Gå til innhold

Lære å bygge pc

Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke helt om denne posten skal være i denne kategorien, men..iallefall jeg er ganske nybegynner når det kommer til å bygge pc. Derfor har jeg ikke så veldig lyst til å gi meg i kast med å bygge en splitter ny pc. Det ville vært veldig surt å f.eks ødelegge en amd 64 cpu, men øvelse gjør mester elns.

Derfor lurte jeg på om det var noen der ute som kunne bistå med deler til meg?

Er klar over at det i det siste har vært mange slike tigger poster, noen med gode motiver og andre ikke, hva vet vel jeg. Dette er ikke ment som tigging selv om det kan virke sånn.

Jeg tenker slik at hvis noen der ute har noe som de skal kaste uansett. Hvorfor ikke gi det til noen som har bruk for det. La meg igjen presisere at jeg ikke er ute etter deler som dere selv kan bruke til noe eller eventuelt selge med god fortjeneste.

Regner med at det er begrenset hvor stort utbytte jeg kan ha av dette da standardene har forandret seg en del, men noe utbytte må det da vel være mulig å få ut av dette prosjektet.

Mulige denne posten vil få noe blandet mottagelse sett i lys av tidligere poster, men jeg prøver allikevel. Hvis det går gale veien skal jeg få en moderator til å stenge/slette posten min så fort som mulig.

Hvis det skulle gå den rette veien vil jeg selvfølgelig betale porto. Derfor ser jeg for meg at det kan blir dyrt hvis jeg får en del her og en del der. Det beste ville vel vært en 386-486 fra en person eller et begrenset antall pakker fra forskjellige personer, slik at frakten ikke blir så stor. Hvis dette ikke skulle la seg ordne skal jeg vel alltids klare å finne deler et annet sted.

Dette er et skudd i blinde så jeg er spent på hvordan dere kommer til å reagere. Som sagt hvis denne posten ikke faller i god jord så skal jeg fjerne den med en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Efter å ha lest 5 sider (av ialt 15) med alle dine innlegg - vil jeg mene du har ganske mye peiling på data. Så mye at du kan gi folk råd og veiledning!

Du har startet mindst 3 tråde (innenfor 1 måned), hvor du forteller du skal ha ny PC til ca. 15000,- og ber om kommentarer til dine oppsett.

Her er et par eksempler fra noen av dine innlegg:

Pcen min står tilkoblet et støpsel som det ikke er noen form for jording i. Hver gang jeg har fiklet inne i kabinettet så har jeg bare slått pcen helt av (den svarte knappen på baksiden) tatt på kabinettet og så har jeg tatt opp kabinett døra og rotet i vei. Forøvrig så står kabinettet på et trebord.

I dette tilfellet så kommer HJELP! jeg skal ha ny pc og jeg vet masse (men egentlig vet jeg ingenting) mentaliteten på sin plass.

En Amd 64 3200+ vil ikke yte 4,4 Ghz når 64bit markedet tar over. Hvor har du fått dette fra egentlig?

Er du sulten på pc nå og har penger så kjøper du det beste og for øyeblikket så vil det være en Amd 64 videre burde du gå for et hovedkort med 250 nforce3. Trolig så vil veldig få av oss ha råd til de nye kortene til Nvidia og ATI derfor vil dagens etablerte High End kort være et godt valg (så fremst at du ikke har vunnet i lotto eller noe). Slik som JEG ser det så tror jeg at prisene i starten vil være langt fra overkommelige.

Så var det vel den første Amd prosessoren (Amd Athlon) og ikke duron som den tpi ratingen er beregnet på. XP2000+=2Ghz Amd Athlon.

Kjøp barton og skru opp fsb til 200. Funker stort sett på alle, hvis du bestemmer deg for å gjøre dette så kjøper du 2500+. 2800+ er akkurat samme som 2500+ de har bare klokket den opp. Mulig du må skru opp Vcore litt for å få det stabilt, men det er overhodet ikke farlig og dreier seg om bare ca 0,5. Men husk en fin vifte slik at du slipper å høre på en støvsuger, men etter så folk sier så skal det funke fint med boxed kjøleren. Men jeg ville anbefalt å kjøpe deg en vifte utenom, Volcano kanskje.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Kimmer de innleggene jeg har hatt om ny pc var til en kamerat av meg. Får bare beklage at jeg ikke skrev det. Kameraten min fikk sin nye pc bygget hos netshop.

Jeg har en del teoretiske egenskaper, jeg vet hva man skal gjøre men jeg har aldri gjort det, om du skjønner. Det mest avanserte jeg har gjort inne i en pc er å bytte ut harddisker, minne og pci/agp kort. Jeg har aldri innstallert en cpu eller en powersupply. Det er slike ting som jeg er ute etter å lære meg. Samt å lære meg hvordan jeg kobler til alle de forskjellige kablene som sitter på hovedkortet.

Har lest gjennom bygge pc guiden her på hw.no og har lyst til å prøve ut ting i praksis.

Jeg kan godt klare å sette sammen et fint oppsett som funker bra og passer sammen 100%. Men jeg er ikke trygg på at jeg skal klare å sette det sammen uten å ødelegge noe.

Jeg prøve å hjelpe andre så godt som jeg kan og det er jo hyggelig at du mener jeg har en viss peiling. Men den mentaliteten du sikter til føler jeg meg ikke kjent med.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg kastet meg ut i PC-byggingen for litt under en uke siden. Kjøpte en A64 3500+, hovedkort, skjermkort og ram til mitt første byggeprosjekt noensinne. Det var ikke akkurat vanskelig, visste jo selvsagt hvor alle delene skulle, alle ledninger og lignende. Det eneste momentet av tvil jeg opplevde, var ved montering av CPU-vifta.. Hadde lest på forumet her om flere som hadde opplevd knuste AMD-kjerner pga for mye bruk av makt i montasje av vifta, så når jeg ikke klarte å montere vifta uten en viss maktbruk, begynte jeg å kaldsvette en smule.. Jeg skjønte jo at det mest trolig ikke var bedre måter å gjøre dette på, så jeg tro til med litt kraft på vifta, hørte et "knepp" fra festeanordningen, og vifta var fast. Og nå går maskina som en drøm. Om du ikke er HELT grønn på data, er det bare å hoppe i det, er det et hull til en firkant på hovedkortet, er det ikke mening å plugge i en trekant. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...