Gå til innhold

hva vil det si å installere Lilo på root?

wil

Anbefalte innlegg

jeg tok nettopp en liten reinstallasjon av Slackware og så denne gangen igjennom installasjonen litt nøye. da jeg kom til Lilo installasjonen fikk jeg jo valg hvor jeg ville installere Lilo hen. jeg vet jo seff at jeg skal installere den i master booten, men jeg lurte litt på hva det vil si å installere Lilo på root partisjonen.

noen som vet?

og er det noen fordel å installere Lilo på root partisjonen?

håper på mange svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for de av dere som har installert Slackware, og sikkert andre distroer også så har dere fått valg når dere installerer Lilo om dere vil installere Lilo på rot, floppy or mbr, det var den første der jeg ikke helt skjønte, for jeg har nemmelig prøvd å installere den på root partisjon en gang, men når jeg reboota maskina mi da så fikk jeg bare den gamle NT Loaderen min. men hvis jeg installerer Lilo på mbr så får jeg Lilo fram.

åja, jeg har laget root partisjon ja. hehe har jo installert Slackware et par ganger så jeg kan da partisjonering :)

Endret av wil
Lenke til kommentar

Må menes om du vil innstallere lilo på starten av rot partisjonen. Da kan du f.eks. bruke windows sin bootloader til å starte lilo for å boote linux.

åja, det var forøvrig ikke /root partisjon jeg tenkte på, men /boot partisjon.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Må menes om du vil innstallere lilo på starten av rot partisjonen. Da kan du f.eks. bruke windows sin bootloader til å starte lilo for å boote linux.

Dette stemmer. Det er en grunn til at det heter Master Boot Record (mbr): alle partisjoner har en bootsector (bootrecord om du vil) hvor instruksene for hvordan man laster OSet på den partisjonen er lagret (en BIOS kan tross alt ikke lese filsystemer). Når pcen starter opp ser den i mbr etter hvilken partisjon den skal hive seg over, men her kan altså en bootloader (eller bootmanager) ligge som da gir en mulighet til å velge hva man vil starte opp.

Hvis du installerer lilo på mbr og deretter på root/boot partisjonen vil du først få opp lilo, og etter du har valgt linux vil lilo komme enda en gang før den til slutt starter opp linux (hvis du velger linux andre gang også naturligvis).

Lenke til kommentar

Det går helt greit å installere Lilo i bootsektoren i andre partisjoner, og dette brukes naturligvis til chainloading av flere ulike bootloadere.

Selv har jeg en bootloader som hete XOSL som ligger på MBR, og denne kan i sin tur starte opp Lilo som akkurat på denne maskinen ligger på /dev/hdb6 av alle ting :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...