Mofo Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Har akkurat fått ADSL hjemme - og en PC med m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/) er satt opp som firewall/DHCP-server/NAT-server. Alt fungerer helt fint, firewallen stopper inntrengere, PC'ene i nettverket (totalt 5 stk.) får utdelt ip-adresser og kommer seg på internett (har WAN med statsik IP og DNS). I tillegg til alt dette har jeg hørt at det anbefales å kjøre NAT slik at det indre nettverket blir sikrere. Hvordan settes dette opp? Hva skal settes opp som hva (porter, ip-adresser osv.)??? Finnes det noen linker til sider som forklarer dette grundig? Endret 12. september 2004 av Mofo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 I tillegg til alt dette har jeg hørt at det anbefales å kjøre NAT slik at det indre nettverket blir sikrere. Hvordan settes dette opp? Hva skal settes opp som hva (porter, ip-adresser osv.)??? Finnes det noen linker til sider som forklarer dette grundig? Du trenger ikke og sette opp NAT, den boksen din har ordnet dette for lengesiden vil jeg tro. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hvis du har IP-adresser i "privat range" på maskinene dine og de kommer ut på internett så vrker NAT'en din. Private ranger er: 10.x.x.x 172.16.x.x - 172.31.x.x 192.168.x.x Lenke til kommentar
Mofo Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Har IP-adressene i "privat range", så da virker vel NAT'en! Greit å vite slik at man slipper å begynne å rote seg bort i diverse oppsett. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå