Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Chris93 skrev (13 minutter siden): Kan jo være at disse høyt utdannede folkene vet noe du ikke vet. Kan være de støtter seg for mye til blindtester. Versus Winer som mente at en boomblaster fra JVC var likt som et hifi anlegg til 50000kr. Fordi blindtesting ikke klarte å skille de. Vi kan du igjen ta sammenligning med blindtest i vin og mat. Bare fordi blindtesting ikke utpeker noen tydelig "vinner," så betyr ikke det at folk flest har det best i Nirvana med en Soundblaster i hjemmet, litt grusom Black Tower rivaner med en skål Hundemat på si...... Ethan hører ikke forskjell, det tror jeg på, han støtter seg til blindtester og null-testeren sin... Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Woff Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Gouldfan skrev (19 timer siden): På data er det støy og jitter som er hovedproblemet.... Årsaken er alle oppgaver og strøm som Data utfører og bruker samt Wi-Fi osv.. En vei utenom er å bruke en egen DAC, det kan føre til fra avskilling fra mye av støyen, siden Data er så støyfull så kan det hjelpe å bruke feks en rimelig Supra usb, nettop fordi den er skjermet, og har egen avskilt skjermet Volt kabel for Strøm. Du som tydeligvis er så kunnskapsrik på dette med kabler; hva mener du med den under-linjerte slutten i setningen din? "Egen avskilt skjermet Volt kabel for Strøm"? Du vet kanskje ikke at Volt er benevnelsen for elektrisk spenning? Og at strømmen i den samme kabelen (Strøm) måles i ampere? Og avskilt? Noen fra politiet som har vært ute og avskiltet kabelen din? 😄 Kanskje du heller burde kun bruke skjermet som faktisk er det som er aktuelt? https://snl.no/elektrisk_spenning Det aktuelle med kabelen er i dette tilfellet at den har skjermede strøm-ledninger som det vesentlige? Altså at spenning og strøm, som også benyttes til resten av kretsen / elektronikken er skilt ut og fått en skjerm i kabelen og som skal utgjøre den enorme forskjellen du påpeker? At 'Data' har som hovedproblem støy og jitter har de andre forsøkt å forklare deg at ikke har NOEN betydning. Vel og merke hvis da støyen / jitter er så kraftig at det klarer å påvirke elektronikkens mulighet til å skille null fra en (støy med spenningstopper som kan forveksles med en ener). Men er den så kraftig så hjelper det nok ikke med all verdens beste kabler og plugger! Tror du bør lese deg opp på det meste du prøver å argumentere med, det avsløres FORT når du ikke har teoretiske kunnskaper på området. Og en forståelse av Ohm's lov er ikke dumt å ha i bakhodet. Kan du ikke heller gjøre som jeg har gjort i dag? Her har Pink Floyd stått for trådens tittel: Fakta om lyd! med sin The dark side of the moon. Riktignok i en oppusset versjon fra 2003 med 5.1 kanals ukomprimert 24 bit / 96 kHz lyd. Og det låt utrolig bra selv om originalmix'en er fra 1973! Ha en innholdsrik aften alle sammen! 🎼 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Woff skrev (11 minutter siden): Du som tydeligvis er så kunnskapsrik på dette med kabler; hva mener du med den under-linjerte slutten i setningen din? "Egen avskilt skjermet Volt kabel for Strøm"? Du vet kanskje ikke at Volt er benevnelsen for elektrisk spenning? Og at strømmen i den samme kabelen (Strøm) måles i ampere? Og avskilt? Noen fra politiet som har vært ute og avskiltet kabelen din? 😄 Kanskje du heller burde kun bruke skjermet som faktisk er det som er aktuelt? https://snl.no/elektrisk_spenning Det aktuelle med kabelen er i dette tilfellet at den har skjermede strøm-ledninger som det vesentlige? Altså at spenning og strøm, som også benyttes til resten av kretsen / elektronikken er skilt ut og fått en skjerm i kabelen og som skal utgjøre den enorme forskjellen du påpeker? At 'Data' har som hovedproblem støy og jitter har de andre forsøkt å forklare deg at ikke har NOEN betydning. Vel og merke hvis da støyen / jitter er så kraftig at det klarer å påvirke elektronikkens mulighet til å skille null fra en (støy med spenningstopper som kan forveksles med en ener). Men er den så kraftig så hjelper det nok ikke med all verdens beste kabler og plugger! Tror du bør lese deg opp på det meste du prøver å argumentere med, det avsløres FORT når du ikke har teoretiske kunnskaper på området. Og en forståelse av Ohm's lov er ikke dumt å ha i bakhodet. Kan du ikke heller gjøre som jeg har gjort i dag? Her har Pink Floyd stått for trådens tittel: Fakta om lyd! med sin The dark side of the moon. Riktignok i en oppusset versjon fra 2003 med 5.1 kanals ukomprimert 24 bit / 96 kHz lyd. Og det låt utrolig bra selv om originalmix'en er fra 1973! Ha en innholdsrik aften alle sammen! 🎼 Ja som du sikkert vet har USB en egen strøm funksjon, dette gjør at ting kan drives over USB... Supra, Curious og Audioquest tror jeg skjermer Volt kabelen inni og gir den en egen kabel.. Curious går så langt at de legger Volt/strøm utenfor. Men Supra sin er jo veldig rimelig, om man ikke setter kaffen i halsen for å betale 2-350kr. Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Det blir å angripe problemet i feil ende. Hvis denne kabelen har en innvirkning på støy så er det dårlig filtrering i hva enn utstyr du har koblet til. Problemet ligger da ikke i signaloverføringa men strømforsyninga og den analoge biten av utstyret. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 sedsberg skrev (Akkurat nå): Det blir å angripe problemet i feil ende. Hvis denne kabelen har en innvirkning på støy så er det dårlig filtrering i hva enn utstyr du har koblet til. Problemet ligger da ikke i signaloverføringa men strømforsyninga og den analoge biten av utstyret. Utstyr varierer i slikt, jeg synes det var like greit å kjøpe Supra til Dacen som en forhåndsregel. Og ja det lyder meget bra... Lenke til kommentar
Woff Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Hvis målet her er å krangle så fortsett gjerne, bare så synd du ikke forstår veldig mye Gouldfan. Prøv å lese det jeg skrev en gang til, og bruk gjerne TID på å forstå det relativt enkle i teksten? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Woff skrev (3 minutter siden): Hvis målet her er å krangle så fortsett gjerne, bare så synd du ikke forstår veldig mye Gouldfan. Prøv å lese det jeg skrev en gang til, og bruk gjerne TID på å forstå det relativt enkle i teksten? Jeg beklager at mine 20 års erfaring med hifi ikke samstemmer med deres forståelse og teori. Jeg har forsøkt å avslutte denne diskusjonen for lengst. Jeg hører på musikk nå Light Divine med Aksel Rykkvin... Over til annet, den Pink Floyd Dsotm har jeg på Sacd, kanskje en av de beste Sacd mtp lydkvalitet. Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Gouldfan skrev (1 time siden): Kan være de støtter seg for mye til blindtester. Versus Winer som mente at en boomblaster fra JVC var likt som et hifi anlegg til 50000kr. Fordi blindtesting ikke klarte å skille de. Vi kan du igjen ta sammenligning med blindtest i vin og mat. Bare fordi blindtesting ikke utpeker noen tydelig "vinner," så betyr ikke det at folk flest har det best i Nirvana med en Soundblaster i hjemmet, litt grusom Black Tower rivaner med en skål Hundemat på si...... Ethan hører ikke forskjell, det tror jeg på, han støtter seg til blindtester og null-testeren sin... Du kan gjerne legge ved den testen du snakker om. Igjen, jeg la aldri vekt på hvem som vant testen med hundemat, men hvem som tapte. Du har heller ikke forstått det store poenget med hvorfor jeg har gått etter det i såpass grad. De studienen/undersøkelesne du hevder beviser at blindtesting ikke fungerer, beviser ikke det du sier. Ikke direkte relatert til posten din, men jeg vil ta en liten anekdote som viser hvor lett det er å gjøre blindtester galt. For noen år siden fant jeg to versjoner av en sang, begge mp3, men forskjellig filstørrelse. Jeg tenkte at det kunne være artig å bruke ABX-testeren i Foobar2k mellom filene. De første testene gjettet jeg, men deretter la jeg merke til en ganske subtil forskjell mellom dem. Ikke nødvendigvis noe man legger merke til med mindre man prøver. Da klarte jeg å velge riktig hver eneste gang, uansett hvor i sangen og med bare noen sekunder lytting på A og B. Forskjellen? Den ene filen hadde et bittelitt høyere volum. