yhagger Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 tror nok de fleste kabler er grå... sist jeg sjekka på clas ohlson mener jeg de kun hadde grå TP kabel der oxo.... Håper du finner noe... Mitt tips er ett eletrofirma som driver med instalasjon av tp eller lignende.... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Har liggende helt kvit 100 m PTS 4*2*0,6 kabel = på norsk: PTS, norsk standard isteden for TP/Cat5 eller noe sånt. Dette er telefonkabel/kommunikasjons kabel som har 4 par ledere. Akkurart som en TP/Cat 5 kabel.Denne er helt hvit og kostet 2kr meteren! Kjøpes gjennom elektro firma/ elektro grossister EDIT: dette er kabel som kan klamres opp på vegg, legges i rør og brukest til vanlig bruk. Men tviler på den er noe spesielt bedre en TP kabel. Men denne har iallefall ikke skrift på og er ikke så stygg på veggen. PTS er ein signalkaben og skall ikkje brukast til tlf/data. (sjølv om mangen gjør det) Det er ein kabel som er berekna på porttelefon, alarm, styre/signalanlegg o.l. Vanelig analog telefoni går stort sett greit, men digitale samband som isdn og digitale systemlinjer (les: digitale apparat for hussentraler) kan du få problem med. Ethernet er bare å gløyme. Når det gjeld kvit cat.5 så lagerfører byde elektroskandia og onninen(tidligare eilag) dette. Men dei har bare salg til registrerte kunder, så det beste er å spørre ein elektro e.l. teleinstalatør om å få kjøpe igjennom dei. Endret 12. september 2004 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Synes selv at det for slike utenpåliggende installasjoner er mer elegant med denne typen kabelkanaler. Da spiller utseendet på kabelen ingen rolle, man kan samle/trekke flere kabler og det er lett å gjøre endringer i etterhånd. Edit: Er forøvrig Mr.Elendig i at du bør ligge unna andre typer signalkabler, hvis kabelen skal brukes til datakommunikasjon. Sørg for at den er merket Cat5e eller Cat6. Mange merkelige forslag i denne tråden. Endret 12. september 2004 av sofTest Lenke til kommentar
slettet Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Skal ein legge opp kabelkanal anbefaler iallefall eg å bruke 123-kanal, då det er blitt standard. Bruk iallefall ikkje billige Biltema-kanalar, då ein plutseleg ein dag oppdager at det er umogleg å få fatt i, og ein gjerne må byte ut alt ein tidlegare har sett opp. Men etter kva eg har fått ut av denne diskusjonen, så vil trådstarter ha ein kvit kabel, for at den skal være minst mogleg synleg, noko ein 123-kanal definitivt ikkje er. (Men svært praktisk. Som eg har sagt før, og andre etter meg har sagt: Snakk med ein elektro-installatør, dei har litt av kvart. Eg har nettopp jobba med ein elektrikar, og han brukte knall grøn kabel. Svært god å trekke, men eit reint pokker å setje RJ45-plugg på. :/ Lenke til kommentar
warillion Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Vanelig analog telefoni går stort sett greit, men digitale samband som isdn og digitale systemlinjer (les: digitale apparat for hussentraler) kan du få problem med. Ethernet er bare å gløyme. funker nå fint det da! Men teori er jo alltid bedre en praksis eller nei! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 funker nå fint det da! Men teori er jo alltid bedre en praksis eller nei! Problemet med å bruke kabler som ikke er spesifisert for det aktuelle bruksområdet, er at det kan fungere, spesielt når vi snakker om et par-tre meter. Men du kan også risiker et h***te i pakketap. Og for hva? Spare en femtilapp, og risikere å gjøre om hele jobben? Selv forskjellen mellom Cat5 og Cat5e kan i noen tilfeller være kritisk på noe utstyr. Trådstarter: Fant akkurat i Produktguiden disse produktene. Det er ikke installasjonskabel, men for et strekk i stua er kanskje lengdene tilbydt passende? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Vanelig analog telefoni går stort sett greit, men digitale samband som isdn og digitale systemlinjer (les: digitale apparat for hussentraler) kan du få problem med. Ethernet er bare å gløyme. funker nå fint det da! Men teori er jo alltid bedre en praksis eller nei! Eg har vert borti mangen tilfeller der bruken av PT(S) kabel har skapt problemer ilåpet av dei 4 åra som eg har gått og instalert/drevet service på husentraler og datanett. Mitt råd er: Rein telefoni: EP eller cat.3(eller betre) Data: cat.5e eller betre (helst cat.6) Eit lite tips. viss du t.d. har eit vaskeromm, soverom e.l. liggande intill stua, så er det finare å gå med kabelen(el. kanal) der, og så bare borre seg igjennom veggen til kontakten. (eller bruke hullsag og sette inn ein tabbeboks) Edit: einaste grunnen til at PT(s) ikkje er "forbutt" til telefoni er att post og teletilsynet ikkje tørr å "forby'" den. Endret 13. september 2004 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå