Gå til innhold

lære tapping, hammer-on, pull-of osv. på elgitar

Even.

Anbefalte innlegg

hei

har spilt nylonstrenggitar noen år nå og har lyst til å lære å spille el-gitar. Går ut ifra at basicen er den samme men har lyst til å lære en del teknikker som tapping, pull-of, hammer-on og lære å spille soloer riff slik at jeg kan spille litt mer heavy musikk.

Er det noen som har noen gode sider der det står om dette eller kan forklare meg det?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Hammer-on og pull-off med venstrehånda og plekter/fingertapping med høyre. Introen til Thunderstruck av AC/DC er enkel musikalsk sett, men krevende rent fysisk (med bare en hånd, du kan tappe med plekteret også, men det er egentlig juks ;)). Veldig fin å øve til.

Lenke til kommentar

Nei, tapping er strengt tatt noe du gjør med begge hender. Introen på Thunderstruck er sånn at du kan bruke den til å både øve på å tappe (altså jukse), og øve hammer-on/pull-off med kun en hånd.

Se:

http://www.guitaretab.com/a/ac-dc/170.html

Tablaturet er skrevet for en hånd, men hvis du erstatter pull-off ved syvende bånd med tapping med pekefinger/plekter har du en grei måte å øve tapping på.

Du setter den åpne strengen i bevegelse ved første berøring, så svinger den og lager lyd. En krevende øvelse er å få til det samme på en akustisk gitar med stålstrenger, for da har du ingen hjelp fra forsterkningen i forsterker/pickups.

Lenke til kommentar

For øvrig vil jeg bare si at det er ikke noe lurt å fly rett på det vanskeligste (tapping/arpeggios/gitaronani ala Malmsteen) med det samme du begynner å lære å spille el-gitar. Det blir litt som å prøve å lære Beethoven's Appassionata på piano før man kan spille Lisa gikk til skolen..

Lenke til kommentar

Oki, la oss sammenligne med Kung Fu da. Klart det er kult å prøve å studere de feteste sparkene og kombinasjonene, men du kan ikke kalle deg en utøver før du har vært gjennom all grunnopplæringen som fører fram til akkurat den teknikken eller det supre dobbelsaltosparket.

Det er kun da du kan improvisere fram slike kjempekjappe gitarsoloer selv. Ikke bare kopiere de andre.

Det er noe som går igjen i alle filosofier, man må være "gresshoppe" ei stund før man kan bli Mester.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Vel, jeg vil absolutt fraråde deg fra å fokusere på tapping fra begynnelsen av. Det er noe du kan se på etterhvert (om 2-3 år?), det er overhodet ikke det første du trenger å lære deg.

Fokus på feil ting fra begynnelsen gjør at du kommer av helt galt, og vil da få problemer med det du burde kunne for å lære deg [whatever]. Nei, finn heller noen online-kurs, aller helst begynn på musikkskole eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...