Gå til innhold

Trenger vi en ny opera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Oslo er det masser av, kinoer, konserthus/steder, stand-up sener og teater sener (og allerede en opera..). Hvis ikke min fremtidsvison tar helt feil kommer nok den nye operaen til å brukes i veldig stor grad til operaer.

 

Angående et nasjonalmonument så syns jeg det er noe vi burde ha. Det burde være noe envær Nordmann skal kunne ha glede/innterresse av (ikke vær dag, men når det "passer" seg), det skal være en tusistattraksjon som vil trekke turister og være et monument som er særegent for Norge (slik som feks eifeltårnet). Men viktigst av alt burde det vel være noe som representerer Norge, noe som er Norsk, er bygd av Norske varer og laget av Nordmenn. Da syns jeg det er verdig å kalle nasjonal monument!

Lenke til kommentar
Ein burde heller brukt pengene på eit stort konser lokale som var spesial lagget til variert program. Og kvifor skal det ligge i Oslo? Det er jo ikkje som dei ikkje har nok fra før av når det gjelder kultur tilbud. Kanskje ein ide å satse litt på folk i distrikte når det gjelder kultur osv.

Operahus/konserthall i distriktene er jo en knall idé. Spesiellt hvis man ønsker å gå med overskudd.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Nå er det vell ganske unødvendig å bygge konserthus på alle holmer og skjær her i landet ja, men vi har da mange andre byer her i landet som kunne trenge litt kultur?

Det er det helt klart, selv om man ikke trenger å dra ut på landet av den grunn. Det er dog mye billigere å bygge et eventuellt operahus på landet.

Lenke til kommentar
Personlig så setter jeg "kultur" ganske lavt på lista over viktige ting.

Når det eneste pengene blir brukt til er å sette opp vrengte metallplater i Oslo.

Personlig setter jeg kultur ganske høyt på min liste, da etter livsnødvendige ting+ skole+ utdanning. Folk er for materalistiske, de skal ha mer enn alle andre, nyere finere ting, de skal eie så mye som mulig.. det ikke det som gjør deg glad, det er kultur og underholdning som gjør det...

Og forresten så er kultur jævlig mye, det er nesten alt du synnes er morsomt: det er mer enn bare vrengte metall plater, jazzmusikk og fotball!

Kultur er ikke bare eidsvollsbygningen, slottet, bunad og folke dans... Det er hva som skaper samsundet til noe unikt, noe som skiller oss fra alle andre, det som lar oss få muligheten til å være litt induvidualistiske og ikke bare en mindre brikke i et altfor stort sammfundspill( som har skjeiet ut for lenge siden). Med kultur kan vi være kreative istedefor passive zombier som bare gjør det andre gjør som gjør det andre gjør.....

 

Edit: Men jeg er totalt enig med deg at det litt for mange vrengte metallplater rundt om i byene...

Endret av lindasl
Lenke til kommentar
Og for å få fram god musikk, god kunst, gode skuespill så er det nødvendig å legge til rette for dette gjennom øvingslokaler, atielerier osv. IKKE ved å bygge en Opera til ørtiførti millioner som er forbeholdt eliten.

Elite er tydeligvis et ord du ikke klarer å legge fra deg. Men opera er ikke kun for eliten. Opera er for alle!

Det er da absolutt ikke alle som er intressert i opera!!! heller ikke alle som har råd til det eller mulighet for å reise fra alta til oslo for å se et stykke. Og når du sier det ikke er for eliten: så tror jeg ikke det så jævlig mange alenemødre, uføretrygdede, studenter som prioriterer neste ukes matpenger til å gå på operaen!!

Lenke til kommentar
Og for å få fram god musikk, god kunst, gode skuespill så er det nødvendig å legge til rette for dette gjennom øvingslokaler, atielerier osv. IKKE ved å bygge en Opera til ørtiførti millioner som er forbeholdt eliten.

Det er sant, det skulle vært gitt mye mer penger til slikt. Men i det her tilfellet er poenget med å bygge operaen å lage et type statsmunument. Ikke det at jeg mener det er verdig, men det er litt mer et monument enn noen øvingslokaler er.

Lenke til kommentar
Og for å få fram god musikk, god kunst, gode skuespill så er det nødvendig å legge til rette for dette gjennom øvingslokaler, atielerier osv. IKKE ved å bygge en Opera til ørtiførti millioner som er forbeholdt eliten.

Det er sant, det skulle vært gitt mye mer penger til slikt. Men i det her tilfellet er poenget med å bygge operaen å lage et type statsmunument. Ikke det at jeg mener det er verdig, men det er litt mer et monument enn noen øvingslokaler er.

Operaen kommer knapt nok til å bli kjent utenfor norges grenser. Operaen er ett prestisjeprosjekt. At det har blitt bevilget penger til dette er hårreisende. Personlig mener jeg godt tilbud til musikere, musikkintereserte, kunstnere etc er ett mye større monument enn en Opera.

Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk har en undersøkelse angående hvor mange mennesker som faktisk liker opera? Dere baserer dere tydeligvis på egne erfaringer... Eller generalisering, som det heter om jeg gjør det.

 

Nei, operaen vil neppe vekke særlig oppmerksomhet utenfor landets grenser. Men det kan ha betydning for nasjonalfølelsen, "vi i Norge har også stor og flott opera". Dessuten vil jeg jo tro de aller fleste går ett par ganger i operaen i løpet av sitt liv... Uansett hva de måtte mene om opera generelt.

 

Opera er som sagt ikke eneste kunstform som kan oppføres i et operabygg. Ballett, theater osv, alt er mulig.

 

Om operabillettene koster 200 eller fem hundre er i praksis liten forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...