Gå til innhold

AGP multiplier spørsmål

AusDerReihe

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her og har et spørsmål ang. AGP. vi begynner med systemet:

Asus A7N8X Deluxe (2.0) BIOS rev. 1008

AMD Athlon XP 2800+

2 x TwinMos PC2700 512mb DDR

Gainward gForce FX5600 Ultra 256mb (nyeste BIOS)

Nyeste nVidia driver

Windows XP Professional SP1

etter sammenligning med venners ytelser (OpenGL) i IL2 Sturmovik Forgotten Battles (AEP 2.04) mistenker jeg at jeg ikke har så god ytelse som jeg skulle hatt. i BIOS'en har jeg prøvd med AGP Aperture Size fra 128mb til 512mb, uten å finne nevneverdige forskjeller. AGP Fast Write er PÅ, det samme er AGP 8X Support.

AIDA32 opplyser at jeg kjører på AGP 4x

SiSoft Sandra opplyser at det er support for både 4x og 8x. feltet 'Current Data Transfer Rate' er for øvrig tomt. Sandra opplyser også om at det er support for Fast Write, men at dette ikke er på.

AIDA32 versjon 3.75

Sandra lastet jeg ned i dag så det skal være nyeste versjon.

har også Gainward's EXPERTool, men det er ikke mye info å hente der. på overklokkings delen av EXPERTool har jeg ikke muligheten til å komme opp i de hastigheter som Gainward selv omtaler som 'sikre'' for dette kortet.

fra EXPERTool:

Memory Clock: 420 Mhz

Core Clock: 300Mhz

2D Memory Clock: 420Mhz

2D Core Clock: 270Mhz

fra AIDA32:

GPU Clock: 54Mhz

RAMDAC Clock: 400Mhz

hvis det faktisk viser seg at jeg kjører på AGP 4x, vil dette da utgjøre en stor forskjell i FPS sett i forrhold til AGP 8x? er det mulig at AIDA32's opplysninger ikke er korrekte? finnes det et program som opplyser AGP x faktoren garantert korrekt? kan eldre nVidia drivere skape problemer?

kjører med AA og AF av, men de utgjør ikke nevneverdige fall i FPS selv om jeg setter dem begge på 2x..

Endret av AusDerReihe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha hørt at 8x mot 4x kan utgjøre ca. 5% i ytelse. Altså ikke så stor forskjell. Men det er nok veldig irriterende å tro at man kjører 4x når både hovedkort og skjermkort støtter 8x.

Fastwrite har vel liten effekt på ytelsen, og har heller ofte negativt virkning på stabilitet.

Hva som er satt i bios kan vel overstyres av software. Du kan jo prøve med f.eks Rivatuner å sette agp 8x og fastwrite on.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...