Gå til innhold

Problemer med IBM 60GXP 40GB


Anbefalte innlegg

Hei jeg har et problem med en IBM Desk 60GXP 40gb når jeg skal loade windows høres det ut som den står og leser for hare livet men kommer ingen vei men blir mektig varm. Windows kjører jeg fra en annen disk (som er master)og alt funker helt fint hvis jeg kobler den ut. Alt funket helt fint for noen dager siden. Noen som hvet hva problemet er eller som har forslag til løsning av problemet. Ellers er systemet.

Msi K7t turbo

1.2gb T-bird

512 orginal sdram

WD 10gb

Ibm 40gb

Creativ G2TI

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei...

 

Hadde to sånne disker som du har... Men fikk feil på dem flere ganger, så jeg benyttet garantien, og fikk ordnet western digital i retur...

 

Feilen jeg fikk av at en av diskene bare ble stående å knitre... i et gjentatt mønster. Opplevde du noe liknende, så må jeg beklage. Disken må renses med DriveTitnessTest programmet fra IBM. Men saken er den at det vil mest sansynelig komme flere ganger, så jeg anbefaler å be om ny disk(hvis du har garanti igjen ja..)

 

Lykke til...

 

MVH ZemteX

Lenke til kommentar

fekk samme problemet, men med en gammal Maxtor harddisk, starta opp "recovery console" eller noke sånt, og kjørte checkdisk..viste seg at der var nokre feil på disken som programmet automatisk ordna, og virka fint etterpå

Lenke til kommentar

Det er sikkert noen bad sectors e.l som ikke disken klarer å lese. Bare å kjøre Drivefitness eller hva nå det het også funker det bra igjen. Bad sectors kan komme av så mye rart skulle jeg mene, så det er ikke noe poeng i å frykte akkurat det.

 

Selv har jeg samme merke med 60gb og den er det _ALDRI_ noen problemer med.

Lenke til kommentar

den som takker for slike svar har ikke fått med seg den skremmende verden av IBM disker akkurat.

Til de som ikke har problemer da, dere er kanskje heldig og kjører ikke disken sammen med andre disker eller bruker HD-kjøler.

En IBM disk (75,60 og 120GXP er satt sammen med porselenseplater i stedet for metall (tror det var porselen).

Disse platene gjør at disken utvikler for mye varme (pga. friksjon) og sektorene utvider seg mer enn den programmerte utvidingen. Også kontrollerbrikken på disken er svært utsatt (faktisk den varmeste) og denne brikken styrer lesehodet på disken.

Dette problemet har faktisk gått så langt at i USA var det noen som saksøkte IBM, fordi at IBM reklamerte med at disken var "en rask, sikker og trygg harddisk til å lagre dine data på".

_____________________________________

 

Til alle som har IBM disker, skaff dere en HD kjøler nå!!!

 

Til de som har tenkt å kjøpe IBM disker, ikke gjør det.

 

memo til meg selv: ring komplett og ordne retur på 45GB 75GXP disken, bytte mot WD eller maxtor.

 

___________

Tresprit

alle gode ting er tre (unntatt IBM)

Lenke til kommentar

F**N jeg har også samme problemet med en ibm 40gb

Den står bare å knitrer når jeg starter opp, og jeg kommer ingen vei.. Problemene startet for et par dager siden, når pc'n begynte å jobbe sakte, så slo jeg den av å på, men den var fortsatt like treg. dagen etter ville den ikke starte i det hele tatt.

 

er mektig lei ibm nå.

 

Håper bare jeg har garanti igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...