Gå til innhold

hvem har den peneste hjemmelaga vannblokka?

Anbefalte innlegg

Mener ikke å kritisere skrue ellernoe i den duren, men mener at finishen/utseendet på Bluesman sin, "grusa" TDX'n din..

blir også lettere irritert når folk synes/innbiller seg at de med høyest post-count på forumet, at alltid de lager de beste tingene..

(ikke alltid folka som lager de beste tinga, får credit for det.. offtopic..)

Jeg tviler heller ikke på at tdx'n yter bedre en bluesman sin "heimlagd-sak" men som det står i topic.. "hvem har den fineste hjemmelagde vannblokka?"

Bluesman har til nå den fineste blokka!  :D

Skrue er vel langt fra de med høyest post-cont her på forumet , så å anntyde at dette har noe med responsen på hans prosjekt å gjøre er tull og tøys .

Responsen han fikk har han ærlig fortjent fordi han gjorde et sikkelig arbeid samtidig som han vet hva han holdt på med .

Har all respekt for det den karen får til . :thumbup:

var ikke ment slik i det hele tatt! jeg er ytterst ydmyk ovenfor de kunnskaper og egenskaper Skrue sitter på.

Misunner selvfølgelig TDX blokka, men som sagt, mener at den utvendige finishen var bedre på Bluesman sin.

-Og nei.. vet Skrue ikke har høyest postcount på forumet, men jeg mener at hvis en med 60 innlegg, legger ut sin blokk, kontra en med 4000 så er det mange som ser på postcount og ikke blokken nå "dommen" kommer... desverre er det slik..(Mange som alltid holder med de "sterkeste")

Jeg mener ikke på noenmåte å klage eller kritisere Skrue eller noen andre her, men når jeg sier at Bluesman har den _Fineste_ blokka, så mener jeg det!

Uavhengig av postcount osv.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrue: Ja, jeg vet at slik sammenligninger kan bli tvilsome. Dette har vi jo vært inne på før. Det har jo selvfølgelig alt og si hvilken vanntemp du har og hvor mange watt du kjøler ned, og hvordan dette er målt.

Jeg var ute etter det du beskrev, forskjellen mellom vanntemp og CPU temp. = delta T

Du har jo en meget god delta T idle på kun 5,8grader og stiger kun 1.5grader ved 100%load.

Dette er meget imponerende!!

Jeg tar av meg hatten for slike resultater, jeg som har en delta T idle på 12grader og stiger med 5grader ved 100%load.

(CPU tempen min er avlest i Winbond Hardware Doctor)

Noe jeg har merket meg, er at ved høyere vanntemp synker delta T noen grader.

Lenke til kommentar

Skrue er vel langt fra de med høyest post-cont her på forumet , så å anntyde at dette har noe med responsen på hans prosjekt å gjøre er tull og tøys .

Responsen han fikk har han ærlig fortjent fordi han gjorde et sikkelig arbeid samtidig som han vet hva han holdt på med .

var ikke ment slik i det hele tatt! jeg er ytterst ydmyk ovenfor de kunnskaper og egenskaper Skrue sitter på.

Misunner selvfølgelig TDX blokka, men som sagt, mener at den utvendige finishen var bedre på Bluesman sin.

-Og nei.. vet Skrue ikke har høyest postcount på forumet, men jeg mener at hvis en med 60 innlegg, legger ut sin blokk, kontra en med 4000 så er det mange som ser på postcount og ikke blokken nå "dommen" kommer... desverre er det slik..(Mange som alltid holder med de "sterkeste")

Jeg mener ikke på noenmåte å klage eller kritisere Skrue eller noen andre her, men når jeg sier at Bluesman har den _Fineste_ blokka, så mener jeg det!

Morsomt.. Fremdeles ikke ute etter å skape kvalm her, men _ammaZ_ har et godt poeng her. Postcounten har mye å si på dette forumet. Ikke uventet at at nettopp snekker´n hadde noe å si angående dette emnet. :roll:

Lenke til kommentar

Må personlig si at jeg aldri ser på postcounteren. Forholder meg heller til de av en brukers innlegg jeg faktisk _har_ lest. I slike tråder som denne ser man da uansett bort fra andre ting enn det faktiske bildet av vannblokka, noe annet vil virke veldig unaturlig.

Og ja, jeg synes skrue sin er penest, ytelse eller ikke ytelse. (Selvfølgelig all respekt til feks bluesman, meget pen blokk, men vi har alle forskjellige meninger om hva som er penest :))

Lenke til kommentar
Skrue: Ja, jeg vet at slik sammenligninger kan bli tvilsome. Dette har vi jo vært inne på før. Det har jo selvfølgelig alt og si hvilken vanntemp du har og hvor mange watt du kjøler ned, og hvordan dette er målt.

Jeg var ute etter det du beskrev, forskjellen mellom vanntemp og CPU temp. = delta T

Du har jo en meget god delta T idle på kun 5,8grader og stiger kun 1.5grader ved 100%load.

Dette er meget imponerende!!

Jeg tar av meg hatten for slike resultater, jeg som har en delta T idle på 12grader og stiger med 5grader ved 100%load.

(CPU tempen min er avlest i Winbond Hardware Doctor)

Noe jeg har merket meg, er at ved høyere vanntemp synker delta T noen grader.

Hehe, det kan vel hende at vi har diskutert dette tidligere, du har sikkert rett i det!

Men den husken min vettu... :blush:

Joda, jeg må medgi at jeg har en ganske god delta T, også ved full last. Men samtidig er det viktig å tenke på at 1,58v sikkert representerer en relativt lav effekt / belasting på blokka, og da får man jo gode resultater.

Nå sier du jo ingenting om hvilke specs du sitter med, mht CPU-type, vcore etc.

Men synes nok 12grader var ganske mye, og ikke minst temp-stigningen ved last. 5grader er faktisk ganske mye det også, vil jeg mene.

Men du har jo et ganske stort usikkerhetsmoment i det hele, ved at du leser av CPU-temp i Winbond. Jeg for min del stoler ikke på slike avlesninger i det hele tatt! Kjørte igang AIDA32 tidligere i kveld, og leste av en CPU-temp på bare 20grader! Nonsens! Det digitale termometeret viste imidlertid 27,7grader, så jeg velger så avgjort å stole på det. Riktignok en usedvanlig lav temp det også, men det skyldes at jeg trekker kaldluft til radiatoren utenfra.

Ellers har jeg gjort akkurat samme observasjon som deg, mht lavere delta T ved høyere vanntemp. Noen forklaring på dette har jeg imidlertid ikke. :hmm:

--

Nå har jeg for moro skyld gjennomført et lite eksperiment: Klokket den "dårligste" maskinen her til 2600Mhz ved 1,82volt (XP-M2600 45W), og fikk da følgende resultater:

Delta T idle: 9,8grader.

Delta T v100% load (CPU stab-test / warming): 12,2grader. Altså en differanse på 2,4grader fra 0 til 100% last.

Det som imidlertid ergrer meg litt, er at jeg ikke har klart å finne ut hva dette tilsier mht avgitt effekt fra CPU.

Anybody? :w00t:

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Skrue: Min spec står i sign.

P4 [email protected] vcore 1.7v 100%load=116watt, kalkulator finnes her.

cpu%202.8@3.5.jpg

Ja, det er mange usikkerhets momenter.

Jeg har dårligere ytelse på blokka mi, avleser i Winbond,

Abit hovedkort som viser feil?? varmere vann?? større effekt på CPU.

Jeg bruker AS5 kjølepasta. (det har vi sikkert til felles)

--

Skrue: du sier ingenting om din vanntemp??

edit:leif

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

Ok, takk! Tenkte jo ikke på den muligheten. :blush:

Da har jeg regnet ut sånn ca, og kommet frem til at effekten er rundt 111watt ved klokking / spenningsøkning. Så da er i alle fall utgangspunktet ganske likt.

Glemte i farten å oppgi vanntempen ja. Men jeg mener å huske at den lå rundt 28 til 30grader. Hadde da ca 20grader romtemp.

På den maskinen jeg brukte i testen har jeg faktisk AS3, men bruker AS5 på "hovedmaskinen" Det kan nok gi et lite utslag det også.

Lenke til kommentar

Seriøst ser ikke poenge med å "diskutere" så mye blokka til bluesman og skrue, å blande inn postkont ser jeg ikke vitsen med. Jeg synes det blir som å diskutere røde og grønne epler. Begge blokkene er produkter de fleste av oss kan se opp til.

Personlig så synes jeg bunnen på karamba sin blokk er finest. Likte dette blide som viser speilbilde av en skrue i bunnen av blokka hans. :love:

Endret av Kalle_^
Lenke til kommentar

Morsomt.. Fremdeles ikke ute etter å skape kvalm her, men _ammaZ_ har et godt poeng her. Postcounten har mye å si på dette forumet. Ikke uventet at at nettopp snekker´n hadde noe å si angående dette emnet. :roll:

Bare til orientering så er den saken uintresang for meg og om den blir fjernet betyr det heller ingenting .

Jeg svarte ikke pga at jeg selv er en med mange innlegg (disse kommer etter hvor aktiv du er på forumet ) men jeg svarte fordi det virket slik på det innlegget at det var et minus å ha "jobba" for forumet . Dette har det imidlertid blitt svart på og er ingenting mer å tenke på .

Den dagen jeg får inntrykk av at jeg får god omtale på en worklogg pga anntall innlegg blir jeg å ta en nyregistrering på forumet , regner med at det er arbeidet enhver vektlegger og ikke antall innlegg i slike saker .

Lenke til kommentar
Skrue: Ja, jeg vet at Noe jeg har merket meg, er at ved høyere vanntemp synker delta T noen grader.
Ellers har jeg gjort akkurat samme observasjon som deg, mht lavere delta T ved høyere vanntemp. Noen forklaring på dette har jeg imidlertid ikke. :hmm:

Eg las ein artikkel eller tråd der det blei konkludert med at ein del av varmen forsvannt gjennom pinnane og ut i socketen. Om dette har noko å sei i dette tilfellet er ikkje godt å sei.

Har ein dårlig luftkjøling skulle teorien ha betydning. Då vil meir varme gå vekk gjennom socket sidan deltaT mellom CPU og lufta på baksida er stor. Ved fasekjøling må ein jo isolere rundt socket og under hovedkortet. Det betyr jo at hovedkortet isolerer såpass dårlig at evaporatoren kjøler først ned CPU, CPU kjøler ned hovedkort osv.

Konklusjonen må då bli at til kaldare CPUen blir til meir varme må ein fjerne ved hjelp av kjøleren.

Lenke til kommentar
jeg hadde stolt mer på en som hadde skrevet 1000 poster enn en som hadde skrevet 20. men nok off-topic

Nettopp det jeg også mener..

Snekker´n: Mente ikke det på den måten, men jeg mener å ha sett deg kverulere med noen andre tidligere angående dette. Derfor skrev jeg det jeg skrev. ;)

Edit: Ops, 500 poster. :p

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...