Gå til innhold

Raid 0 (striping)

Anbefalte innlegg

Hvis man setter til Raid 0 (Striping) vil jo windows lese det som en disk, men hva hvis man lager fler partisjoner og man skal formatere feks C: vil man da miste data på eventuelt d og e oxo? Hvordan fungerer det hvis man må ta en fresh install av os't?

Som dere skjønner er jeg en fersking når det gjelder raid

Takker for all hjelp og tips om raid oppsett mm

[ Denne Melding var redigert av: gthomass på 2002-05-08 19:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-08 19:59, gthomass skrev:

Hvis man setter til Raid 0 (Striping) vil jo windows lese det som en disk, men hva hvis man lager fler partisjoner og man skal formatere feks C: vil man da miste data på eventuelt d og e oxo? Hvordan fungerer det hvis man må ta en fresh install av os't?

Som dere skjønner er jeg en fersking når det gjelder raid

Takker for all hjelp og tips om raid oppsett mm

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: gthomass på 2002-05-08 19:59 ]</font>

du formatere som normalt,du må sett opp raid først,så bruker fdisk eller andre programmer,c,d,e,f osv.

kjetil

Lenke til kommentar

Hei jeg skal til med å innstallere alt på nytt i et Raid opplegg med 2x80GB Seagate HD. Lurer på om du hr noen kommentar til følgende.....

Etter at jeg fikk trøbbel med den ene disken(garanti sak), så skal jeg innstalere den nye(tomme) HD i sammen med den gamle(som har innhold fra det forrige oppsettet). Er det noe spesielt jeg må gjøre, eller kan jeg bare sette den inn og formater på nytt. (Jeg har fått meg Partition Magic som jeg har vil bruke denne gangen)

Lenke til kommentar

RAID er vel egentlig ingen vanskelig sak?

Her er litt om hvordan man setter opp RAID Stripe:

Man trenger to minst 2 harddisker, det er lurt at de er like i både størrelse merke, og modell. To IDENTISKE harrdisker gir best resultat, men det går an å blande.

Så kobler man begge harddiskene på RAID kontrolleren i PC-en. Deretter starter du maskinen og trykker Ctrl + H eller hva det nå er du må trylle for å komme inn i RAID BIOSen. Her velger du at begge harddiskene skal bli en RAID Stripe. Det er folk som lurer på med dette cluster size eller hva det nå var, den bør ligge på enten 32 eller 64. Jeg tror det er 32 som er vanlig. Det er ofte litt sånn Auto greier i RAID BIOSene, slik at hvis du velger Desktop Preformance, så blir det 32, men hvis du velger den som idikerer at du jobber mye med videofiler, så blir det 64.

Etter at du har satt harddiskene i RAID stripe, så velger du at maskinen skal boote fra RAID harddisken hvis det er det som er meininga.

Så starter du f.eks Windows XP/2000 CD installasjonen og trykker F6, trykker inn disketten med XP/2000 driverene for RAIDen, så får du lov til å partisjonere og formatere harddisken under installasjonen.

Hvis du bare partisjonerer en harddisk så kan du ta siste rest med Windows Diskmanager/Diskbehandling.

I Windows 2000 og XP så er det viktig at du husker disketten med drivere, WinXP støtter noen RAID kontrollere men ikke alle, så disken er lur å ha. Driverene kan lastes ned fra Raid kontrollerens hjemmeside. Det er kanskje slik med WinNT og, det vet jeg ikke sikkert.

Men med Windows 95/98 så bruker du FDISK og partisjonere og formaterer. Så installerer du Windows. Når windows er installert så installerer du RAID driverene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-09 17:57, Grimmy skrev:

I Windows 2000 og XP så er det viktig at du husker disketten med drivere, WinXP støtter noen RAID kontrollere men ikke alle, så disken er lur å ha. Driverene kan lastes ned fra Raid kontrollerens hjemmeside. Det er kanskje slik med WinNT og, det vet jeg ikke sikkert.

Vil bare si at med HPT 370 raid kontrolleren (som er den mest vanlige IDE raid kontrollern) så slipper du å legge til drivere i oppstarten ved installasjon av Xp

:wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...