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Ja, gjør det Gouldfan! Med dine 20 år og mine 50+ år så forstår du kanskje snart at begrepet "Volt Kabel" er langt mer umusikalsk enn den 'data' spilleren din.. Endret 14. november 2021 av Woff 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Chris93 skrev (8 minutter siden): Du kan gjerne legge ved den testen du snakker om. Igjen, jeg la aldri vekt på hvem som vant testen med hundemat, men hvem som tapte. Du har heller ikke forstått det store poenget med hvorfor jeg har gått etter det i såpass grad. De studienen/undersøkelesne du hevder beviser at blindtesting ikke fungerer, beviser ikke det du sier. Ikke direkte relatert til posten din, men jeg vil ta en liten anekdote som viser hvor lett det er å gjøre blindtester galt. For noen år siden fant jeg to versjoner av en sang, begge mp3, men forskjellig filstørrelse. Jeg tenkte at det kunne være artig å bruke ABX-testeren i Foobar2k mellom filene. De første testene gjettet jeg, men deretter la jeg merke til en ganske subtil forskjell mellom dem. Ikke nødvendigvis noe man legger merke til med mindre man prøver. Da klarte jeg å velge riktig hver eneste gang, uansett hvor i sangen og med bare noen sekunder lytting på A og B. Forskjellen? Den ene filen hadde et bittelitt høyere volum. Den ligger i Ethan intervuet jeg la ut tidligere. Et interessant intervju, det han hevder krasjer helt med mine erfaringer. Vin studien viser tydelig at abx ikke er veldig brukbart til å finne forskjell med sansene, en studie viser også at korte perioder med lyttetest eller smaking ikke er mulig eller fornuftig med vin og musikk feks. Årsaken er hjernens evner til å koble forskjell på kort tid. Vin testen er dokumentert og kjent og påpekes ofte når hifi abx diskuteres i media, sist Din side og Dagbladet. På hundematen var det ikke klar forskjell på mat og hundemat, det var litt av poenget, de 70 prosentene var ikke akkurat tydelig, isåfall leste du ikke hele saken. Kabler har dog ikke så mye å si, kan gi litt bedre ytelse more or less, og ikke alltid relativt til prisen... Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Det er over en time lang intervju. Tidspunk der en aktuelle påstanden tas opp, takk. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Chris93 skrev (8 minutter siden): Det er over en time lang intervju. Tidspunk der en aktuelle påstanden tas opp, takk. Det står i kommentarfeltet, minuttet det kommer like etter. 08.00 Fyren er altfor bastant akkurat som Amir. Og det er fordummende. Den 20 kr kina Dacen som er like bra som en 20000 kr DAC feks. (Jeg sier ikke at det ikke finnes en slik enhjørning DAC til 20-50 kr, men de vokser ikke på trær) Og Ghettoblaster boomblaster som slår et 40-50000 anlegg .. Han har altfor stor tiltro til abx og null-testeren sin.. Hadde det vært så enkelt så hadde bransjen eller kommunist hifi laget den perfekte ampen med alt for alle og DAC osv til 500kr.... Akkurat som med Lada bilen som ble laget for alle... Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Woff skrev (18 minutter siden): Ja, gjør det Gouldfan! Med dine 20 år og mine 50+ år så forstår du kanskje snart at begrepet "Volt Kabel" er langt mer umusikalsk enn den 'data' spilleren din.. Volt betyr strøm.. altså den som driver ting via USB power, jeg trodde du forstod dette? Kabelen som tilfører strøm på USB kalles faktisk volt... Er det 5V? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Veldig relevant for denne tråden... Spør du Lada om de lager den perfekte bilen? Eller spør du Mercedes? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg tror jeg fant feil video intervju, fordi det er ingen kommentar med timestamps og på 8 minutter så snakker de om noe annet. Kan du linke videoen igjen, med timestamp? Volt betyr ikke strøm. At du påstår dette etter å bli lenket en artikkel som forklarer deg hva Volt er for å så å komme med en kommentar som du gjør er helt latterlig. Alt du gjør med en slik kommentar er å bevise at du har absolutt null peling om hva du snakker om. Også klager du på at Ethan og Amir er bastante? Hallo?? Også ikke bare link videoer uten å skrive noe særlig mer. Forklar hvorfor de er relevant for å ikke kaste bort tiden til andre. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Gouldfan skrev (På 9.11.2021 den 14.33): Color of odors er en vitenskapelig publisert studie... Den med hundematen er en studie den også men vet ikke om den er vitenskapelig publisert. Den om sola går rundt jorda tenker jeg ofte om objektistene som sitter igjen med Harman kurven og gammeldags forståelse. Hifi bransjen selvom det også er bling og luksus har nok kommet ganske mye lenger... Det er min betraktning og mening. Typ jeg tror mer på McGowan og co. Jeg har mindre tillit til Ethan Winer og Amir... Ethan tar av 08.00. Hvorfor stoler jeg mer på McGowan og co? Hvem lager utstyret? Om objektistene viste hva som var den hellige Harman Gralen? Hvorfor slår ikke Ethan, Amir og Audioholics seg sammen og lager det perfekte målte anlegget? Nå legger jeg ut mye om igjen da. Men ok Intervju med Ethan er det underste og testen med Boomblaster kommer like etter 8 minutter Lenke til kommentar
Woff Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Gouldfan skrev (37 minutter siden): Volt betyr strøm.. altså den som driver ting via USB power, jeg trodde du forstod dette? Kabelen som tilfører strøm på USB kalles faktisk volt... Er det 5V? Gjør du deg MYE dummere enn du er? Volt betyr i denne sammenhengen SPENNING. Volt kommer fra denne duden her: https://no.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Volta Strøm måles i ampere og dette kunne du funnet ut ved å lese blandt annet mitt innlegg. LEDNINGENE som tilfører spenningen på 5 VOLT.. (Kabelen er altså ALLE ledningene inklusive skjermer...) JEG TRODDE DU FORSTOD DETTE? Men det var nok å ta for hardt i ja. Endret 14. november 2021 av Woff 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Gouldfan skrev (2 timer siden): Allt hifi utstyr har en egen lyd-signatur. Det er slik de vil at produktet skal lyde. Jeg synes det er nær til komisk at det går høyt utdannede folk som Winer osv rundt som ikke forstår eller evner å merke dette. Jeg synes at du fremstår som et noe naivt menneske, men å sparre slike kommentarer fram og tilbake tjener liten hensikt. Det er allerede etablert at jeg og du er uenig. Uansett hvor sterke følelser jeg og du legger bak vår distanse for den andres synspunkt så vil det ikke rikke debatten en millimeter. Men om du kan høre forskjell på strømkabelen din bak et forheng så vil det endre alt. Jeg er villig til å se forbi egne erfaringer, utdanning, skepsis, alt som gjør meg til den jeg er. Om du bare en eneste gang kunne påvise at troen din er noe annet enn eierglede. Sitat Verre er det at de kaller meningsmotstandere for løgnere eller at de tror på feer og alver. Jeg kaller ikke de som tror på homeopati for løgnere. Noen av de som selger homeopati er det verre med. Som en som selv har solgt kabler til 3000 kroner stykket til mennesker som søkte bekreftelse og tilhørighet, som ikke tjente noen fysisk hensikt, så mener jeg at jeg med rette kan si at bransjen (som alle bransjer) har en viss kynisme. Når jobben din avhenger av lettlurte mennesker så krever det mye på et personlig plan å be dem om å legge igjen mindre penger. -k 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) knutinh skrev (5 minutter siden): Jeg synes at du fremstår som et noe naivt menneske, men å sparre slike kommentarer fram og tilbake tjener liten hensikt. Men om du kan høre forskjell på strømkabelen din bak et forheng så vil det endre alt. Jeg er villig til å se forbi egne erfaringer, utdanning, skepsis, alt som gjør meg til den jeg er. Om du bare en eneste gang kunne påvise at troen din er noe annet enn eierglede. Jeg kaller ikke de som tror på homeopati for løgnere. Noen av de som selger homeopati er det verre med. Som en som selv har solgt kabler til 3000 kroner stykket til mennesker som søkte bekreftelse og tilhørighet, som ikke tjente noen fysisk hensikt, så mener jeg at jeg med rette kan si at bransjen (som alle bransjer) har en viss kynisme. Når jobben din avhenger av lettlurte mennesker så krever det mye på et personlig plan å be dem om å legge igjen mindre penger. -k Helt tydelig at Gouldfan nå framstår som TROLL og som sådan ganske så naivt også. Minner faktisk om EN annen her på forumet som har lagt sin elsk på å kjøpe søppel fra Ebay for så å klage.... Du har selvsagt helt rett, lettlurte mennesker kjøper faktisk kabler til utrolig mye penger uten at det finnes mulighet for å kunne bevise noen forskjeller! Unntaket her, hvis det skulle være nødvendig å påpeke det, er at høytalerkabler av sølv ER marginalt bedre enn kobberkabler. Dette lar seg til og med dokumentere! Endret 14. november 2021 av Woff Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Gouldfan skrev (44 minutter siden): Volt betyr strøm.. altså den som driver ting via USB power, jeg trodde du forstod dette? Kabelen som tilfører strøm på USB kalles faktisk volt... Er det 5V? Facepalm er ikke sterkt nok. Vi skal altså bli belært på nedlatende vis av en som ikke kan forskjellen på strøm og spenning? Kanskje på tide å lete fram skolebøkene fra ungdomsskolen før du skammer deg mer ut? -k Endret 14. november 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå