Gå til innhold

Fakta om Lyd

Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (2 minutter siden):

Han velger å la sin subjektive mening få liten plass, da det er akkurat bare det. Ikke all verdens verdi for oss andre.

Han velger også å pløye gjennom mange produkter i stedet for å dille og dalle med alle sære oppsett som må gjøres, noe de fleste forbrukere uansett ikke gjør.

Begge deler synes jeg er fornuftige valg.

Og gi gjerne ekspempler på målinger han ikke forstår.

Haha Amir er subjektiv så det holder, og morsomt når han "lærer" folk hvordan man skal tyde en måling uten å høre....

Målinger... Han forstår svært lite av ting han måler, eller hva de driver med.

Skal du ha noe ut av målinger, er det bedre å spørre produsent eller Stereophile Atkinson...

Akkurat som om du ikke ringer Lan Marie Berg om du ikke er fornøyd med Mercedes bensinbil.... Bedre å ringe Mercedes eventuelt en ekspert...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chris93 skrev (Akkurat nå):

Ja, du får da lære bort hvordan det skal tolkes.

Du kan jo lese denne og forklare hva som er galt. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/understanding-audio-measurements.2351/

Om det var så enkelt? Hvor er den hellige billige Harman kua di?

Og Amir og diverse andre bruker jo rådyrt utstyr selv..

Alt er subjektive meninger, at Amir kan måle seg fram til kvalitet uten å lytte er latterlig.

Værre er det at uvitende og hobby elektrikkere tror det er vitenskap...

Feil det er nok en subjektiv mening som hevder å være vitenskapelig. 

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke rante mer har et liv også, annet enn at: Noen har feil på internett....

Amir har jeg fersket så mange ganger for jug og bullshit, og uvitenhet om audio og hjemmekino til det latterlige...

Men jeg forstår at folk uten kunnskap om produkter hører på tåkepratet hans.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Haha Amir er subjektiv så det holder, og morsomt når han "lærer" folk hvordan man skal tyde en måling uten å høre....

Målinger... Han forstår svært lite av ting han måler, eller hva de driver med.

Skal du ha noe ut av målinger, er det bedre å spørre produsent eller Stereophile Atkinson...

Akkurat som om du ikke ringer Lan Marie Berg om du ikke er fornøyd med Mercedes bensinbil.... Bedre å ringe Mercedes eventuelt en ekspert...

Men fortsatt kan du ikke peke på hva han ikke forstår av målingene han gjør?

Stereophile gjør vel forsåvidt ok målinger. Tolkingen er dog ofte på tvers av etablert vitenskap. Og du tror ikke produsentene har litt å tjene på å si at sine målinger er akkurat det de skal være?

Ringte Opel her en dag for å spørre om hva som er den beste bilen. Opel svarte de. Så da er det konkludert at Opel er verdens beste bil. I følge din logikk da.

Digresjon: Kjører forresten Mercedes (C-klasse), og er igrunn bare sån halvegs fornøyd. Lydanlegget er forresten legendarisk dårlig. 4" papphøyttalere i dørene og en 6" sub i fotbrønnen et sted (med kun akustisk delefilter, dvs dørmatta!) Det er deksel for diskanter øverst på døren, men der et det intet element! Legendarisk bedritent. Og det som er virkelig er gøy er det det er laget av den produsenten som sansynligvis er lengst fremme på forskning om hva som er god lyd i en bil, Harman.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Men fortsatt kan du ikke peke på hva han ikke forstår av målingene han gjør?

Stereophile gjør vel forsåvidt ok målinger. Tolkingen er dog ofte på tvers av etablert vitenskap. Og du tror ikke produsentene har litt å tjene på å si at sine målinger er akkurat det de skal være?

Ringte Opel her en dag for å spørre om hva som er den beste bilen. Opel svarte de. Så da er det konkludert at Opel er verdens beste bil. I følge din logikk da.

Digresjon: Kjører forresten Mercedes (C-klasse), og er igrunn bare sån halvegs fornøyd. Lydanlegget er forresten legendarisk dårlig. 4" papphøyttalere i dørene og en 6" sub i fotbrønnen et sted (med kun akustisk delefilter, dvs dørmatta!) Det er deksel for diskanter øverst på døren, men der et det intet element! Legendarisk bedritent. Og det som er virkelig er gøy er det det er laget av den produsenten som sansynligvis er lengst fremme på forskning om hva som er god lyd i en bil, Harman.

Poenget er å klage til produsenten om du ikke er fornøyd med produktet, du går ikke til Trump eller Lan Marie...

Altså Amir!!!

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Alt er subjektive meninger, at Amir kan måle seg fram til kvalitet uten å lytte er latterlig.

Mye av forskningen gjort av Harman er peer reviewed, og av bransjen (spesielt pro delen) vel ansett. Ellers er det mye fra andre enn Harman som  blir publisert på AES, men de fleste viser seg å komme frem til lignende konklusjoner. Og forsknignen er klar, man kan måle seg frem til hva som er god lyd. At produsenter som ikke vil/kan lage ting som ikke måler bra påstår noe annet kan da neppe være særlig sjokkerende.

Bruel og Kjær kom forresten frem til en kurve mistenkelig lik Toole/Harman kurven allerede på 60-tallet om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Kan du underbygge påstandene dine? Forklar hvorfor.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Poenget er å klage til produsenten om du ikke er fornøyd med produktet, du går ikke til Trump eller Lan Marie...

Altså Amir!!!

Så du mener at ingen tester skal publiseres om de ikke er gode? Nå er det vel kanskje det store deler av den etablerte hifi-pressen gjør. Vet ikke om jeg noen gang såg en dårlig test i Lyd & Bilde i gamle dager når jeg las det.

Lenke til kommentar

Kan du underbygge påstandene dine? Forklar hvorfor.

Om svaret var så enkelt at Harman eller Amir viste hva som var det perfekte anlegget...

Så hadde noen bygget det, akkurat som i bil osv..

Det at de ikke gjør det, er det samme som å si de har feil. Ellers er det meningsløs retorikk som i "Alt lyder likt" fordi de ikke evner å høre enkelt forskjell i en blindtest på 2 minutter.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Så du mener at ingen tester skal publiseres om de ikke er gode? Nå er det vel kanskje det store deler av den etablerte hifi-pressen gjør. Vet ikke om jeg noen gang såg en dårlig test i Lyd & Bilde i gamle dager når jeg las det.

Folk som ikke forstår det mest basale i lyd og audio burde ikke teste nei.. og spesielt om de ikke klarer å lese manualer og ikke skjønner hva de mest innlysende funksjoner betyr, slikt som andre lærte i tenårene....

Slike ting viser bare hvor amatør han er, rart han vet hva uttrykket Stereo betyr....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Om svaret var så enkelt at Harman eller Amir viste hva som var det perfekte anlegget...

Det at de ikke gjør det, er det samme som å si de har feil. Ellers er det meningsløs retorikk som i "Alt lyder likt" fordi de ikke evner å høre enkelt forskjell i en blindtest på 2 minutter.

Hvem er det som påstår at Amir eller Harman vet hva det perfekte anlegget? Ikke jeg, ikke Smule8o. Deg? Nok om det.

Det jeg spør om er at om du kan komme med argumenter for dine påstander

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Det finnes god forskning som sier hva folk synes er god lyd. Mange produsenter som lager utstyr av tvilsom kvalitet vil naturligvis påstå noe annet (de velger vel å bruke pengene på markedsføring). Mange anmeldere som lever av annonseinntekter fra produsenter vil selvfølgelig si de er inne på noe.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar

Hvem er det som påstår at Amir eller Harman vet hva det perfekte anlegget? Ikke jeg, ikke Smule8o. Deg? Nok om det.

Det jeg spør om er at om du kan komme med argumenter for dine påstander

Det er jo retorikken deres, og da burde de folkene absolutt bygge den perfekte Hifi, eller holde kjeft.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Det er jo retorikken deres, og da burde de folkene absolutt bygge den perfekte Hifi, eller holde kjeft.

Den perfekte bil bruker bla. minimalt med energi for å forflytte seg drita kjapt. Til tross for at dette er kjent bruker fortsatt biler masse energi på å forflytte seg med svært varierende fart.

Lenke til kommentar

Det finnes god forskning som sier hva folk synes er god lyd. Mange produsenter som lager utstyr av tvilsom kvalitet vil naturligvis påstå noe annet (de velger vel å bruke pengene på markedsføring). Mange anmeldere som lever av annonseinntekter fra produsenter vil selvfølgelig si de er inne på noe.

Annonser finnes det i alle bransjer, men mange Annonserer på forskjellige måter.. ved utlån etc..  YouTube etc..

Om god forskning viste hva som var den perfekte bil eller Hifi, så burde ingen latt være å følge opp med å bygge den...

Men bare hør på Amir om dere har tillit til ham...

Jeg skal ikke bry meg.

Lenke til kommentar

Den perfekte bil bruker bla. minimalt med energi for å forflytte seg drita kjapt. Til tross for at dette er kjent bruker fortsatt biler masse energi på å forflytte seg med svært varierende fart.

Meningsløs roing, tror du bør satse mer på båt.

Robåt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...