Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, artig når boosteren bestemmer seg for å endre strømkretsene og grille pumpa. Første tilfelle jeg har hørt at dette har skjedd... Prosesoren ble jo kjølt passivt av en tynn flis kobber og litt stillestående vann ( som begynte koke ). Heldigvis fikk jeg skrudd av relativt kjapt, så håper ingen av de resterende enhetene er ødelagt.

Lenke til kommentar

Nei, hvordan det skjedde ANER jeg ikke! - Gjorde alt som det sto i manualen til boostere. Satt den helt "counter clockvise" og koblet alt til. Sikkert idet jeg slo på maskinen mens boosteren sto i så døde pumpa ( uten at jeg la merke til det ) og ventet på at volten på boosteren skulle vises korrekt, men stoppet på 2.4v. Syntes dette var litt rart og tittet innom CPU Health, som sto på 78grader ( og den viser for lite temperatur så var vel nærmere 100 ). I det øyeblikket skrudde jeg av maskinen for senere finne ut at pumpa hadde dødd.

Pumpa er av typen AC 12v, med pumpekontroller i front. Kanskje boostern har kødda med spenninga på alle strømkablene og gitt pumperelekortet en liten karamell. Litt for deppa for å finne ut av det akkurat nå - men har VELDIG lyst til å kjøpe meg nytt kort MSI feks, så jeg får kjørt default volt på minnet og sikkert lett dra minnet opp i 250MHz. eller sette den til 5/6 og teste om 300funker.

Uansett vil det nå sikkert ta litt tid, og jeg håper ikke harddiskene har fått seg noen karameller også.

Lenke til kommentar
Nei, hvordan det skjedde ANER jeg ikke! - Gjorde alt som det sto i manualen til boostere. Satt den helt "counter clockvise" og koblet alt til. Sikkert idet jeg slo på maskinen mens boosteren sto i så døde pumpa ( uten at jeg la merke til det ) og ventet på at volten på boosteren skulle vises korrekt, men stoppet på 2.4v. Syntes dette var litt rart og tittet innom CPU Health, som sto på 78grader ( og den viser for lite temperatur så var vel nærmere 100 ). I det øyeblikket skrudde jeg av maskinen for senere finne ut at pumpa hadde dødd.

DDR booster fungerte ok hos (heldigvis). Måtte kalibrere DDR booster up 0.1v

da den viste feil i utgangspunkt.

Lenke til kommentar
'snip'

Du kjører ikke "high performance" i bios?

Omtrent samme oppsett her, men med a64 3500+ multi på 10, med 240 fsb og boxed kjølern (= 2.4GHz). Jeg måtte sette max memclock til 166 for å få det til, og _ikke_ bruke den autooverklokkinga som ligger i "high performance".

Prime95 er stabilt over natten nå, maxtemp ca 60*C.

Litt av problemet med dette hovedkortet er at det ikke takler noe særlig mer enn DDR400 og blir lett blir ustabilt hvis du klatrer over. Jeg lever i håpet om at Gigabyte slipper en rå biosoppdatering snart...

Lenke til kommentar
Omtrent samme oppsett her, men med a64 3500+ multi på 10, med 240 fsb og boxed kjølern (= 2.4GHz). Jeg måtte sette max memclock til 166 for å få det til, og _ikke_ bruke den autooverklokkinga som ligger i "high performance".

Prime95 er stabilt over natten nå, maxtemp ca 60*C.

Litt av problemet med dette hovedkortet er at det ikke takler noe særlig mer enn DDR400 og blir lett blir ustabilt hvis du klatrer over. Jeg lever i håpet om at Gigabyte slipper en rå biosoppdatering snart...

Med 240FSB og divider på 5/6 får du jo 240*5/6=200 - Du burde vel klare 250*5/6 som er 208 på minnet også dersom du har tilnærmet system og kjøre 4x250 på HT = 1000.

Har hvertfall hørt om mange som har klatret oppover og forbi 300HT med dette kortet, så skal vel gå greit det. Hadde jeg bare fått normal volt på 3500EB minnet skulle den vel klart 250 i 1:1 på flekken regner jeg med.

Lenke til kommentar
Med 240FSB og divider på 5/6 får du jo 240*5/6=200 - Du burde vel klare 250*5/6 som er 208 på minnet også dersom du har tilnærmet system og kjøre 4x250 på HT = 1000.

250 fsb burde være mulig ja. Med bedre kjøleløsning burde jeg klare ganske mye mer.

Hadde jeg bare fått normal volt på 3500EB minnet skulle den vel klart 250 i 1:1 på flekken regner jeg med.

Ikke for å ødelegge gleden, men det tviler jeg på. Jeg kjører Memtest feilfritt med 1:1 og fsb 240. Men Prime95 feiler tvert da. Jeg tror ikke det har noen sammenheng med voltstyrken, men mer i at hovedkortet ikke takler så høye minnehastigheter i windows.

Mulig jeg tar feil, men har testet ganske mye nå.

Lenke til kommentar
'snip'

Kjører med "High Performance Disabled".

Skal teste med 5/6 divider på FSB i natt.

Kjører du med F3 bios ?

Skal teste med forskjellige minne instillinger, blant annet

2T (Enable/Disable).

Forresten, noen som vet hva 2T Enable/Disable faktiske innebærer ?

Lenke til kommentar

hmmm.. hovedkortet fra Gigabyte ble testet av HW 11. august.

Kortet ble priset med "editors choice", og dette er de ulempene som ble nevnt på kortet under konklusjonssiden:

- Dyrt

- "Overkill" for de aller fleste

- "Bare" 4 SATA- og 2 PATA-kanaler

litt rart at HW teamet får så mye trøbbel med dette kortet etterpå da syntes jeg..

Er testene litt lite grundig kanskje?

ser forresten ganske merkelig ut på sidene deres at den ene plassen skryter dere kortet langt opp i skyene, og den andre plassen er kortet 100% ubrukelig vil jeg si...

:hmm:

Lenke til kommentar
litt rart at HW teamet får så mye trøbbel med dette kortet etterpå da syntes jeg..

Er testene litt lite grundig kanskje?

ser forresten ganske merkelig ut på sidene deres at den ene plassen skryter dere kortet langt opp i skyene, og den andre plassen er kortet 100% ubrukelig vil jeg si...

:hmm:

Ikke vet jeg. Hovedkortet er totalt sett veldig bra, men har et par barnesykdommer og er etter min mening noe overpriset. Det jeg har å utsette på kortet er prisen, noe svak justeringsmulighet for strømmen til rambrikkene og at det offisielt bare støtter DDR400.

Hw.nos "superpcprosjekt" fikk trøbbel med kortet etter en kombinasjon av mange faktorer + en god del uflaks.

Lenke til kommentar
'snip'

Kjører med "High Performance Disabled".

Skal teste med 5/6 divider på FSB i natt.

Kjører du med F3 bios ?

Skal teste med forskjellige minne instillinger, blant annet

2T (Enable/Disable).

Forresten, noen som vet hva 2T Enable/Disable faktiske innebærer ?

ca 600 poeng i sisoftware sandra på ramen ved 1T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...