Gå til innhold

Fakta om Lyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Ny vitenskap? Digitallyd er fra 60-tallet.

Der har du poenget mitt.

Digital lyd på 80 tallet da CD kom var grusomt. CD på 80 tallet var rett og slett grusomt.

CD har blitt mye bedre siden da, og det er ting som dette dere kaller pseudovitenskap. For meg er det klare fakta.

Rett og slett fordi det er hørbart..

Lenke til kommentar

Akkurat som det er klare fakta for en kristen at Gud eksisterer. Eller for en muslim at Allah eksisterer. Eller for en hindu at Shiva eksisterer.

Den grusomme lyden du snakker om har ingenting med det digitale mediet. Det var pga. mastering-prosessen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Akkurat som det er klare fakta for en kristen at Gud eksisterer. Eller for en muslim at Allah eksisterer. Eller for en hindu at Shiva eksisterer.

Den grusomme lyden du snakker om har ingenting med det digitale mediet. Det var pga. mastering-prosessen.

Nei det var Flacs, for mange av oss er dette hørbart.

Om det er null forskjell på sånt sitter det faktisk en simpel Jack Dac i lydkortet på Lenovo Laptopen min, ganske stor forskjell med dette og en dedikert Dac.. da hjelper det ikke med en bra mastret Hi Rez fil fra 2L.

Selv en rimelig Blu-ray spiller gir mye bedre lyd.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gouldfan said:

Nei det var Flacs, for mange av oss er dette hørbart.

Masteringprosessen er noe som skjer før lyden havner på transportmediet - være det seg CD, BluRay, vinyl, eller hva som helst. Det er siste trinnet av klargjøring før produksjon.

35 minutes ago, Gouldfan said:

Om det er null forskjell på sånt sitter det faktisk en simpel Jack Dac i lydkortet på Lenovo Laptopen min, ganske stor forskjell med dette og en dedikert Dac.. da hjelper det ikke med en bra mastret Hi Rez fil fra 2L.

Men forskjellen der ligger i det analoge. Når du får en dedikert DAC i det spesifikke tilfellet hopper du over alt det analoge som ligger i laptopen. Da peke på DACen blir i overkant optimistisk. Om du ikke regner med utgangstrinnet som en del av DACen da. Men da er man jo uansett over på det analoge, noe jeg regner med du ikke gjør da det du har snakket om så langt er hvordan digitale signaler påvirkes av kabelkvalitet slik at det er hørbart etter konvertering.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Masteringprosessen er noe som skjer før lyden havner på transportmediet - være det seg CD, BluRay, vinyl, eller hva som helst. Det er siste trinnet av klargjøring før produksjon.

Men forskjellen der ligger i det analoge. Når du får en dedikert DAC i det spesifikke tilfellet hopper du over alt det analoge som ligger i laptopen. Da peke på DACen blir i overkant optimistisk. Om du ikke regner med utgangstrinnet som en del av DACen da. Men da er man jo uansett over på det analoge, noe jeg regner med du ikke gjør da det du har snakket om så langt er hvordan digitale signaler påvirkes av kabelkvalitet slik at det er hørbart etter konvertering.

Kabel mener jeg man bør være fornuftig å kjøpe noe bra, et behøver ikke være så dyrt. Sier seg selv om man har budgett.

Det man må fokusere på er selvsagt anlegg høytalere og avspillingen...

Om du ikke hører forskjell, så er det bare til å kjøpe på Biltema, og spare pengene på noe annet....

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Men dette med USB minne fra CD eller Blu-ray må jo flere enn meg ha hørt forskjell på.

På Node spillerne gjelder nok dette også, DAC er optimert for streaming og ikke på USB minne.

Forklar gjerne hvordan en DAC kan være optimert for streamet informasjon i stedet for lagret informasjon.

Flacs og tilogmed Hi rez høres ofte dårligere ut enn CD og stream.

Hvordan da? Hva er dårligere? Har du da selv rippet en CD over til flac og avspilt begge med resultatet av de har blitt forskjellige?

En standalone ny DAC slår alltid en "ekstra" USB inngang i utstyr.

Jeg ser ikke hvordan dette er sammenlignbart.

Jeg skal ikke argumentere med folk som ikke klarer å høre dette, noen hører ikke forskjell på gammel 90pc rett ut til Jack anlegg heller.

Jeg synes det var grusomt... Men da var det siste nytt, med iPods, minidisk og PC.

Da er det kanskje på sin plass å nevne at minidisk var komprimert lyd.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Gouldfan said:

Kabel mener jeg man bør være fornuftig å kjøpe noe bra, et behøver ikke være så dyrt. Sier seg selv om man har budgett.

Det man må fokusere på er selvsagt anlegg høytalere og avspillingen...

Om du ikke hører forskjell, så er det bare til å kjøpe på Biltema, og spare pengene på noe annet....

Vi kan godt ha en pissekonkurranse om lytting da det virker som det er dit du vil da du nevner dette til stadighet. Selv ble jeg anbefalt å begynne på lydteknikerutdanning etter å ha fått "toppkarakter" på rikshospitalet etter grundige lytteundersøkelser (ikke det samme som hørselstester) på deres egen lydlab og har mer enn nok erfaring fra å jobbe i forskjellige lydstudioer og spilt inn et utall utgivelser - både digitalt og analogt.

Så når folk sier de hører jitter på grunn av kabelen, da forventer jeg at de forklarer det utover "ikke alle kan høre det men jeg gjør".

EDIT: Kan jeg få legge til at dette var fyren som undersøke hørselen min:
https://app.dimensions.ai/discover/publication?and_facet_researcher=ur.067623241.27

"Lyd Gordon" som vi kalte ham.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (45 minutter siden):

Vi kan godt ha en pissekonkurranse om lytting da det virker som det er dit du vil da du nevner dette til stadighet. Selv ble jeg anbefalt å begynne på lydteknikerutdanning etter å ha fått "toppkarakter" på rikshospitalet etter grundige lytteundersøkelser (ikke det samme som hørselstester) på deres egen lydlab og har mer enn nok erfaring fra å jobbe i forskjellige lydstudioer og spilt inn et utall utgivelser - både digitalt og analogt.

Så når folk sier de hører jitter på grunn av kabelen, da forventer jeg at de forklarer det utover "ikke alle kan høre det men jeg gjør".

EDIT: Kan jeg få legge til at dette var fyren som undersøke hørselen min:
https://app.dimensions.ai/discover/publication?and_facet_researcher=ur.067623241.27

"Lyd Gordon" som vi kalte ham.

Det jo ikke Kabel som er hovedsak her.

Folk i din side av leiren hevder at det ikke er forskjell på noen ting, muligens med unntak av Høytalere og akustikk.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Folk i din side av leiren hevder at det ikke er forskjell på noen ting, muligens med unntak av Høytalere og akustikk.

Hvilket er stedet du med litt penger kan få en betydelig lyd-gevinst.
Ikke ved å kjøpe dyre kabler men heller å finne de høyttalerne som DU liker best i ditt miljø (rom).
Det viktigste er jo uansett hva ditt hode oppfatter som godlyd for de pengene du bruker.
Ikke veldig mye vits å holde på med å måle 'lengden' på utstyret du har, det er tross alt DU som skal kose deg med resultatet, og låter det dass i dine ører har du kanskje bommet der det er mest å hente?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Siden jeg ikke er en religiøs person så er det ikke bare sånn at jeg slipper å be til Gud. Jeg har også friheten til å kritisere andres religion, og å be om kilder når de religiøse hevder at deres tro er Sannheten.

Det kan være forstyrrende og tilogmed krenkende for noen. Av respekt for andres tro så prøver jeg ikke å kritisere i utide, men primært når de «stikker hodet ut» og hevder å besitte sannheten.

All rimelighet tilsier at du ikke hører noe forskjell. At alt er inni hodet ditt. At fancy kabler er en måte å leve seg inn i musikk-interessen. Det mener jeg absolutt du skal få lov til. Men ikke uimotsagt når du står fram og hevder at dette skyldes fysiske forhold i en kabel.

Jeg forstår at dette kan være forstyrrende eller oppleves krenkende for deg, men det er altså lett å endre på det: gjennomfør en eneste troverdig blindtest så skal jeg straks moderere mitt syn.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Høyttalere og akustikk har mye å si. Målinger, blindtester, fysikk og kunnskapen vi har om persepsjon tilsier at det skal være slik.

Og prosessen for å ta opp, mikse og mastre har enorm betydning.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Høyttalere og akustikk har mye å si. Målinger, blindtester, fysikk og kunnskapen vi har om persepsjon tilsier at det skal være slik.

Og prosessen for å ta opp, mikse og mastre har enorm betydning.

-k

Jeg har ikke sagt det ikke har mye å si, dvs høytalere, akustikk og miksing...

Jeg tror at alt har noe å si, men ja det er mye tweaking og eksperimentering i audio.. Det er også ting jeg finner litt søkt... Dvs veldig dyre kabler, magiske kabelholdere etc. CD tusjen var vel nevnt også....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Man kan grave seg ekstremt langt ned i detaljer ang HiFi. Felles for det aller meste innen dette nå er at det er forsvinnende lite relevant, mens noen som bare kjenner overflaten av dette tror det er mye mer relevant enn det egentlig er. Javisst finnes det teknisk jitter, men det nivået av det som er på godt utstyr blir greit kompensert for og derfor er det tilnærmet irrelevant som problemstilling. Kjøper du godt utstyr fra velrenommerte produsenter har du omentrent ingenting å bekymre deg for. Går du tilbake til før 70-tallet var det mye mer variasjon og en måtte sjekke opp ekte specs for å få noe bra.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...