Gå til innhold

Virkelig nybegynner og trenger råd. Skal ha ny PC!

Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp div. forslag til PC og blitt overtalt til å se på vannkjøling samtidig.

Men da trenger jeg gode råd siden det er første gang og ikke skal koste det hvite ut av øyet, men alikevel så bra at jeg kan bruke det i mange "pc generasjoner" fremover.

Her er det jeg vurderer av PC kjøp.

http://forum.hardware.no/index.php?s=&act=...4&t=295780&st=0

Hvordan er det med vannkjøling for nybegynnere til LGA775?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for waterchill antartica settet, har det selv, bloker på cpu, nb og gpu, enkel raddis. lar bildet tale for seg selv

Her Dette etter 5 timer nedlasting og 5 timer spilling av doom3 og sof2

Har ca en romtemp på 20-22 grader nå. Raddisen er montert i toppen! Setter er også nesten lydløst.! anbefaler dette på det sterkeste! enkelt å montere å, har ikke hatt noe lekasje. Alt er potte tett

Endret av HuzZzla
Lenke til kommentar
Har målt med et eksernt termometer, det viste den vippa mellom 26 og 28, så den er ganske riktig! Har oppdatert til siste versjon av bios å! Men jeg har vel så lave temps fordi pc'n står rett ved vinduet :p

Vell da har du jo ikke en romtemp på 20-22 da...

Du har en enkel radiator, og du kjøler CPU, GPU mm. På full load skal ikke tempen på CPU være 6-8 grader høyere en romtemp.... det sier seg jo selv

Lenke til kommentar

Vel, den screenshotten er tatt 1 time etter at den var ferdig og loade. og jo, det er ca 20-22 grader på rommet! jeg tuller ikke! har 2 vifter foran som blåser inn, vifta på raddisen blåser ned i kabbiset, og 2 vifter bak som treker ut! er veldig ryddi i kabbiset å, så det er god luftstrømning! Tempene stemmer! Har aldri vært over 35 grader etter at det begynte å bli dårlig vær ute!

Lenke til kommentar

Når man skal oppgi temperaturer, skal man alltid oppgi load temp (og gjerne idle i tillegg) Avlesing må foregå under 100% load, ikke etter... Og på vannkjøling må systemet i allfall gå 30 minutter på max load for og oppnå maksimal temperatur på vannet. Da først kan man lese temperaturen.

Det nytter altså ikke å kjøre f-eks prime 95 i et minutt, å lese av temperaturene. Det er veldig mange som gjør denne tabben,(muligens med overlegg) da de ikke tenker på at vannet sakte men sikkert vil bli varmere til et visst punkt.

Leser man temperaturen en time etter load, har vannet for lengst blitt avkjølt igjen. Og da spiller det ingen rolle om maskinen har gått med full load i 3 døgn eller 3 minutter på forhånd. Du vil få akkurat samme temperatur.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar
Når man skal oppgi temperaturer, skal man alltid oppgi load temp (og gjerne idle i tillegg) Avlesing må foregå under 100% load, ikke etter... Og på vannkjøling må systemet i allfall gå 30 minutter på max load for og oppnå maksimal temperatur på vannet. Da først kan man lese temperaturen.

Det nytter altså ikke å kjøre f-eks prime 95 i et minutt, å lese av temperaturene. Det er veldig mange som gjør denne tabben,(muligens med overlegg) da de ikke tenker på at vannet sakte men sikkert vil bli varmere til et visst punkt.

Leser man temperaturen en time etter load, har vannet for lengst blitt avkjølt igjen. Og da spiller det ingen rolle om maskinen har gått med full load i 3 døgn eller 3 minutter på forhånd. Du vil få akkurat samme temperatur.

Skulle akkurat til å skrive det samme (nesten)

Lenke til kommentar

Lar det alltid stå på 100% load over natta. Tåler den ikke det så er det jo noe galt uansett og slår seg av automatisk.

Men tester med korte runder først. Er ofte over tid man får den reelle belastningen. Særlig hvis man tar en full stresstest hvor GPU, CPU, RAM, HDD og alt jobber samtidig en stund.

Lenke til kommentar
Og denne er grei å få inn i et miditower? Hvilke kabinetter er dne best til, utenom LianLi kabbet jeg har i oversikten min...

Hvis du ser på produktsiden til denne vannkjølingen, så er det mulighet for montering av radiator eksternt! Tror det skal være rimelig isi å putte denne inn i et kabinett uten å bruke stikksagen en eeneste gang :thumbup:

Lenke til kommentar
Waterchill har hurtigkoblingsnipler :S de lekker veldig lett når du dytter litt på dem (snakker av egen erfaring)

Hvis du setter dem skikkelig på så skal dem ikke lekke, jeg kan dytte på og vri på dem mens pc'n står på uten at det skjer noe! Sikker på at du har kuttet slangene rett? det har veldig mye å si for lekkasje!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...