mandela Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 dersom den blir fin og vil ha studentrabatt og pris-politikk som statsoperaen i wien, er jeg for. oslo er jo dritsygg by i utgangspunktet Lenke til kommentar
rlz Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Nei, operaen vil neppe vekke særlig oppmerksomhet utenfor landets grenser. Men det kan ha betydning for nasjonalfølelsen, "vi i Norge har også stor og flott opera". Håhåhå. Jeg tror at Ola Nordmann (altså ikke en søkkrik Opera-entusiast fra Oslo) ville mye heller ha foretrukket en ny flott svær fotballstadion. Det ville hjulpet på 'nasjonalfølelsen' som du kaller det. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Nei, operaen vil neppe vekke særlig oppmerksomhet utenfor landets grenser. Men det kan ha betydning for nasjonalfølelsen, "vi i Norge har også stor og flott opera". Håhåhå. Jeg tror at Ola Nordmann (altså ikke en søkkrik Opera-entusiast fra Oslo) ville mye heller ha foretrukket en ny flott svær fotballstadion. Det ville hjulpet på 'nasjonalfølelsen' som du kaller det. Lenke til kommentar
Jahve Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Dropp operaen. Spons cola til hele befolkningen! :!: Lenke til kommentar
rlz Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Dropp operaen. Spons cola til hele befolkningen! :!: Amen brother. Lenke til kommentar
kag Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Norge har alt for godt helsevesen. Nordmenn er kravstore. Hvilket land er det som har et for godt helsevesen? Det må nå i tilfelle være den dagen vi ikke lengre trenger sykehusene pga det ikke er noen som lider av noe. Ville nå tro at så lenge det er folk som brekker bein og armer, får influensa og hepatitt, blir født med misdannelser eller får psykiske lidelser, så trener vi helsevesenet en bitteliten stund til. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jeg synes denne debatten sauser sammen to ting: penger og kultur. For å dele det opp: Penger: Operaen er planlagt til ca. 3-5 mrd. Legg til et par mrd for å flytte motorveien og å pusse opp området. Legg til en halv gang til for minimumssprekk i statlige budsjetter, så kommer vi opp i rundt 10 milliarder kroner. Med en rentefor på 3-10 prosent, er rentene alene mellom 300 millioner og en milliard; vi snakker med andre ord fortsatt om betydelige beløp. Om vi sier det kommer 100.000 besøkende, blir billettprisen på mellom 3000 og 10.000 kroner. Da snakker vi fort om beløper der det hadde vært billigere å subsidiere billetter til Stockholmsoperaen eller Scala. I tillegg kommer nedskrivning og drift/vedlikehold som heller ikke er gratis. Forsvarets Forum hadde for en tid tilbake en artikkel om at Bjørvika ble brukt til å dumpe bomber som bombeflyene ikke fikk brukt over tok i Norge under andre verdenskrig; jeg vil ikke være i nærheten når de skal slå ned påler i det området. Kultur: det er som kjent "typisk norsk å være god", så eliten, den er oss. Jeg ser at andre steder i landet er de istand til å være kulturelle, kanskje de glemte å fortelle om det til hovedstadspressen. Trauste møringer trenger da heller ikke å være åndspygmeer. Det trenger heller ikke å koste allverden. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Siden jeg driter i alt som lukter kultur og kunst; ingen ny opera takk... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Hva med skoler som forfaller? Eldre som må sove på gangen på eldrehjemmet? Åja, vi glemmer jo det som joachimr sier hele veien, de kan jo oppsøke et privatsykehus eller begynne på en privatskole. Nei, joachimr, den dagen du begynner å tjene dine egne penger så skjønner du at det er ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer til goder som er vel så viktige. Vi har biddratt til et velferdssamfunn ved å skatte, våre foreldre og besteforeldre har bygget opp den norske velferdsstaten med tusenvis av arbeidstimer. Vi forventer å få det vi betaler for, nemlig et Norge med gode skoler, gode sykehus og omsorg til de eldre. At staten bygger operahus er rett og slett forkastelig Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Åja, vi glemmer jo det som joachimr sier hele veien, de kan jo oppsøke et privatsykehus eller begynne på en privatskole. Nei, joachimr, den dagen du begynner å tjene dine egne penger så skjønner du at det er ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer til goder som er vel så viktige. Dersom folk ikke har råd til å betale for helsetjenester, hvordan kan da staten ha råd til det? Staten har jo ingen egne midler; derimot trekker den privat kjøpekraft inn fra markedet. Dersom folk ikke har råd til helsetjenester, skulle følgelig heller ikke staten ha råd til det. Og hvis noen sier at «jammen det er jo de rike som betaler», så er det helt feil. Det er mennesker med helt ordinære inntekter som bærer brorparten av skattebyrden. Og da tar jeg ikke engang med i betraktningen at prisen på slike tjenester kunne vært lavere i et fritt marked. Vi har biddratt til et velferdssamfunn ved å skatte, Man har bidratt til en velferdsstat ved å skatte, men jeg tør påstå at velstandsnivået ville vært betydelig høyere om skattene hadde vært lavere (eller helst ikke-eksisterende). All empiri viser at graden av økonomisk vekst er proporsjonal med graden av økonomisk frihet, og med økonomisk vekst følger økt velstand. Vi forventer å få det vi betaler for, nemlig et Norge med gode skoler, gode sykehus og omsorg til de eldre. Da bør alle disse tjenestene privatiseres. Slike tjenester kommer aldri til å bli høy kvalitet på så lenge det er staten som driver dem. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Pels, på tide å våkne opp fra drømmeland her. Poenget er at vi betaler/har betalt masse, både tid og penger til staten. Da skulle det bare mangle at de tok vare på oss når vi ble gamle og syke, men det har de ikke penger til og de er tydelig vis mer interessert i å bygge ny opera. Skjønner du ikke tankegangen? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Poenget er at vi betaler/har betalt masse, både tid og penger til staten. Da skulle det bare mangle at de tok vare på oss når vi ble gamle og syke, men det har de ikke penger til og de er tydelig vis mer interessert i å bygge ny opera. Skjønner du ikke tankegangen? Jeg skjønner tankegangen, men jeg synes den beste løsningen er at folk betaler både kultur og helsetjenester selv. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) vi har viktigere ting å bruke oljepengene våre på enn opera, mener nå jeg. bruk heller de 10 milliardene på andre, mer nødvendige ting, som skoler og lærere, eldreomsorg, militært utstyr, forebygging av fattigdom og å skaffe flere arbeidsplasser her i landet. Vi trenger ikke et operahus. Mer underholdning, hva så ? Vi klarer oss med det vi har. Ganske enig i det monzilla uttaler rett over. Endret 29. september 2004 av T.F.T Lenke til kommentar
hellfury Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Åja, vi glemmer jo det som joachimr sier hele veien, de kan jo oppsøke et privatsykehus eller begynne på en privatskole. Nei, joachimr, den dagen du begynner å tjene dine egne penger så skjønner du at det er ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer til goder som er vel så viktige. Dersom folk ikke har råd til å betale for helsetjenester, hvordan kan da staten ha råd til det? Staten har jo ingen egne midler; derimot trekker den privat kjøpekraft inn fra markedet. Dersom folk ikke har råd til helsetjenester, skulle følgelig heller ikke staten ha råd til det. Og hvis noen sier at «jammen det er jo de rike som betaler», så er det helt feil. Det er mennesker med helt ordinære inntekter som bærer brorparten av skattebyrden. Og da tar jeg ikke engang med i betraktningen at prisen på slike tjenester kunne vært lavere i et fritt marked. Vi har biddratt til et velferdssamfunn ved å skatte, Man har bidratt til en velferdsstat ved å skatte, men jeg tør påstå at velstandsnivået ville vært betydelig høyere om skattene hadde vært lavere (eller helst ikke-eksisterende). All empiri viser at graden av økonomisk vekst er proporsjonal med graden av økonomisk frihet, og med økonomisk vekst følger økt velstand. Vi forventer å få det vi betaler for, nemlig et Norge med gode skoler, gode sykehus og omsorg til de eldre. Da bør alle disse tjenestene privatiseres. Slike tjenester kommer aldri til å bli høy kvalitet på så lenge det er staten som driver dem. Privatisering vs. Konkurranseutsetting er en ... relevant debatt. men... Opera? joda, vi trenger kultur... men... jeg vil ikke nøye meg med å si skole og helse.. men vil også trekke inn universitet.. Det er grenser for hvor lenge vi har oljepenger... Vår primærnæring er ikke SÅ stor.. vår sekundærnæring blir i stadig økende grad flyttet til utlandet... Vi må investere i kunnskap og utdannelse, så vi har en vare å levere om en 20 års tid... Lenke til kommentar
rlz Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Vi må investere i kunnskap og utdannelse, så vi har en vare å levere om en 20 års tid... Helt enig. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Vi må investere i kunnskap og utdannelse, så vi har en vare å levere om en 20 års tid... Helt enig. Vi trenger ikke et samfunn der alle er professorer og akademikere. Markedet skal bestemme hvem som skal utdanne seg til hva - utdanning er ingen statlig oppgave. Lenke til kommentar
kag Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Markedet? Hvilket marked? Arbeidsmarkedet? I så fall, hvordan kan arbeidsmarkedet bestemme dette? Utover det å ha en potensiell innvirkning på hvilket valg av studie enkelte tar, så bestemmer ikke arbeidsmarkedet noe som helst. Uansett. Investering i skole og utdanning holder jeg med. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Markedet? Hvilket marked? Arbeidsmarkedet?Næringslivet. Tilbud og etterspørsel bør styre valg av utdanning. Ingen vits i at alle blir doktor i frimerkevitenskap. Markedet vet best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå