El_Diseñador Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Jeg har en 36,7GB Raptor i maskinen min nå, og jeg trenger mer plass, så derfor lurte jeg på om jeg skulle kjøpe meg en ny 36,7GB og ha i RAID 0 eller om jeg skal kjøpe en 73,4GB å bare ha ved siden av? Jeg skal kjøpe en Seagate Barracuda 200GB SATA i tillegg.. Det er bare for OS, spill og programmer disken skal brukes til. EDIT: Altså den nye raptor disken skal brukes til OS.. Endret 12. september 2004 av El_Diseñador Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 kjøp en 73,4 gb raptor du grunn: 1) den er mye bedre enn sin lillebror både i ytelse og støy 2) å kjøre raid er bare tull kjører du to små raptorer i raid har du vel ca samme ytelse som 1 stor raptor. Og da får du med støy og problemer hvis du velger dette. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Helt enig med Øivind.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 kjøp en 73,4 gb raptor du. Den skal være kjappere og lager mindre brå+k enn lillebroren sin Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Dersom du kjøper en på 73,4 nå er det uansett ikke noe i veien for å kjøpe en til seinere som du så kan sette i raid Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hei! Har hatt 74gb raptoren i lengre tid nå.. og jeg er stor fornøyd! Det som jeg setter mest pris på, er at: - den støyer ikkje så mye som noen skal ha det til.. - blir ikke så varm heller(mellom 20 og 35C med SVAK vifte forran) - den har ny teknologi(som jeg ikke husker navnet på..) som blir std på nye hovedkort... - kjapppppp! Eneste minus er "kr pr Gb" forholdet.. så den er noe kostbar i innkjøp. Men jeg anbefaler 1x74Gb forran 2x36Gb. mvh ZemteX Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Godt og se en slik tråd. Jeg skal kjøpe noen nye hdér jeg og. Har 2 stk 36 raptor i raid men lurer på å selge den ene til en kompis og den andre på nettet. Og kjøpe en 74 raptor og en wd 200 gig se. Dette et lurt valg? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 RAID 0 er kult helt til den ene disken dør. Eller du finner ut at du vil ta ned RAID-arrayet og du må finne plass til å sikkerhetskopiere alt. Så drit i det, kjør én disk istedet. Lenke til kommentar
DrOnline Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Min erfaring tilsier at disker dør ytterst sjelden, så for min del var ikke det noen faktor. Men jeg anbefaler en stk 74Gb-raptor også, lavere søketid, flytende kulelager og NQC-teknologi (som jeg ikke aner åssen funker for å være helt ærlig), er fordeler den har ovenfor sin lillebror. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Min erfaring tilsier at disker dør ytterst sjelden, så for min del var ikke det noen faktor. Er du fast leser av dette forumet vil du fort oppdage at disker dør langt fra sjelden. Men jeg anbefaler en stk 74Gb-raptor også, lavere søketid, flytende kulelager og NQC-teknologi (som jeg ikke aner åssen funker for å være helt ærlig), er fordeler den har ovenfor sin lillebror. Nei, den støtter bare TCQ (og ikke NCQ). Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Er du fast leser av dette forumet vil du fort oppdage at disker dør langt fra sjelden. Disker ryker ja.... men utfordrer deg til å finne noen på forumet som har "mistet" en raptor disk. Det florerer ikke akkurat av de personene. Ontopic : El_Diseñador, det blir jo en vurdering som du må ta ut fra hva du har råd til, og om du kansje kan få solgt 36GB raptoren til en kompis eller no. Hvis du slår sammen 2 raptor 36GB i raid 0 får du en ytelse som er gjevnt over lik det som raptor 74 kan skilte med. Give some, take some...... Edit : FuryZ har laget en fin sammenligning i denne tråden, litt ned på siden... http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=2616791 Endret 12. september 2004 av Blacksheep Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 vil nå ikke påstå at 1x74 gb er bedre enn 2x36 gb i raid 0 i raid 0 vil du få en ytelse på rundt 200 MB/s mens på en singel disk så vil du få lavere ytelse. Ideelt vil 2 raid i raid 0 gi deg rå ytelse uansett hva du gjør. 74 gb diskene er roligere og utvikler mindre varme så det ideelle vil være 2 raid med 2x74 gb i hver Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Kjøp to 74 gb raptorer og sett dem i raid, sikkertheten er topp, de kommer aldri til å ryke, og du har garantert det raskeste os systemet som man får tak i. De bråker ikke, og det er rett og slett fantastiske disker. Office programmer starter på under et sekund, og pc'n booter i rekordfart. Jeg er strålende fornøyd med mitt oppsett, og ting du er veldig redde for kan du sette på andre disker enn os diskene dine, uansett, så er min erfaring at to raptorer i raid har STØRRE sikkerhet en vanlige disker. Jeg har hatt flere maxtorer og alltid mista data i hytt og pine, jeg har enda ikke mista en kilobyte på mine to raptorer i raid 0. Raptorene er beregnet for det, og jeg er som sagt strålende fornøyd. Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 vil nå ikke påstå at 1x74 gb er bedre enn 2x36 gb i raid 0 i raid 0 vil du få en ytelse på rundt 200 MB/s mens på en singel disk så vil du få lavere ytelse. Ideelt vil 2 raid i raid 0 gi deg rå ytelse uansett hva du gjør. 74 gb diskene er roligere og utvikler mindre varme så det ideelle vil være 2 raid med 2x74 gb i hver I flust av tester på nett blir det bevist gang på gang at RAID0 (striping) ikke gir særlig ytelsesøkning, se på www.storagereview.com f.eks. RAID1 (speiling) derimot gir deg økt sikkerhet, og økt leseytelse (marginalt). Lenke til kommentar
Fury Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Du sier flust av tester her Sub-Lock, men jeg kan bare se den ene linken bli nevnt hver gang RAID0 gir en liten ytelsesøkning. Om det er verdt det er opp til den enkelte å avgjøre. Sikter igjen til den mini-testen jeg gjorde som Blacksheep linket til noen poster over oss. Edit: Leifs Endret 12. september 2004 av Fury Lenke til kommentar
El_Diseñador Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Kjøp to 74 gb raptorer og sett dem i raid, sikkertheten er topp, de kommer aldri til å ryke, og du har garantert det raskeste os systemet som man får tak i. De bråker ikke, og det er rett og slett fantastiske disker. Office programmer starter på under et sekund, og pc'n booter i rekordfart. Jeg er strålende fornøyd med mitt oppsett, og ting du er veldig redde for kan du sette på andre disker enn os diskene dine, uansett, så er min erfaring at to raptorer i raid har STØRRE sikkerhet en vanlige disker. Jeg har hatt flere maxtorer og alltid mista data i hytt og pine, jeg har enda ikke mista en kilobyte på mine to raptorer i raid 0. Raptorene er beregnet for det, og jeg er som sagt strålende fornøyd. Office programmene mine starter allerede på under 1 sekund da.. Hehe! Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Du sier flust av tester her Sub-Lock, men jeg kan bare se den ene linken bli nevnt hver gang RAID0 gir en liten ytelsesøkning. Om det er verdt det er opp til den enkelte å avgjøre. Sikter igjen til den mini-testen jeg gjorde som Blacksheep linket til noen poster over oss. Edit: Leifs Kverulant, ta et søk på google Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 73,4GBen er det beste valget, for noen flere benchamarks så kan du se på denne: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=292259&hl= (ikke RAID da...) Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Vurderer også å kjøpe meg en slik disk, 74.3 GB'n, kjøpte meg nytt utstyr, cpu/hk(chipset 250 GB) og den støtter vel det der TCQ greiene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå