Gå til innhold

Quiz for qeeks

Anbefalte innlegg

Har merka meg at "hvor geek er du?" testene er populære. Her kommer en litt anerledes. Du får ikke noe resultat over at du er "64% geek" eller noe slikt, men du får vise hva du kan av data relatert stoff. Det er rett og slett en uhøytidelig konkuranse for folk på forumet :smile:

Jeg har tatt 10 spørsmål som omhandler datahistorie, kulturliv(for geeker), litt teknisk osv. Ganske blanda. Er ikke helt sikker på vanskelighetsnivået, men spørsmålene trenger ikke noe langt svar så de ligger vel i området lett/middels. Tror nok noen tar alle 10 spørsmåla på rappen, mens noen vil nok bare klare et par.

Så, for at alle skal få svare uten å se på hverandre; Send svarene til [email protected] eller send meg en privat melding(foretrekker mail). Pass på å få med nummeret på spørsmålet og brukernavnet ditt på forumet. Ikke post svara public her på forumet!

Er det ikke bare å jukse da? Selvsagt. Alle kan finne svara på 5 minutt ved hjelp av google. Poenget er selvsagt at du kun skal bruke det du har i hodet, oppslag er juks. Om folk jukser kan jeg selvsagt ikke kontrollere, men jeg håper at folk har såpass mye verdighet at de ikke bruker hjelpemidler.

Svarene og resultater vil bli posta i torsdag eller fredag.

Spørsmålene:

1. Hvem oppfant musa?

2. Det er mange gode dataparties i norden, men hvilke er "de 4 store" og i hvilket land er de?

3. Hva er "conventional memory"?

4. Hva er "backbone"?

5. Et meget kjent freeware program brukes gjerne i linux for å dele filer og skrivere med windows maskiner. Hvilket?

6. Netscape har utvikla det kjente skriftspråket javascript. Hva het språket før det het javascript?

7. "Alle" har hørt om TCP/IP, men hva gjør TCP delen?

8. Linux skrevet av finnen Linus Torvalds da brukte en unix klone. Hva het det OSet og hvor publiserte han først nyheten om at han holdt på med det som skulle bli linux?

9. Half-life og Unreal Tournament motoren har to vidt forskjellige måter å beregne hvor skuddene treffer. Hva er grunntanken blandt de to metodene?

10. Arial, Verdana, Times New Roman, Tahoma og Helvetica er alle kjente fonter. Hvilken av de nevnte passer ikke inn med resten?

lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

må jo si jeg er skuffa over responsen, men får vel poste svara uansett:

1. Douglas Carl Engelbart

2. Assembly i Finland, Dreamhack i Sverige, The Gathering i Norge og The Party i Danmark

3. Gidder ikke si forklaring på norsk så jeg viser til hva whatis.techtarget.com har å si

4. Samme her les på whatis.techtarget.com

5. Samba.

6. Javascript ble før kalt livescript

7. TCP er kontrolldelen som passer på hvor dataene (packets) er. Igjen mer info på whatis.techtarget.com

8. OSet het minix og Linus publiserte nyheten på usenet.

9. Unreal Tournament benytter en søyle og beregner hvor kula traff på grunnlag av det. Half-life sin metode krever mer ressurser da motoren benytter hitbokser. Hitboksene gjør at du kan dele opp kroppen i armer, mage osv, noe som er mye mer nøyaktig enn det UT sin metode.

10. Alle fontene var sans-seriff fonter med unntak av Times New Roman som har seriffer.

Lenke til kommentar

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-05-08 17:47):

Svarene og resultater vil bli posta i torsdag eller fredag.

Spørsmålene:

1. Hvem oppfant musa?

2. Det er mange gode dataparties i norden, men hvilke er "de 4 store" og i hvilket land er de?

- Har kanskje ikke så mye med hvor mye man kan om data.

3. Hva er "conventional memory"?

4. Hva er "backbone"?

5. Et meget kjent freeware program brukes gjerne i linux for å dele filer og skrivere med windows maskiner. Hvilket?

- Samba er open source, ikke freeware. er en forskjell.

6. Netscape har utvikla det kjente skriftspråket javascript. Hva het språket før det het javascript?

7. "Alle" har hørt om TCP/IP, men hva gjør TCP delen?

8. Linux skrevet av finnen Linus Torvalds da brukte en unix klone. Hva het det OSet og hvor publiserte han først nyheten om at han holdt på med det som skulle bli linux?

- Nyheten ble postet på minix sin gruppe på usenet.

9. Half-life og Unreal Tournament motoren har to vidt forskjellige måter å beregne hvor skuddene treffer. Hva er grunntanken blandt de to metodene?

- Dette er det vel ikke så mange som kan. er vel helst de som både spiller og er nerd som kan slikt.

10. Arial, Verdana, Times New Roman, Tahoma og Helvetica er alle kjente fonter. Hvilken av de nevnte passer ikke inn med resten?

lykke til!

Klarte 4 eller 5 på rappen uten å tenke meg om... :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...