knutinh Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 Gouldfan skrev (9 minutter siden): Jeg viste ikke det var religion å ha ører.. Neida, jeg har to ører og ingen religion. Å tro på feer og alver er for alle gode formål en religion dog. -k Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 knutinh skrev (8 minutter siden): Neida, jeg har to ører og ingen religion. Å tro på feer og alver er for alle gode formål en religion dog. -k Bra da er det bare å koble Data rett i Anlegget med en Jack til phono kabel til 20kr på Biltema og spille Flacs. Om du ikke hører forskjell så er det penger å spare, kun 20kr til kabel på Biltema. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) Gouldfan skrev (1 time siden): Bra da er det bare å koble Data rett i Anlegget med en Jack til phono kabel til 20kr på Biltema og spille Flacs. Om du ikke hører forskjell så er det penger å spare, kun 20kr til kabel på Biltema. Jeg er skeptisk til analog ut på PC. Det kan fungere (feks på macbooken min), men noen ganger virker det som om noen har spart en ti-øring for mye, eller gitt audio design jobben til junioren på teamet. Et hovedkort jeg hadde gav tydelige skrapelyder på analog lyd ut hver gang man flyttet musa. Googles chrome audio til 299 funker fint som lydkilde for meg når jeg skrur av dynamikk-kompresjonen, men dårlig stabilitet gjør at jeg ønsker meg noe annet. Jeg kjøpte en trommel med grønn signalkabel fra Elfa for ti år siden. Det er mye billigere å lodde selv enn å kjøpe ymse overganger på elektrobutikken. Og så liker jeg fargen. -k Endret 13. november 2021 av knutinh Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) knutinh skrev (2 timer siden): Jeg er skeptisk til analog ut på PC. Det kan fungere (feks på macbooken min), men noen ganger virker det som om noen har spart en ti-øring for mye, eller gitt audio design jobben til junioren på teamet. Et hovedkort jeg hadde gav tydelige skrapelyder på analog lyd ut hver gang man flyttet musa. Googles chrome audio til 299 funker fint som lydkilde for meg når jeg skrur av dynamikk-kompresjonen, men dårlig stabilitet gjør at jeg ønsker meg noe annet. Jeg kjøpte en trommel med grønn signalkabel fra Elfa for ti år siden. Det er mye billigere å lodde selv enn å kjøpe ymse overganger på elektrobutikken. Og så liker jeg fargen. -k På data er det støy og jitter som er hovedproblemet.... Årsaken er alle oppgaver og strøm som Data utfører og bruker samt Wi-Fi osv.. En vei utenom er å bruke en egen DAC, det kan føre til fra avskilling fra mye av støyen, siden Data er så støyfull så kan det hjelpe å bruke feks en rimelig Supra usb, nettop fordi den er skjermet, og har egen avskilt skjermet Volt kabel for Strøm. Endret 13. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 Gouldfan skrev (2 timer siden): På data er det støy og jitter som er hovedproblemet.... Årsaken er alle oppgaver og strøm som Data utfører og bruker samt Wi-Fi osv.. En vei utenom er å bruke en egen DAC, det kan føre til fra avskilling fra mye av støyen, siden Data er så støyfull så kan det hjelpe å bruke feks en rimelig Supra usb, nettop fordi den er skjermet, og har egen avskilt skjermet Volt kabel for Strøm. Snakker du med bakgrunn innen kretsdesign? -k Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 knutinh skrev (2 minutter siden): Snakker du med bakgrunn innen kretsdesign? -k Jeg snakker om egne erfaringer som stemmer overens med de som jobber med å lage produkter. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) Gouldfan skrev (1 time siden): Jeg snakker om egne erfaringer Hvordan erfarer du at det er jitter og ikke noe helt annet som gjør at to produkter låter forskjellig? Jeg kan smake to glass vin og synse at den ene er bedre enn den andre. Men smaksløkene mine sier ikke at det skyldes kalk-innholdet i jordsmonnet. Det blir i så fall ren spekulasjon fra min side. -k Endret 13. november 2021 av knutinh Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) knutinh skrev (12 minutter siden): Hvordan erfarer du at det er jitter og ikke noe helt annet som gjør at to produkter låter forskjellig? Jeg kan smake to glass vin og synse at den ene er bedre enn den andre. Men smaksløkene mine sier ikke at det skyldes kalk-innholdet i jordsmonnet. Det blir i så fall ren spekulasjon fra min side. -k