Arve28 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Har Canon 300D. Synes det er vanskelig å finne riktig hvitballanse, temperatur osv. Er så mye å stille på. Hvordan vet jeg at det jeg gjør blir bedre enn kamera fikser selv? Har også prøvd Curves i PS, men synes dette er vanskelig så jeg holder meh mest til Levels og hue/saturation + unsharp mask. I raw stiller man skarpheten først? mens man skal bruke Unsharp mask til slutt når man har vanlig bilder som jpeg? Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Har Canon 300D. Synes det er vanskelig å finne riktig hvitballanse, temperatur osv. Er så mye å stille på. Hvordan vet jeg at det jeg gjør blir bedre enn kamera fikser selv? Har også prøvd Curves i PS, men synes dette er vanskelig så jeg holder meh mest til Levels og hue/saturation + unsharp mask. I raw stiller man skarpheten først? mens man skal bruke Unsharp mask til slutt når man har vanlig bilder som jpeg? Hei Jeg er ingen ekspert selv og holder selv på med å prøve og feile. Men mener selv at å stille hvitbalansen er en smaksak som egentlig kun bør justeres om du har glemt å stille denne inn manuelt. Du kan jo prøve med å justere farvetemeraturen gradvis å se på hva du selv liker , det er jo det viktigste. Når det gjelder å stille skarpheten så mener jeg at den alltid bør justeres til slutt , uansett om det er RAW , TIFF eller JPEG. Men det er to linker her som du kan se på der det er brukt noen plugins som kan kjøpes , og disse gjør arbeidet mye lettere synes jeg. iCorell og FocalBlade Disse plugins justerer levels og skarphet på en enkel og forbløffende måte. Jeg fikk tips om disse for en kort stund siden og fungerer flott. Endret 12. september 2004 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hei Arve, I PS CS sitt RAW modus starter jeg med histogrammet og forsikrer med om at dette er "riktig" fordelt. Justerer "Exposure" og "Shadows" (om nødvendig) for å ordne dette. Holder du Alt-tasten nede mens du gjør disse justeringene blir det kanskje litt lettere. (?) Noen hevder iallfall det... Deretter søker jeg å finne et rent hvitt punkt for å få satt dette, og bruker da dråpeverktøyet oppe til venstre. Er ikke alltid like enkelt i RAW modus... Opplever stadig vekk at den "tar farge" fra omgivelsene eller ett eller annet. Skjærer seg stadig vekk, iallfall. Ender derfor ofte opp med den den forståelsen jeg har av lysforholdene kombinert med noen tabeller som forteller meg hva den bør være i slikt og slikt lys. Alternativt ser jeg at bildet har et stikk av gult/blått eller grønt/magenta, og vet at jeg bør justere henholdsvis "Tint" eller "Temperature". Etter at jeg har gjennomført dette går jeg i normal PS CS modus, og følger da stort sett Ekdahls arbeidsmodus. Se vedlagte lnk: http://www.ekdahl.org/kurs/bildkvalitet4.htm Leste noen bøker om emnet (leses som smugleste hos Tanum - Karl Johan - uten å bli jaget av personalet ) og hentet denne forståelsen derfra. En av de store guruene, Bruce Fraser, har også nylig publisert følgende bok om temaet: http://www.luminous-landscape.com/reviews/rw-cr.shtml. Har ikke sett denne på Tanum ennå... Eneste ulempen med RAW formatet er alt etterarbeidet... Sukk! Har enda ca. 1.000 bilder igjen fra sommeren som jeg ikke har fått ferdig. Er morro med foto, men det blir mye tid foran PC-en i etterkant... Lykke til videre! Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Takker for begge svarene. Da får jeg bare prøve litt til:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå