Navido Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Tenkte å poste et forum om dette her for å se om det er noen som har god peiling på hvordan man skal bruke laptop batteri. Og grunnen er at batteriet som jeg bruker på min acer travelmate 634Lvi har gått fullstendig tom. Kan ikke bruke uten strømtilførsel for da slår den seg ikke av. Og tar jeg ut strømkontakten så slår pcen seg av. Så for meg er det veldig rart, hvordan har det seg at batteriet er helt utladet. Er det noen regler på hvordan man skal bruke batteriet? kan man feks la den kjøre på batteri mens batteriet lades opp via strømtilførsel? Hiv på forslagene deres eller deres erfaringer... Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Har du prøvd å ha batteriet og strømkontakten i maskinen samtidlig? Lenke til kommentar
Navido Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Har du prøvd å ha batteriet og strømkontakten i maskinen samtidlig? Hmm..ja...hvordan det? Lenke til kommentar
dragon Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 prøv å kalibrer batteriet. Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 En ting jeg ville ha prøvd var jeg deg: La laptopen være avslått, sett inn batteriet og sett i laderen. (vær sikker på at laderen faktisk gir spenning ut...) La den stå et døgn eller noe sånt . Husk at et batteri egentlig er en liten kjemisk reaktor. Har du først kjørt reaksjonen (som er en likevektsreaksjon, for de som kan litt kjemi så vet dere at man kan bevisst forskyve likevekter, det er det som gjøres i praksis i et batteri). Problemet her virker å være at reaksjonen er kjørt så langt ut til den ene siden at den ikke lar seg reversere. Kan derfor være at den bare trenger å stå med ladespenning på over litt tid, slik at den kan ta seg opp igjen. Fungerer ikke det, og garantien ikke gjelder lengre, så er det en mulighet (men vit hva du gjør her) å påtrykke 1-2 Volt OVER opprinnelig ladespenning i en time eller to. Dette kan "Kickstarte" ladeprosessen, og få batteriet til å fungere igjen. MEN: du må for all del ikke ha batt. i pc'en når du gjør dette, og du må ha en stabil DC kilde. Vet du ikke hva disse begrepene betyr, så ikke prøv - du er nesten garantert å ødelegge noe - spør noen du kjenner som kan hjelpe deg! Fredrik. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Kamerat av meg hadde samme problem. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Det frejoh sier er mest sansynlig riktig. Når jeg tok trucklappen så lærte vi mye om batterier osv. Da sa han læreren noe om at batterier kunne lades så mye ut at den ikke vil lades opp igjen.... Det skal minimum være 10% igjen av batteriet for at det skal kunne lades. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Kamerat av meg hadde samme problem. og..? utrolig innholdsrik post det der Prøvd å bare la laderen og batteriet stå i ei stund, for å se om det tar strøm? Lenke til kommentar
Navido Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 En ting jeg ville ha prøvd var jeg deg: La laptopen være avslått, sett inn batteriet og sett i laderen. (vær sikker på at laderen faktisk gir spenning ut...) La den stå et døgn eller noe sånt . Husk at et batteri egentlig er en liten kjemisk reaktor. Har du først kjørt reaksjonen (som er en likevektsreaksjon, for de som kan litt kjemi så vet dere at man kan bevisst forskyve likevekter, det er det som gjøres i praksis i et batteri). Problemet her virker å være at reaksjonen er kjørt så langt ut til den ene siden at den ikke lar seg reversere. Kan derfor være at den bare trenger å stå med ladespenning på over litt tid, slik at den kan ta seg opp igjen. Fungerer ikke det, og garantien ikke gjelder lengre, så er det en mulighet (men vit hva du gjør her) å påtrykke 1-2 Volt OVER opprinnelig ladespenning i en time eller to. Dette kan "Kickstarte" ladeprosessen, og få batteriet til å fungere igjen. MEN: du må for all del ikke ha batt. i pc'en når du gjør dette, og du må ha en stabil DC kilde. Vet du ikke hva disse begrepene betyr, så ikke prøv - du er nesten garantert å ødelegge noe - spør noen du kjenner som kan hjelpe deg! Fredrik. Hmm..har det funka når du har prøvd å kickstarte et batteri? bor du i oslo? jeg skal prøve det med å lade den opp mens pcen er avslått. Men hva med å prøve i dvalemodus da? pcen er ikke fullstendig slått av lissom? Lenke til kommentar
DoubleT Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 ...å påtrykke 1-2 Volt OVER opprinnelig ladespenning i en time eller to. Dette kan "Kickstarte" ladeprosessen... Vi vil gjerne rette en oppfordring til den jevne laptop bruker om å IKKE prøve dette. Spenningen batteriet lades med er styrt av egne ladekretsløp i laptop og/eller batteriet som regulerer en riktig og trygg ladespenning til enhver tid ut fra batteriets tilstand. Videre lader en laptop batteriet via strømkontakten til selve maskinen. Forsøk på å øke spenningen inn i maskinen vil i verste fall føre til at hele maskinen går i stykker. For øvrig kan li-ion batterier (som alle laptoper bruker i dag) bli kraftige eksplosiver hvis de overopphetes under lading. Det er derfor direkte livsfarlig å forsøke å åpne batteriet for å omgå det originale ladesystemet og selv tilføre høyere spenning direkte på battericellene. Å "drepe" et li-ion batteri ved å bruke det helt tomt skal heller ikke være mulig så lenge det har normal kapasitet (minst det første året) fordi ladesystemet virker begge veier og ikke tillater at batteriet lades ut så mye at det kan ta skade av det. En enkel huskeregl ved bruk av li-ion batterier er egentlig bare å prøve å alltid holde batteriet fullt. Spesielt hvis batteriet ikke skal brukes på en stund er det viktig å lagre det fullt ladet. Li-ion batterier er for øvrig "ferskvare". Normal levetid for et batteri enten det benyttes mye eller lite er sjelden mer enn et år til halvannen før kapasiteten svekkes merkbart. På et slikt tidspunkt vil det være teoretisk mulig å ødelegge batteriet ved å bruke det helt ut eller la det ligge lenge tomt og selvutlade ytterligere fordi elektronikken i ladesystemet forventer at batteriet har høyere kapasitet enn det virkelig har. Lenke til kommentar
navido82 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hmm..hvis jeg kjøper en ny batteri..hva med å ikke bruke denne men heller bruke den når jeg ikke har har strøm i pcen? Lenke til kommentar
askare Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Overlading av slike batterier er ikke noe å spøke med, du må vite hva du gjør!!. Se: http://www.mmfk.info/bilder/video/LithiumBattery.wmv Batteripakken som lades her er mye mindre enn de som sitter i en laptop. arnstein Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 En risky manøver er å ta en binders og kortslutte + og - en par sekunder eller to. så skal jeg love deg det blir futt. NB. Gjøres på egen risiko. Så smekker du det på lading igjen. Har funket på et par mobilbatterier jeg har hatt. Men batteriet er som regel begynt å ta kvelden når dette skjer så et skifte kan være like så greit. Den kortsluttingssaken er siste vei ut. Lenke til kommentar
hce Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 En enkel huskeregl ved bruk av li-ion batterier er egentlig bare å prøve å alltid holde batteriet fullt. Spesielt hvis batteriet ikke skal brukes på en stund er det viktig å lagre det fullt ladet. Vil arrestere dere litt der. IBM sier at batteri som skal lagres over lengre tid skal lades opp til 100% og så tappes ned til 50%. Så skal man hver 2-3 måned lade batteriet opp til 50% igjen. Orker ikke søke hos supporten til IBM angående batterivedlikehold. Jeg har også postet info om dette før så er bare bruke den fine søkeknappen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå