marcus Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hallo!! Lurer på hvordan jeg skal klare å få max hastighet på det tråløse nettverket når jeg laster ned fra nettet?? Nå får jeg brukt bare halvparten av hastigheten selv om signalstyrker er "excellent". (speedometer på itavisen) Kjipt om jeg må koble i nettverkskabelen hver gang jeg skal laste ned store filer for å oppnå maximal hastighet... Router:Asus wl500 USB adapter: Asus 160g Lenke til kommentar
Exorchist Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 1) Hastigheten på trådløst er ALLTID teoretisk. Vil aldri oppnå oppgitte hastigheter. 2) Nå vet jeg ikke helt hvordan trådløst vs. tråd fungerer, men jeg vil nå tro at du vil oppnå lavere hastigheter med trådløst, fordi trådløst må jo hele tiden sende pakker for å holde connectionen oppe (eller tar jeg riv ruskende feil?) Uansett vet jeg at du ikke er den eneste som opplever dette. Hvilken trådløs standard bruker du? Simen Lenke til kommentar
marcus Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 bruker g standaren, men hastigheten mellom router og usb adapteren ligger som regel på 2Mbps selv om signalet viser "excellent". Ville da tro hastigheten burde ligge på 20-25Mbps i allefall når signalet er så bra?? Lenke til kommentar
pantrax Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Du må først finne ut hvor begrensningen ligger. Har du sjekket at du virkelig får maksimalt ned ifra internettet med kabelen plugget i? Sant å sies er dette første gangen jeg hører at en link som er satt opp rett (om den er det) som faktisk ikke klarer å levere internettet trådløst. Det som jeg vil anbefale deg å gjøre, om du ikke allerede har gjort det er å sjekke for ny firmware for ruteren din og samtidig oppgradere driverene på USB adapteren. Det neste du kan gjøre er å se om alle packets som blir sendt faktisk kommer frem til ruteren. Jeg tar utgangspunkt i at du har windows xp; da kjører du: "cmd" uten anførselstegn. Det neste er: "ping xxx.xxx.xxx.xxx -t" Der xxx'ene består av ip adressen til ruteren. La denne testen gå en stund og så avbryter du den med ctrl-c har du packet loss kan nok det være en grunn til at du merker at linja er tregere enn det den burde være. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Prøv å bytte kanal. Er det masse andre nett i lufta som ligger på samme kanal eller nærme kan det forstyrre. Ellers er det en opsjon på wl500g som gir anledning til å øke sendestyrken. Det kan gjøre problemet mindre for din del, men vil jo gjerne lage mer krøll for andre i nærheten. Lenke til kommentar
marcus Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Har oppgradert firmawaren og satt signalstyrken til max. Har også prøvd å bytte kanal, uten at det hjalp noe. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Nytt trådløst nettverk funker utrolig bra. Utviklingen har gått den positive veien og med ett bra kjøp av ett trådløst nettverks kort så får rimelig bra fart. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Forbanna Opera klikka så det kom to poster etterhverandre Sorry. Endret 12. september 2004 av highlander- Lenke til kommentar
pantrax Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Last ned de nye driverene til USB adapteren, versjon 1.4.46.23 om du ikke har gjort det allerede. Og så poster du det essentielle av ping testen. Lenke til kommentar
marcus Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 bruker jeg den ip adr jeg finner på whatismyip.com når jeg skal pinge?? Lenke til kommentar
marcus Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 hadde de nyeste driverne til usb adapteren. pinga ip adr til routern og alt så bra ut.. kan godt poste over resultetet, men lurer på hvordan jeg får kopiert ruta jeg får opp resultatet i?? (Samme som print screen, men bare den ene ruta ikke hele viduet) Lenke til kommentar
Exorchist Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 ctrl+printscreen eller shift+printscreen; husker aldri hvilker ;P Simen Lenke til kommentar
marcus Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Takk takk. er så sjelden jeg bruker den funksjonen;) Lenke til kommentar
pantrax Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Merkverdig. Det later til at linken burde holde. Da er det vel to ting som jeg kommer på nå i farten. 1. Sjekk at du virkelig har "max" fart med kabelen koblet i. 2. Sjekk at hastigheten på USB adapteren ikke er justert ned ved hjelp av enten ekstern programvare og under egenskapene for maskinvaren. Har tidligere erfart at enkelte pci kort ikke er optimale ved installasjon og man måtte forandre de. Ellers ser jeg ikke noen lamper som blinker, har desverre ikke erfaring med produketene som det snakkes om. Edit: Utfør gjerne en reell test på hastigheten (både med og uten kabelen koblet i). Finn en server som du vet kommer til å gi deg maks nedlasting Endret 12. september 2004 av pantrax Lenke til kommentar
marcus Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 Skal ta å sammenlikne litt etterpå, så kommer jeg tilbake med et svar i ettermiddag. Hvordan får jeg sjekket hastigheten på USB adapteren?? Lenke til kommentar
marcus Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Med nettverkskabelen koblet i får jeg max fart hver gang. Prøvde nå å sette routeren i trappa og flytta pc'en så jeg fikk usb adapteren ut i gangen, så det ikke var no vegger eller dører i veien, men fikk fortsatt halve hastigheten (fikk akkurat det samme resultetet når jeg lukket igjen 2 dører som er mellom routeren og usb adapteren) Lenke til kommentar
marcus Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Fant løsningen på spørsmålet;) Måtte sette innstillingene på routeren til 11Mbps. Da ligger hastigheten mellom routeren og usb adapteren stabilt på 11Mbps og jeg får utnyttet linja mi maximalt;) Ikke akkurat no logisk svar, men sånn var det i allefall. Senderne man har lov til å bruke i norge var visst for dårlig til å få 54Mbps nettet til å fungere som det skulle.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå