Gå til innhold

Ødelagt harddisk eller dumt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter at jeg fikk nytt hovedkort (Abit KT7A) så har harddisken min (WD 40 GB,7200 rpm) vært grell. Windows Setup greide ikke å formatere noen av partisjoene som var mekket på den, og hvis jeg får installert Windows så klikker det etter et par reboots. Resultatet er en feilmelding om at filen: "systemrootsystem32configsystem" mangler eller er skadet. Men nå skulle jeg gi harddisken én liter sjangse til ved å installere Windows 98 SE. Jeg gikk inn i BIOSen og setter "first boot device" til Floppy, lagrer og quitter...

Men da jeg kom inn i BIOSen (telte RAM, fant disker/CD-ROM) så hang den forbanna PC-en seg! (henger seg ikke, men den stopper helt opp slik at jeg ikke kommer videre) Jeg sitter med feilsøking i ti minutter og til slutt finner ut hvorfor BIOSen henger seg; når jeg kobler ut harddisken så virker det. Altså disken sin feil... (?)

Jeg har ikke missbruk eller overoppheta harddisken noe særlig. Harddisken lager heller ikke noen rare uvanlige lyder, og jeg hadde ikke "bad sectors" før det klikka totalt. BIOSen finner harddisken.

Kan det være disk-kontrolleren på hovedkortet?

Eller er det bare harddisken som er vrang?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...