter. Pulveret kan også trenge seg inn i uåpnede syltetøyglass (har eg høyrt i alle fall).

Eit pulverapperat skal regelmessig kontrollerast for trykk og du skal også snu apparatet opp-ned og høyre om pulveret flyt fritt inne i apperatet.

Lenke til kommentar

Når vi brukte det her på det ene lille huset vårt, så ble det liggende igjen masse blått støv. Og da ordna snekkerne med at det kom en dame fra et rengjøringsfirma for å få det bort. Selvom hun støvsugde med en spesial maskin, og vasket med spesial såpe, gikk ikke alt det blåe bort. Satt seg nok kanskje litt ekstra, da det kom på spon plater. Og vi etterfylte det på brannstasjonen her. Kostet rundt en 400NOK.. Tok et par dager før vi fikk det tilbake...

Og skal en ikke alltid tømme et pulverapparat når det er i bruk...? :hmm:

Endret av CarinaE
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg. Dette apparatet ble bare brukt så vidt, er masse igjen så burde kanskje sjekkes. Dette apparatet var også brukt før uten at det så ut til å gjøre at det ikke fungerte. Anbefaler uansett ikke å bruke vanlig støvsuger til å rengjøre. Dette så ut til å funke fint i starten, men tok ikke lang tid for sugern ikke lenger var på mitt lag. Gikk greit å få opp pulveret med vann og fille, men en får jo ikke opp det som har lagt seg i lister og sprekker. Med det får heller gå. Hørt det kan ødelegge materialet (lister/gulv). Alt for mye stress med pulverapparat. Ødelegger jo nesten mer enn det redder.

Lenke til kommentar
Ikke vet jeg. Dette apparatet ble bare brukt så vidt, er masse igjen så burde kanskje sjekkes. Dette apparatet var også brukt før uten at det så ut til å gjøre at det ikke fungerte. Anbefaler uansett ikke å bruke vanlig støvsuger til å rengjøre. Dette så ut til å funke fint i starten, men tok ikke lang tid for sugern ikke lenger var på mitt lag. Gikk greit å få opp pulveret med vann og fille, men en får jo ikke opp det som har lagt seg i lister og sprekker. Med det får heller gå. Hørt det kan ødelegge materialet (lister/gulv). Alt for mye stress med pulverapparat. Ødelegger jo nesten mer enn det redder.

Var det ikke en ordentlig brann?...eller er det bare noen som har lekt seg med apparatet? :dontgetit: `

Lenke til kommentar
Og skal en ikke alltid tømme et pulverapparat når det er i bruk...? :hmm:

Nei du skal aldrig tømme apperatet heil ved brann tilløp, du bør altid ha litt ekstra pulver igjen visst brannen skulle blusse opp igjen. Dessutan des mindre pulver du bruker des mindre sekunderskader.

Pulverapperat er veldig effektive til slukking av branner men på kjøkken og liknande rom kan det være greit å ha eit CO2 apparat (eller berre ein vannslange tilgjengeleg) sidan du då berre får begrensa med sekunderskader etter ein brann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...