På digital lyd og ved bruk av feks optisk... Så er det lite annet enn Jitter det kan være... Usb inngang til mye hifi utstyr +- 5 laken er en slik greie, de bruker samme DAC feks Blusound, Amper og spillere, men USB låter alltid høgg i disse.... Jeg kan ikke tro det er Placebo spøkelser heller, da jeg omtrent har lastet ned kjøpt og ripped store deler av biblioteket i Flac, jeg vil jo så veldig at det skal låte bra... Da det hadde vært praktisk... Spotify Connect lyder way bedre enn Flacs i slike USB innganger feks. Med iFI Dacen så lyder det endelig Flac bra, men det er litt upraktisk å koble til den, fremfor å spille av et minne direkte til anlegget... Jeg synes alt utstyr jeg har prøvd lyder annerledes.. Ingenting lyder likt, Geografisk rettede produkter feks Japser, Amerikanske, britiske og tyske franske har muligens litt lignende filosofi... Å påstå at SYNERGI ikke eksisterer i Hifi er helt utrolig.. bare fordi en Abx test ikke viser dette. Det lyder forskjellig.. Ingenting lyder likt. Det krasjer litt med Ethan Winer som mener alt lyder likt.... Endret 13. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Gouldfan skrev (9 timer siden): På digital lyd og ved bruk av feks optisk... Så er det lite annet enn Jitter det kan være... Avhengig av hva du egentlig sammenligner så synes jeg at du utviser lite kreativitet her. Det kan tenkes at en produsent har valgt å prosessere digital ut eller inn på en annen måte enn analog inn/ut. Eller at designet gikk til junioren på teamet. Sitat Å påstå at SYNERGI ikke eksisterer i Hifi er helt utrolig.. bare fordi en Abx test ikke viser dette. Jeg påstår ikke at homeopati ikke fungerer. Bare at så lenge vi ikke greier å påvise at det fungerer så gir det mening å regne det som «ikke-fungerende» inntil videre. -k Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) knutinh skrev (42 minutter siden): Avhengig av hva du egentlig sammenligner så synes jeg at du utviser lite kreativitet her. Det kan tenkes at en produsent har valgt å prosessere digital ut eller inn på en annen måte enn analog inn/ut. Eller at designet gikk til junioren på teamet. Jeg påstår ikke at homeopati ikke fungerer. Bare at så lenge vi ikke greier å påvise at det fungerer så gir det mening å regne det som «ikke-fungerende» inntil videre. -k Sammenligne synergi med homeopati blir for dumt. Dvs om man ikke mangler både hørsel, EQ og erfaring... Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Gouldfan skrev (52 minutter siden): Sammenligne synergi med homeopati blir for dumt. Neida, det er direkte sammenlignbart. Alver og feer vil alltid være alver og feer. Jeg klikker ikke på youtube videoer i debatter. Hvis jeg eller fruen føler oss bedre når vi smører oss inn med krem til 10.000 per kilo lagd av oppmalt unicorn for å skjule rynkene så er det selvsagt helt greit. Mer kos til folket. Men hvis følelsen blir akkurat den samme som spenol hvis man bytter om på etikettene så er det informasjon som bør være tilgjengelig for folk flest. Eller hva? -k Endret 14. november 2021 av knutinh 1 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 knutinh skrev (27 minutter siden): Neida, det er direkte sammenlignbart. Alver og feer vil alltid være alver og feer. Jeg klikker ikke på youtube videoer i debatter. Hvis jeg eller fruen føler oss bedre når vi smører oss inn med krem til 10.000 per kilo lagd av oppmalt unicorn for å skjule rynkene så er det selvsagt helt greit. Mer kos til folket. Men hvis følelsen blir akkurat den samme som spenol hvis man bytter om på etikettene så er det informasjon som bør være tilgjengelig for folk flest. Eller hva? -k Alt lyder likt, det er opplest og vedtatt, alle som hører forskjell i livet må være rammet av overtro... Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) 10 minutes ago, Gouldfan said: Alt lyder likt, det er opplest og vedtatt, alle som hører forskjell i livet må være rammet av overtro... Stråmannsargument. Du feilrepresenterer motparten med en karikatur. Ingen (bortsett fra du) sier at påstanden er at alt lyder likt. Den faktiske påstanden er at enkelte faktorer har lite eller ingenting å si på sluttresultatet. Som for eksempel fargen på ledninger, om det er 99,9% eller 99,999% rent kobber i ledningene, at hvilken datakilde du bruker (for eksempel CD eller tapsfri kompresjon ala FLAC) ikke skal ha noe å si så lenge utdata er identisk bit for bit og det ellers ikke er noen forskjell i hvordan data overføres til neste ledd i prosesseringskjeden, og at så lenge D/A-brikken i DACen blir klokket av en dønn stabil og jitterfri klokke og resten av elektronikken kan mate den med data når den trenger det OG D/A-brikken og etterfølgende elektronikk forsynes av en uavhengig, dønn stabil og støyfri strømforsyning, så kan datakilden og overføringsmediet være nær sagt hva som helst (forutsatt at bitstrømmene er identiske) uten at det skal påvirke lyden. Og placeboeffekten og det psykologiske i prøvelyttesituasjonen spiller også en stor rolle. Selv om du er en erfaren lytter er du ikke immun mot lureri og psykologisk bias. Endret 14. november 2021 av Arve Synden 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Arve Synden skrev (56 minutter siden): Stråmannsargument. Du feilrepresenterer motparten med en karikatur. Ingen (bortsett fra du) har påstått at alt lyder likt. Den faktiske påstanden er at enkelte faktorer har lite eller ingenting å si på sluttresultatet. Som for eksempel fargen på ledninger, om det er 99,9% eller 99,999% rent kobber i ledningene, at hvilken datakilde du bruker (for eksempel CD eller tapsfri kompresjon ala FLAC) ikke skal ha noe å si så lenge utdata er identisk bit for bit og det ellers ikke er noen forskjell i hvordan data overføres til neste ledd i prosesseringskjeden, og at så lenge D/A-brikken i DACen blir klokket av en dønn stabil og jitterfri klokke og resten av elektronikken kan mate den med data når den trenger det OG D/A-brikken og etterfølgende elektronikk forsynes av en uavhengig, dønn stabil og støyfri strømforsyning, så kan datakilden og overføringsmediet være nær sagt hva som helst (forutsatt at bitstrømmene er identiske) uten at det skal påvirke lyden. Og placeboeffekten og det psykologiske i prøvelyttesituasjonen spiller også en stor rolle. Selv om du er en erfaren lytter er du ikke immun mot lureri og psykologisk bias. Er Jo mye verre stråmannsargument det du kommer med. Veldig mange lærer om synergi og evner å høre dette, og enkelte folk klarer ikke høre forskjell.... Det er hele forklaringen. Folk hører forskjellig. Det er rett og slett meningsløst å påstå... Har du ikke prøvd hodetelefoner, amper, dacs høytalere?? De lyder forskjellig. En hodetelefon kan endre karakter fullstendig! Bare ved å bytte en DAC/Amp. Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 1 hour ago, Gouldfan said: Er Jo mye verre stråmannsargument det du kommer med. Veldig mange lærer om synergi og evner å høre dette, og enkelte folk klarer ikke høre forskjell.... Det er hele forklaringen. Folk hører forskjellig. Det er rett og slett meningsløst å påstå... Har du ikke prøvd hodetelefoner, amper, dacs høytalere?? De lyder forskjellig. En hodetelefon kan endre karakter fullstendig! Bare ved å bytte en DAC/Amp. "Synergi" er et så vagt og udefinert begrep at det kan inkludere nær sagt alt mulig, inkludert placeboeffekt, dagshumør, kosmisk stråling og goddommelig inngripen. Det er derfor meningsløst som forklaring på et fenomen (eller påstått fenomen) om du ikke også kan gi noen tekniske eller rasjonelle begrunnelser for hvorfor det er sånn. Dersom du mener jeg tar feil, så kan du forklare gjennom et teknisk begrunnet argument hvordan identiske bitstrømmer inn kan gi forskjellig resultat ut, om 1) D/A får data når den trenger det, 2) D/A har en dønn stabil, jitterfri oscillator, og 3) D/A, oscillator og analog elektronikk har uavhengig strømforsyning, og oscillator og strømforsyning til D/A og analog del har isolert seg selv elektrisk fra interferens fra bitforsyningsdelen, etter alle kunstens regler. Kom igjen, bare ett eneste teknisk begrunnet argument? Værsåsnill? 1 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 1 hour ago, Gouldfan said: Det er rett og slett meningsløst å påstå... Har du ikke prøvd hodetelefoner, amper, dacs høytalere?? De lyder forskjellig. En hodetelefon kan endre karakter fullstendig! Bare ved å bytte en DAC/Amp. Jeg har prøvd i massevis. Og hørte massevis av forskjell. Inntil jeg innså at ritualet som gitt ut på bytte av utstyr, bytte kabler, lodde på nye og bedre plugger, sitte og beundre fronten på utstyret, etc. endret forventningene mine. Da skjønte jeg at jeg lurte meg selv. Men selvfølgelig er det forskjell på billigste integrerte forsterker fra billigprodusentene i Kina til utstyr som Krell. Det betviler jeg ikke. Men mine motforestillinger akkurat nå er mer spesifikke. Som du kan se over. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Arve Synden skrev (39 minutter siden): "Synergi" er et så vagt og udefinert begrep at det kan inkludere nær sagt alt mulig, inkludert placeboeffekt, dagshumør, kosmisk stråling og goddommelig inngripen. Det er derfor meningsløst som forklaring på et fenomen (eller påstått fenomen) om du ikke også kan gi noen tekniske eller rasjonelle begrunnelser for hvorfor det er sånn. Dersom du mener jeg tar feil, så kan du forklare gjennom et teknisk begrunnet argument hvordan identiske bitstrømmer inn kan gi forskjellig resultat ut, om 1) D/A får data når den trenger det, 2) D/A har en dønn stabil, jitterfri oscillator, og 3) D/A, oscillator og analog elektronikk har uavhengig strømforsyning, og oscillator og strømforsyning til D/A og analog del har isolert seg selv elektrisk fra interferens fra bitforsyningsdelen, etter alle kunstens regler. Kom igjen, bare ett eneste teknisk begrunnet argument? Værsåsnill? Koble opp strøm til en ledning og den vil lage en egen lyd... Det er så enkelt som det. Alt jeg har prøvd har gitt forskjellig lyd. Etter å hørt mye rart fra folk som Winer og deg, som har levd et helt liv uten å kunne høre forskjell, så tror jeg det er så enkelt som at vi har forskjellig evne til å "høre ordentlig". Forskjeller jeg merker er åpenbare for meg, jeg har tilogmed ulike musikk Album som jeg tester ut slikt på. Men jeg aksepterer at andre ikke har samme evner, da blir det litt stråmann å støtte seg til påstander om engler og feer... Hvis man ikke klarer å høre sånt, så vet jeg ikke hva man skal med et anlegg i første omgang... Endret 14. november 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Gouldfan skrev (1 time siden): Men jeg aksepterer at andre ikke har samme evner, da blir det litt stråmann å støtte seg til påstander om engler og feer... Men du aksepterer ikke at 95% av hifi-sirkuset hører til i samme vitenskaplige kategori som engler og feer: lar seg ikke bevise, ingen plausibel fysisk forklaring. Det er litt nedlatende å forklare enhver saklig uenighet med at vi andre ikke er så enestående utstyrt som deg på øre-fronten. Hva med om det heller er du som er litt mer lettlurt enn folk flest? Noe svak på selvinnsikt? Litt dårligere i fysikk, og litt for lat til å lese et publisert vitenskaplig paper? Jeg «aksepterer at du ikke er like oppegående som de fleste andre», liksom? Sitat Hvis man ikke klarer å høre sånt, så vet jeg ikke hva man skal med et anlegg i første omgang... Lytte til musikk? Sitat Koble opp strøm til en ledning og den vil lage en egen lyd... Da har du virkelig andre evner enn meg. Det passerer en god del strøm i varmekabelen under meg her, og jeg hører ikke at den lager noenlyd. -k Endret 14. november 2021 av knutinh Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 knutinh skrev (37 minutter siden): Men du aksepterer ikke at 95% av hifi-sirkuset hører til i samme vitenskaplige kategori som engler og feer: lar seg ikke bevise, ingen plausibel fysisk forklaring. Det er litt nedlatende å forklare enhver saklig uenighet med at vi andre ikke er så enestående utstyrt som deg på øre-fronten. Hva med om det heller er du som er litt mer lettlurt enn folk flest? Noe svak på selvinnsikt? Litt dårligere i fysikk, og litt for lat til å lese et publisert vitenskaplig paper? Jeg «aksepterer at du ikke er like oppegående som de fleste andre», liksom? Lytte til musikk? Da har du virkelig andre evner enn meg. Det passerer en god del strøm i varmekabelen under meg her, og jeg hører ikke at den lager noenlyd. -k Allt hifi utstyr har en egen lyd-signatur. Det er slik de vil at produktet skal lyde. Jeg synes det er nær til komisk at det går høyt utdannede folk som Winer osv rundt som ikke forstår eller evner å merke dette. Verre er det at de kaller meningsmotstandere for løgnere eller at de tror på feer og alver. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Kan jo være at disse høyt utdannede folkene vet noe du ikke vet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå