Maynard James Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) hei, i morgen har jeg en muntlig prøve på skolen, som jeg selfølgelig har glemt og øvd på så lurer jeg på om det er noen som kan fortelle meg om : Vannets Kretsløp, fosforets Kretsløp og Nitrogenets Kretsløp skjønner ikke så mye av dette, så håper noen kan hjelpe meg. Shade Edit : fortell kort helst, ettersom prøven er muntlig Endret 12. september 2004 av Shade22 Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Vannets kretsløp: her og her Fosforets kretsløp: her og her (har også nitrogenets kretsløp) Greie forklaringer, ikke altfor lange. Fine tegninger som hjelper Edit: leif Endret 12. september 2004 av Jerre Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Naturfag er stress... det er så jævla vanskelig. Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Naturfag er stress... det er så jævla vanskelig. ja skjønner ikke dette fosforet og nitrogenets kretsløp helt jeg, har skrevet om vannets kretsløp nå : Vannet befinner seg i et stadig kretsløp. Solvarmen fører til at vann fordamper fra hav, innsjøer, Det fordampede vannet stiger opp i atmosfæren og det dannes skyer. De fleste og største skyene bygger seg opp over havet . De føres med luftstrømmer inn over land. Når de treffer de høye fjellene, tvinges skyene oppover, de avkjøles og skyene omdannes til nedbør. Dette faller ned som regn eller som snø når det er kaldt. All nedbøren som kommer ned, samles i bekker, innsjøer og elver. Til slutt renner vannet ut i havet. er dette greit? noen måter jeg kan korte det inn på? etter som jeg burde kunne det utenatt? Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 ungdomskole naturfag er det mest letteide jeg kan tenke meg. Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 her kommer hele oppgaven min som jeg skal øve på, 15 spm med svar, blir vell en lang post : 1.Formel for Vann? h2o, det vil si 2 hydrogen atom og et oksygen atom 2.Hva er et nedbørs felt? Et nedbørs felt er hele det område en elv får vannet sitt fra 3. Vannets egenskaper? *h2o *fryser ved 0 grader celsius *koker ved 100 grader celsius *fryse\kokepunktet varier avhengig av hvor høyt eller lavt vi er i atmosfæren *1 liter vann = 1 kilo *Vann er tyngst ved 4 grader celsius *Vann forekjemmer i 3 forskjellige former *væske = vann *stoff = is *gass = damp *70 % av jorda er dekket av vann *grunnlaget for alt liv 4. Hva er grunnvann Grunnvann er vannet som fyller alle små huleromm og flekker nedover jord og fjell 5. Hvilke hovedtyper av innsjø har vi *næringsrike innsjøer *næringsfattige innsjøer *myrvann 6. Hva er våtmark Våtmark er økosystemer i gresesonen mellom åpent vann og tørt land 7. Vannets kretsløp Vannet befinner seg i et stadig kretsløp. Solvarmen fører til at vann fordamper fra hav, innsjøer, Det fordampede vannet stiger opp i atmosfæren og det dannes skyer. De fleste og største skyene bygger seg opp over havet . De føres med luftstrømmer inn over land. Når de treffer de høye fjellene, tvinges skyene oppover, de avkjøles og skyene omdannes til nedbør. Dette faller ned som regn eller som snø når det er kaldt. All nedbøren som kommer ned, samles i bekker, innsjøer og elver. Til slutt renner vannet ut i havet. 8. Fosforets kretsløp? 9. Nitrogenets kretsløp Planter og dyr trenger nitrogen til oppbygning av blandt annet proteiner og arvestoff. Selv om luften inneholder ca. 79% nitrogen klarer ikke plantene å nyttiggjøre seg dette direkte. Mikroorganismer, som frittlevende- og knoll- baktreier, binder gassmolekylene i nitrogenet og lager ammonium. Ammonium kan videre bli oksidert til nitrit og nitrat ved hjelp av andre bakterier. Dermed blir nitrogenet tilgjengelig for planter og dyr. Det er nå dannet ammonium, nitrit og nitrat som alle planter kan ta opp, og endel av kretsløpet er sluttet. 10. Trusler mot ferskvann? *kust\naturgjødsling *jorderosjon *utette gjødselkjellere *sur nedbør *avløpsvann og kloakk *industri 11. Forsøk 3? vi tok vannprøver, så hadde vi oppi metylblått(eller hva det hetet) og så skulle vi finne ut om vannet var forurenset, for å se at det var forurenset skulle fargen komme bort, jo raskere den kommer bort, desto mer forurenset er det. 12. Tiltak mot å redde ferskvann? *Pløying om vår *gjødsling om vår *ikke pløyeutkanten av åkre *kalking av vassdrag *miljøaksjon *føre var prinsippet *rensing av avløps vann *mekanisk\kjemisk\biologisk rensing 13. Kjemisk rensing? Da blir kjemiske stoffer tilsatt i vannet, da vil fosfatet som er oppløst i vannet, bli til et fast stoff som synker til bunns, det samme skjer av noe av det organsike stoffet 14. Biologisk rensing? Innbærer at bannet blir renset ved hjelp av mikroorganismer, særlig bakterier, de bryter ned de organiske stoffene. 15. Mekansik rensing? Mekanisk rensing er den ekleste formen for rensing, tunge partikle blir skillet ut, f.eks. at det synker til bunn, mens vannet går videre, er bare synlige forurensnignen som blir fjernet Noen som ser noe jeg kan rette på ? har enda ikke skaffet svar til fosforets kretsløp, og er uskikker på nitrogenets kretsløp Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) ungdomskole naturfag er det mest letteide jeg kan tenke meg. Enig. Men Na/Mi var vel det faget jeg slet mest med. Ta det på sparket, Steinar. Lett. edit: leif Endret 12. september 2004 av aero^^ Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 ungdomskole naturfag er det mest letteide jeg kan tenke meg. Enig. Men Na/Mi var vel det faget jeg slet mest med. Ta det på sparket, Steinar. Lett. edit: leif skal det Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Naturfag er det beste faget som finnes. Men det er min mening da Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) her kommer hele oppgaven min som jeg skal øve på, 15 spm med svar, blir vell en lang post : ... Er det Helix 10 dere har?? ...ihvertfall mange uttrykk jeg kjenner igjen. Endret 12. september 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 her kommer hele oppgaven min som jeg skal øve på, 15 spm med svar, blir vell en lang post : ... Er det Helix 10 dere har?? ...ihvertfall mange uttrykk jeg kjenner igjen. hvis det er boka du mener, så er det Tellus 10 vi har Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Naturfag ja, morsomt fag det. En ting du kan gjøre er å sjekke ut litt 2/3KJ-bøker/nettsider. Kult å brilliere litt ekstra. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Vi og har Tellus 10 på skolen,og en namiprøve i vente så denne posten tror jeg jeg blir å henge på. Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 hehe da hjelper jeg seff si ifra hvis det er noe du trenger da skal ha prøven i morgen Lenke til kommentar
Leon Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Ah, hadde akkurat samme boka, og ble prøvd muntlig i samme tema for ett år siden. Selv mener jeg at Naturfag i 10. er enkelt, nesten like enkelt som det vi holder på med nå på GK. Tror forøvrig det du har ovenfor er dekkende, selv om det også kan være en god idé å lese gjennom stoffet en/to/tre ganger (eventuellt skrive et resymé av kapittelet). Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 13. september 2004 Forfatter Del Skrevet 13. september 2004 denne prøven gikk jo drit dårlig jeg fikk 4 , nei nei, er for dårlig. jaja ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå